Robert Jackson Bennett: „a Valóság Sokkal Mocskosabb Lett Amerikában, Mint Amiről Álmodtunk”

A témát ebben részben 'Hírek!' klarensz hozta létre. Ekkor: 2015. március 15..

  1. klarensz / Moderator Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2012. június 27.
    Hozzászólások:
    16,928
    Kapott lájkok:
    2,488
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    [​IMG]


    „Most hagyja el Wink városát… Mégis miért?” – Így búcsúzik a látogatóktól Robert Jackson Bennett Horzsolások című regényének bizarr fantáziavárosa, és van ebben a kérdésben valami szomorú, felháborodással teli, kíváncsi és fenyegető, remekül jellemezve a mű érzelmi és hangulati világát, mondanivalóját. Bennett városa helyileg valahol Amerika mélyén, a lezárt katonai területeket és titkos kísérleti telephelyeket bújtató, végtelen, kietlen Új-Mexikói sivatagban van, a térképeken nem szerepel, a hivatalos dokumentumokból a nyomát is eltűntették, az időből teljesen kizökkent. Egy óriási időkapszula az 1950-es évekből, amibe nem csak a korszak sajátosságait – az amerikai álom ideologizálása, tudományos kísérletek stb. –, de kínzóan beteljesületlen vágyakat, tragédiákat, félelmeket is zsúfoltak.

    A Horzsolások első 70 oldalát ide kattintva elolvashatod>>

    [​IMG]
    Robert Jackson Bennett: Horzsolások

    Agave, 2015, 640 oldal, 4280 Ft



    Ide vezet napjainkban Mona, a főszereplő sorsa, miután a világon senkije és semmije nem maradt, csak egy örökölt ház, és egy utolsó remény, hogy talán várja majd Winkben valami. Bármi, ami tovább élteti, ami okot ad az életre, és esetleg megmagyarázza, hogy miért ilyen elcseszett sors jutott neki. Azonban Wink csak elsőre varázslatos és paradicsomi Mona szemében, a város sötét zugaiban, a sziklák árnyékban, a mocsarak mélyén, az erdők sűrűjében már vár rá a borzalom, és ezúttal szembe kell néznie vele.

    A Horzsolások pazarul megírt könyv, kicsit sci-fi, horror, fantasy, de leginkább talán modern mítoszregény és példabeszéd, ami Wink zárt világán, és számos remek szereplőn, életúton keresztül mesél a csodásnak hitt amerikai álomról, amiből végül csupán valami torz, bizarr korcs végeredmény lett.

    Ez a negyedik regényed, ami valamilyen módon Amerikával és az amerikai múlttal foglalkozik. Az egyes művek hogyan dolgozzák fel ezt a témát?

    Amerika annyira új ország, hogy a fejlődésén keresztül bizonyos értelemben a 20. század kialakulását figyelhetjük meg. Rövid történelme miatt nincs rá akkora hatással a múlt, ezáltal lehetőségünk nyílik a modernitást tiszta, légüres térben vizsgálni. Az első négy regényem Amerika történelmének bizonyos szakaszaival, időszakaival foglalkozik. A The Troupe a vasútvonalak kialakulásáról és a kultúra elterjedéséről szól, középpontjában az országszerte kialakuló, vándorló komédiás vaudeville-társulatokkal. A The Company Man a korporatizmusról, vagyis a sztrájkokkal és osztályharccal teli időszak megszületéséről mesél, míg a Mr. Shiversben a 20. századi amerikai identitást talán leginkább meghatározó mítosz, a nagy gazdasági világválság kerül előtérbe. És befejezésül ott a Horzsolások, amiben felfedezzük, ahogy az ország ismét feltalálta és mitologizálta magát, ezúttal a század közepén.

    Ha röviden össze kellened foglalnod, mit mondanál, szerinted mi Amerikai legnagyobb múltbéli hibája?

    Vélhetően azt mondanám, hogy őrületes tévedés volt hagyni, hogy a hidegháborús gondolkodásmód szinte mindenre rányomja a bélyegét a kultúránkban, kezdve a hadiipari komplexumok megjelenésével, melyekre már Eisenhower is figyelmeztetett. A hidegháború teljesen megváltoztatta a magunkról és a világról alkotott képünket. Szerintem Amerika 9/11 utáni történelme csupán betetőzése annak a paranoiának és adok-kapok játéknak, amivel az utóbbi évtizedekben magunk alá tettünk.

    Honnan jött az ötlet, hogy a Horzsolásokban felbukkanó témákat ilyen műfajok, érzelmek és hangulatok vegyítésével dolgozd fel? Félelemmel, izgalommal, a sötétből előmászó, istenszerű szörnyekkel, a fantázia és a realitás vegyítésével.

    Eredetileg egy kisvárosi gótikát szerettem volna írni, ami az 1920-as, vagy 1930-as években játszódott volna, mikor egy fiatal nő visszatér New Englandbe, és rájön, hogy a várost istenek lakják. De aztán erre ráuntam, és így rájöttem, hogy ha az isteneket Lovecraft-i szörnyekre, az időszakot pedig egy elképzelt 1950-es évekre cserélem, de közben a történet mégis a napjainkban játszódik, akkor minden ötletem kifejezetten jól működik.

    iTuneson is eléritek a Könyves podcastot)



    A Horzsolásokat különösen érdekessé teszi, hogy műfajilag nehéz besorolni. Ilyen sokszínű, összetett és nagy terjedelmű mű megírásánál mi tud egy írónak keretet adni? Mi határozza meg az irányt?

    Rengeteg magazint néztem át, melyek a kor modern építészetével foglalkoztak. Az ilyen típusú képeken mindig van valami hátborzongató: ránézésre minden tökéletesnek tűnik, de embereket sosem látni rajtuk. Senki nem él ezekben az otthonokban. Van ebben valami gyönyörű, kimért és hűvös furcsaság, amit meg akartam ragadni, és emiatt igazából bele sem gondoltam abba, hogy a végeredményt melyik irodalmi stílusba lehetne majd besorolni.

    Közel egy évig dolgoztál a regényen, ez idő alatt napközben többnyire egy szörnyen lehangoló gyárban robotoltál. Képes egy ilyen környezet és körülmény inspirálóan hatni?

    Valószínűleg igen. Azt hiszem egy olyan hagyományos családi életet próbáltam kialakítani, ami nekem sosem adatott meg, vagy amiről akkoriban úgy éreztem, hogy nem tudom megadni a családomnak. De, azt hiszem igazából végig tudtam, hogy hülyeség, amit csinálok, és végül kudarcot fogok vallani.

    A regényedben rengeteg a kulturális utalás. Edward Hopper festményei, Tom Waits dalai, country-zene, modern építészet és enteriőr. A Horzsolások írása közben több zenés és egyéb hatás ért, mint mondjuk irodalmi?

    Teljes mértékben. Minden, amit felsoroltál. Emellett David Lynch és a Lost tévésorozat is hatott rám, bár az utóbbit sosem néztem, de a stílusát mindig nagyon élveztem, és szerettem volna valami hasonlót csinálni. Emlékszem, egyszer kocsikáztam az éjszakában, és éppen az Only The Lonelyt hallgattam Roy Orbisontól. Az egész egy olyan különös élmény volt, amihez hasonlót mindenképpen bele akartam tenni a könyvbe.

    A Horzsolások erős hangulatai, szereplői és szimbólumrendszere miatt nagyon a vászonra kívánkozik. Olvasás közben az amerikai múlt és misztikum miatt sokszor az HBO egykori sorozata, a Carnivale ugrott be, főleg a zenéjét hallgattam többször is a kötet olvasása közben. Most, hogy az adaptációk és sorozatok aranykora van, nem környékeztek még meg a stúdiók?

    Ó, dehogynem. Már megvették a jogokat egy televíziós sorozathoz. Drukkoljatok, hogy összejöjjön!

    Szerző: Andok Tamás

    Robert Jackson Bennett: „A valóság sokkal mocskosabb lett Amerikában, mint amiről álmodtunk” - KönyvesBlog