Filmklub A magyar akciófilm ámulatot és csalódottságot is okozott Cannes-ban

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' macseklany hozta létre. Ekkor: 2017. május 19..

  1. macseklany / Tulajdonos Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2014. október 31.
    Hozzászólások:
    78,957
    Kapott lájkok:
    4,637
    Beküldött adatlapok:
    0
    Hangjelzés a Chaten:
    nem
    A Jupiter holdjá-t csütörtök este vetítették le a sajtónak Cannes-ban, és a külföldi kritikusok szinte egyöntetűen azt mondják, hogy Mundruczó Kornél rendező és Rév Marcell operatőr világszínvonalú látványt teremtett, még Az ember gyermeke rendezője, Alfonso Cuáron és Steven Spielberg neve is előkerült. A mondanivaló és a történet szövése azonban nem ér fel a lenyűgöző vizuális megoldásokhoz.


    Mundruczó Kornél misztikus akciófilmje, a Jupiter holdja a fesztivál fődíjáért, az Arany Pálmáért száll versenybe Cannes-ban. A film főhőse egy szíriai menekült, aki természetfeletti képességre tesz szert, miután határátlépés közben több golyó is eltalálja. A repülni képes fiú történetét csütörtök este vetítették le a sajtó számára, és több külföldi újságírónak is az jutott eszébe, hogy a Jupiter holdja egy eredettörténetet elmesélő szuperhősfilm jegyeit is magán viseli.

    [​IMG]

    Jéger Zsombor a Jupiter holdja című filmben

    Forrás: InterCom

    Mundruczó filmjéről jobbára felemás kritikák születtek. Visszatérő elem az írásokban, hogy ambiciózusnak és vizuálisan lenyűgözőnek nevezik, viszont azt is hozzáteszik, hogy a történet túlzsúfolt és zavaros. „Mundruczó Kornél bravúrosan fényképezett természetfeletti menekültthrillerét nézve elhiszed, hogy egy ember képes repülni, de könnyen lehet, hogy nem fogod tudni, ez mit jelent” – írta a Variety kritikusa, Jessica Kiang.

    A Jupiter holdja egy különös keverék” – írja a Screen Daily cannes-i tudósítója. „Az ember gyermeke és egy X-Men-film kereszteződik benne, és sosem hagyja abba a közönség okítását a film által fontosnak tartott témákban.” A Variety szerzője arra jut, hogy a Jupiter holdja a „tematikai kapzsiság” bűnébe esik, túl sok mindenről akar egyszerre szólni.

    „Egyszerre beszél a menekültválságról, a vallásosság elvesztéséről a nyugati világban, csodákról, megváltásról, áldozatról, bűntudatról és a városi elidegenedésről. Ez egy thriller, egy hajszafilm, egy keresztény allegória, egy családi történet és egy társadalmi dráma, amely Magyarország menekültválságra adott, vaskezű és embertelen reakcióját taglalja” – sorolja Jessica Kiang, hogy mennyi mindenhez nyúlt Mundruczó a legújabb filmjében, aztán arra jut, hogy hiába van tele a Jupiter holdja elvont témákkal, „nincsen egy szilárd megállapítás sem, amit igazán ki szeretne jelenteni.”

    [​IMG]

    Merab Ninidze és Jéger Zsombor a Jupiter holdja című filmben

    Forrás: InterCom

    A Guardian kritikusát, Peter Bradshaw-t Alejandro González Iñárritu munkáira emlékeztette a Jupiter holdja, ahogy a Birdman vagy a Biutiful, ez a film a csodák bűvöletében létezik. „Ez egy nagyon furcsa, egyedi munka. Nem az a látnoki mestermű, aminek hiszi magát, valamint zavarosan fejti ki a gondolatait. De mindenképpen merész alkotás. Veszít a magasságából, de sosem ragad a földhöz” – összegezte véleményét Bradshaw, aki három csillagot adott a filmnek.

    A The Hollywood Reporter szerzője biztos abban, hogy az idei év legparádésabb képsorai közül néhány a Jupiter holdjá-ból fog kikerülni, de aztán áttér a forgatókönyvre, amelyet a film fő gyengeségének tart. Szerinte a történet egyáltalán nem olyan mélyreható, „mint amennyire kreatívak és szépen kivitelezettek az akciójelenetek”.

    [​IMG]

    Képkocka a Jupiter holdja című filmhez

    Forrás: InterCom

    Az IndieWire cannes-i tudósítója, David Ehrlich is elámult a film akciójelenetei láttán, többet külön ki is emelt. Az ember gyermeké-t és a Gravitáció-t jegyző Alfonso Cuarón és Steven Spielberg stílusát ötvözi Mundruczó, és szerinte a magyar rendező a legátlagosabb történetrészletet is egy zsigeri hatású mesterkurzussá tudja átalakítani a mozgás filmbéli ábrázolásáról. A Variety szerzőjére akkora hatással volt a Jupiter holdja nyitójelenete, amelyben menekültek próbálnak átkelni a határon, hogy a Ryan közlegény megmentése jutott róla az eszébe.

    A bravúros fényképezés miatt Rév Marcell számos dicséretet begyűjtött, és rajta kívül Jed Kurzel zeneszerzőt (Macbeth, Alien: Covenant) is többen kiemelték, a The Hollywood Reporter és a Screen Daily szerzője szerint a Kurzel által keltett zörejek és az általa írt lüktető zenék sokat hozzáadnak a film feszültségéhez.

    A kritikusokat elbűvölte tehát a látvány, a mondanivalóval, pontosabban annak tálalásával viszont komoly problémáik voltak. Ez a felemás értékelés azonban nem jelenti azt, hogy a Jupiter holdjá-nak nincs esélye arra, hogy díjat nyerjen. Még a fesztivál elején járunk, nem tudjuk, hogy milyen erős a mezőny, és azt is érdemes észben tartani, hogy a kritikusok és a zsűri gyakran teljesen máshogy értékel egy filmet: tavaly minden idők legjobb cannes-i kritikáit kapta a Toni Erdmann, aztán óriási meglepetésre díj nélkül maradt a fesztivál záróünnepségén.

    KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

    Let's block ads! (Why?)

    Forrás...