Boros Ferike

A témát ebben részben 'Színészek Bemutatói' nonoka hozta létre. Ekkor: 2017. január 12..

  1. nonoka /

    Csatlakozott:
    2011. január 02.
    Hozzászólások:
    27,115
    Kapott lájkok:
    2,448
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    Boros Ferike, Ferike Boros, Weinstock Ferike
    Színésznő, szerző


    Született:
    1873. augusztus 3. Nagyvárad, Magyarország, ma Oradea, Románia
    Elhunyt:
    1951. január 16. Hollywood, California, USA



    Főbb színpadi szerepei:

    Blumenthal - Kadelburg: Az Arany Kakas - Kató
    Feydeau: A férj vadászni jár - Babette
    Feydeau: Osztrigás Mici - Hautignolné



    Filmzenéi:

    East Side, West Side (1949) - Rosa nagymamája, Sistina
    High Conquest (1947) - Öregasszony a vonaton
    This Love of Ours (1945) - Házvezetőnő
    A Tree Grows in Brooklyn (1945) - Rommely, a nagymama
    The Doughgirls (1944) - Irena
    Princess O'Rourke (1943) - Pulaskiné
    They Got Me Covered (1943) - Nevető asszony
    Margin for Error (1943) - Mrs. Finkelstein
    Once Upon a Honeymoon (1942) - Elsa, Katie szolgálónője
    The Talk of the Town (1942) - Mrs. Pulaski
    The Pied Piper (1942) - Madame
    Caught in the Draft (1941) - Yetta
    Sleepers West (1941) - Parasztasszony
    Private Nurse (1941) - Mrs. Goldberg
    Gallant Sons (1940) - Madame Wachek, a vidéki asszony
    Christmas in July (1940) - Mrs. Schwartz
    Argentine Nights (1940) - Mama Viejos
    Girl from God's Country (1940) - Mrs. Broken Thumb
    Lillian Russell (1940) - Mrs. Rose
    Three Cheers for the Irish (1940) - A főbérlőnő
    La Conga Nights (1940) - Mama O'Brien
    The Light That Failed (1939) - Madame Binat
    Rio (1939) - Maria
    Dust Be My Destiny (1939) - Csemegeüzlet-tulajdonosnő
    5th Ave Girl (1939) - Olga, the Cook
    Bachelor Mother (1939) - Mrs. Weiss
    Stronger Than Desire (1939) - Mrs. D'Amoro
    Love Affair (1939) - Vidéki asszony
    Make Way for Tomorrow (1937) - Mrs. Sarah Rubens
    Hi, Gaucho! (1935) - Amelia, Inez's duena
    Black Fury (1935) - A kórhazban lévő bányász felesége
    Symphony of Living (1935) - Mary Schultz
    The Fountain (1934) - Nővér
    Eight Girls in a Boat (1934) - Frau Kruger
    Rafter Romance (1933) - Rosie Eckbaum
    Song of the Eagle (1933) - szakácsnő
    Humanity (1933)
    Uptown New York (1932)
    No Living Witness (1932) - Nick édesanyja
    Huddle (1932) - Mrs. Amatto
    World and the Flesh (1932) - Sasha, Maria szolgálónője
    Private Lives (1931) - Louise
    Bought (1931)
    Svengali (1931) - Marta
    Gentleman's Fate (1931) - Angela
    Little Caesar (1931) - Mrs. Passa
    Ladies Love Brutes (1930) - Mrs. Forziati
    Born Reckless (1930) - Beretti mama
    Her Boy (1918) - Mrs. Schultz


    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]


    Életrajza:

    Adatok:
    1893 - végez a színiiskolában, Budapesten
    1893 - 94-ben - Miskolc
    1894 - 95-ben - Szabadka
    1896 - 97-ben - Szeged
    1896 - 1898 között - Pesti Ihász Lajos társulatában játszik
    1898 - Ditrói Mór szerződteti a Vígszínházhoz komikának
    1900 - átszerződtetik a Nemzeti Színházhoz
    1903 - Londonba költözik
    1905 - a londoni Covent Garden tagja
    1909 - New Yorkba költözik
    1911-től - Broadway-színésznő
    1930 - 1949 - filmszínésznő, epizodista 47 játékfilmben
    1949 - visszavonul a pályától
    1951 - 78 éves korában elhunyt

    Összefoglaló

    Ferike Boros - címszó alatt a világ filmlexikonjai nyilvántartják, mint a harmincas-negyvenes amerikai filmjeinek egyik nevezetes epizodistáját. Nem kapott soha Oscar-díjat, nem volt botrányos válása, házassága, nem került a címoldalra, egyszerűen tette a dolgát - jól - olyan közegben, ahol százak várakoznak egy-egy szerepre, akik erre magukat mind alkalmasnak tartják. Viszont Ferike Boros, a sokgyermekes nagyváradi család kicsi lánya kitűnően megállta a helyét. 19 esztendőn keresztül, 48 egész estés játékfilmben játszik, többnyire idősödő édesanyákat, értetlenkedő, kissé bogaras, kótyagos, vagy éppen barátságos mosolyú kedves néniket és hölgyeket, amely szerepek kapcsán neve vonzerő a plakátokon. Charles Boyer, Ginger Rogers, David Niven, Ronald Colman, Dennis O'Keefe, Henry Fonda, Gene Reynolds, William Tracy, Bob Hope, Cary Grant, Merle Oberon, Ava Gardner, Douglas Fairbanks Jr., Paul Lukas (Lukács Pál) méltó partnerei élete során a filmvásznon. Dolgozik vele jó néhány neves rendező, mint például Elia Kazan, John Ford, James V. Kern, Ben Hecht, Irving Allen.
    Játszik kezdő színésznőként, a Monarchia számos városában, Ditrói a Vígszínházhoz szerződteti, majd a Nemzeti Színházhoz kerül. Azokban az években nem jut szóhoz. Munkát vállal, ügynök lesz, hisz haza nem mehet, a sok éhes szájhoz. Neki el kell tudnia tartani magát. Kigúnyolják kollégái a színházi öltözőkben. Egy nap elege lesz az egészből, és nekiindul a világnak. Ötvenéves, amikor filmezni kezd... Merítsünk erőt az ezerszer elbukó, és mindannyiszor talpra állni tudó, erős, mokány picike asszony sorsából, s nem csak halálának ötvenöt éves évfordulója kapcsán.

    Áttekintő életrajza:

    A sokgyermekes nagyváradi Weinstock család gyermeke tehetségénél fogva hamar az érdeklődés középpontjába kerül. A színiiskoláit már Budapesten végzi 1893-ban, méghozzá kitűnő eredménnyel. 1893-94-ben Miskolcon, 1894-95-ben Szabadkán, 1896-97-ben Szegeden, 1896-1898 között Pesti Ihász Lajos társulatában játszik, immáron már Boros Ferike művésznéven. Ditrói Mór szerződteti a Vígszínházhoz komikának 1898-ban, ám kétesztendei sikeres játékát követően átszerződtetik a Nemzeti Színházhoz.
    Ám itt, a Nemzetiben addigra már igen erős mezőny fogadja. A színház nagy öregjei számára sem könnyű a megélhetés, egy kezdő tehetség számára azonban kevés babér teremhet 1900-ban. Többnyire karakterszerepeket kap, amiért bizony sovány fizetség jár. A talpraesett, bátor gondolkodású leány megélhetésből nappal egy biztosítótársaság szolgálatába szegődik, hogy tisztességes mellékkeresetre tegyen szert, hisz szüleitől nem várhat segítséget. Ráadásul Nagyváradon úgy gondolják, hogy aki a nemzet első számú színházának a tagja, az bizony nem szenved szükséget, sőt... Ugyanakkor a valóság az, hogy a bérlakásának kifizetése is gondot jelent számára. Ezért vállal nappali elfoglaltságot. Ám az "ügynök" - ahogy gúnyolják lenézően a színészkollégák az öltözőben - havonta küldi testvérei számára a juttatásokat, miközben önfenntartása sem mindig biztosított. Színházában számára egyre elviselhetetlenebb az "piszkatura"-légkör, amely nappali elfoglaltsága miatt éri. Tanácsolják neki jóindulattal, hogy tegyen úgy, mint más kolléganők, akiknek szintén kevés a fizetése a színháznál, menjen "jól" férjhez, egy gazdag mágnáshoz. Ám Ferike öntudatos, Oroszlán asztrológiai jegyéhez méltó módon nem köt ilyen erkölcsi kompromisszumot, inkább elhagyja az országot és Londonba utazik, mindenféle nyelvtudás nélkül, 1903-ban.

    1905 - a londoni Covent Garden tagja

    Londonban a magyar viszonyoknál is szerényebb helyzetbe kerül. Színészként nem alkalmazzák nyelvtudásának hiánya miatt. Nyomor és nélkülözés közepette él. Alkalmi munkákból tartja fenn magát, keserves, de becsületes munkával éldegél. Többek közt idegenvezetői munkát vállal Londonban a külföldi turisták, főképp a német anyanyelvűek számára. Lassanként aztán tökéletesen megtanulja a nyelvet. Szívós, kemény akaratereje végül meghozza a maga gyümölcsét, végül is a színházhoz kerül. Eleinte kisebb szerepekben tűnik fel, egy-egy produkcióban, majd 1905-ben a legelőkelőbb színháznak, a londoni Covent Gardennek lesz a tagja. Londonban karakterszínészként lassan a legjobbak közé küzdi fel magát. Népszerűségének híre a tengerentúlra is eljut. Hívják, és megy. 1909 szeptemberében költözik New Yorkba.

    Ferike Boros, a Broadway-színésznő 1911-től

    Majd hatesztendei angliai sikersorozatot követően egy maga írta komédiával startol a New York-i Broadwayn, pontosabban egy Herczeg Ferenc-írást adaptál színpadra Edith Ellis társszerzőjeként. A bemutató 1911. február 20-án, az 1903-ban meginduló 45. utcai Lyceum Theatre-ban nagy sikert hoz. 1911. március végéig van műsoron a "Seven Sisters", és a 32 előadása kapcsán felfigyel nevére a szakma itt, New Yorkban is, még ha kirobbanó sikernek nem lehet nevezni az előadást, akkor is.
    1911 őszén a "The Wife Decides" című zenés darab főszerep kapja itt, a Broadway másik színházában, a Weber's Music Hallban. Az 1911. november 14-ei premiertől fogva közel egy hónapon keresztül játsszák 31 előadásban, 1911. december végéig. Azután játszik a Knickerbocker Theatre "Rachel" című előadásában, 1913-ban, igaz, mindössze 16 előadást tartanak belőle 1913 decemberében.
    Neve később is előkerül a Broadwayn. Főszerepet játszik például a Wallack's Theatre-ben, az 1924-ben színre kerülő "The Kreutzer Sonata" című drámában, ahol Beila Randar szerepét alakítja. Kimagasló sikerét azonban a Music Box Theatre-ben bemutatott "Chicago" című komédia egyik főszerepében aratja, 1926-ban. A december 30-án megtartott premiert még további 172 előadás követi, ami még Broadway-viszonyok közt is kimagasló sikernek számít. Ferike Boros Moonshine Maggie szerepét játssza ebben a népszerű börtönkomédiában.

    Ferike Boros filmszínésznő Hollywoodban

    Az ötvenedik esztendejét is elhagyó, ismert és elismert Broadway-színésznő számára 1930-ban újabb lehetőség adódik: a hangosfilm Hollywoodban. Igaz, hogy Ferike Boros egy alkalommal már kamerák elé állt korábban, 1918-ban, de Mrs. Schultz szerepe nem hozott áttörést ezen a téren. Legközelebb 1930-ban játszik, John Ford filmjében, a "Born Reckless"-ben, ahol Beretti mamát alakítja, a főszereplő édesanyját. Ez a film jelenti Ferike Boros filmkorszakának első állomását a Metro Goldwyn Mayer filmgyárnál egyben, de új startja a vártnál jobban sikerül. További szerepek és filmek várják még az elkövetkező 19 esztendő során, és még további 47 egész estés játékfilmben játszik kitűnő karakterszerepeket, többnyire idősödő édesanyákat, értetlenkedő, kissé bogaras, kótyagos, vagy éppen barátságos mosolyú kedves néniket és hölgyeket, amely szerepek kapcsán neve vonzerő a plakátokon. Szerepei tekintetében talán a hazai Vaszary Piroska szerepkörével lehetne párhuzamot vonni. Charles Boyer, Ginger Rogers, David Niven, Ronald Colman, Dennis O'Keefe, Henry Fonda, Gene Reynolds, William Tracy, Bob Hope, Cary Grant, Merle Oberon, Ava Gardner, Douglas Fairbanks Jr., Paul Lukas (Lukács Pál) méltó partnerei élete során a filmvásznon. A rendezők kedvelik, és a legnagyobbak számítanak tudására és professzionális munkájára. Elia Kazan, John Ford mellett játszik James V. Kern, vagy Ben Hecht, Irving Allen, és George Stevens, valamint Lewis Seiler egy-egy filmjében is.
    Utoljára az "East Side, West Side" című Mervyn LeRoy-filmben játszik 1949-ben 76 évesen, Ava Gardner és James Mason partnereként tűnik fel Rosa's Grandma Sistina szerepében. 1949-től haláláig nem vállal több szerepet. 78 éves korában hunyt el hollywoodi otthonában. Utolérhetetlen és ellenállhatatlan a filmvásznon, kérlelhetetlenül kemény asszony a magánéletében. Többször került olyan élethelyzetbe, amelyben mások már rég feladták volna, Ferike Boros viszont ekkor szívós akaraterejének köszönhetően felküzdötte magát a nagyok közé. Helye a világ valamennyi filmlexikonjában ott van mint nagy epizodista, karakterszínésznő, míg idehaza nem tartozik a nagy számontartottak közé. Nem kapott Oscar-díjat, nem volt botrányos válása, házassága, nem került a címoldalra, egyszerűen tette a dolgát, jól, olyan helyen, ahol százak várakoznak egy-egy szerepre, akik erre magukat mind alkalmasnak tartják. Ebben a közegben Ferike Boros, a sokgyermekes nagyváradi család kicsi lánya kitűnően megállta a helyét.