Május 5-én mutatták be a magyar mozik az Amerika Kapitány: Polgárháborút, melynek egyik, a nyolcvanas években játszódó flashback jelenetében tinédzserként láthatjuk a Vasembert. A trükk nem smink, hanem digitális utómunka eredménye, és egészen lenyűgöző, milyen hitelesen sikerült. A szóban forgó jelenetben az ügyes kezű effekteseknek köszönhetően az 51 éves színész nagyjából úgy fest, mint 1987-es, Fagypont alatt című filmjében, melyben (21 évesen) egy 18 éves srácot alakított. A lenyűgöző trükköt ugyanaz a Lola VFX nevű cég valósította meg, amely annak idején sikeresen fiatalította meg Michael Douglast is egy másik szuperhősfilmben, A Hangyá-ban, de hozzájuk fűződik a Brad Pitt arcán véghez vitt varázslat is a Benjamin Button különös életé-ben, amelyben a főhős „visszafelé öregedett” (és amely film nem mellesleg Oscar-díjat nyert a vizuális effektjeiért). A Polgárháború szóban forgó trükkfelvételének megvalósításáról Trent Claus, a vizuális effektes csapat vezetője mesélt a Hollywood Reporternek. Elmondása szerint a folyamat már azzal párhuzamosan elkezdődött, hogy a filmesek rögzítették Robert Downey Jr-ral a jelenetet. A digitális megfiatalítás pedig egyszerre emlékeztet a plasztikai sebészek és a Photoshop-mágusok munkájára. Robert Downey Jr. a Fagypont alattban (Forrás: John Clifford / Kobal / The Picture Desk) „Hasonló az eljárás, mint amikor a Photoshop különböző eszközeit használjuk, de attól eltérően itt nem egyetlen képen, hanem egy felvétel másodpercenként 24 képkockáján kell átmennünk” – számolt be róla Claus, aki azt is elárulta, hogy a fiatalítás legfontosabb része az volt, hogy az arcnak az évtizedek során megereszkedett részeit digitálisan vissza kellett rakniuk eredeti helyükre. Ezután pedig az olyan aprólékos munka következett, melynek során a bőr tónusán javítottak, eltüntették az apró hajszálereket, illetve visszaadták a bőr fiatalos ragyogását. És hogy mihez tudtak a szakemberek viszonyítani? Egy színész esetében egy ilyen helyzetben viszonylag könnyű dolguk van, hiszen rengeteg korabeli anyag áll a rendelkezésükre. Downey Jr. 25-30 évvel történő visszafiatalításához az effektesek a fentebb már említett filmjének, a Fagypont alatt-nak a képsorait használták kiindulási pontként. Ez a könnyebbség jelenti ugyanakkor egyszersmind a feladat nehézségét is, hiszen a közönség is pontosan emlékszik, hogyan festett a színész akkoriban, így egészen pontos elvárásaik vannak. Robert Downey Jr. a Fagypont alattban, közelebbről (Forrás: Kobal / The Picture Desk) A konkrét esetben további nehézséget jelentett az is, hogy a jelenet viszonylag hosszú volt és tele volt arcközelikkel. „A snitt majdnem 4 ezer kockából állt, Tony Stark pedig ide-oda járkált benne, fizikailag is kapcsolatba került két másik színésszel, mind a közelükben elhelyezett tárgyakkal, továbbá egy nagyon hosszú, megszakítatlan ideig közeliben látjuk az arcát” – ecsetelte a szakember. A vizuális effektesek által használt eljárás egyébként nemcsak arra ad lehetőséget, hogy egy színész a segítségével eljátszhassa saját fiatalkori énjét, hanem például arra is, amit a szakmában „sminkelésnek” neveznek, és ami sokkal gyakrabban bevetett trükk, mint gondolnánk. Ennek során visszafogottabb szépészeti eljárásnak vetik alá a szóban forgó színészek arcát, annak érdekében, hogy bőrhibáik ne legyenek olyan feltűnőek, és hogy bőrük textúrája minél tökéletesebb legyen. Ezeket a konkrét eseteket viszont a stúdiók érthető módon igyekeznek titokban tartani, így erről további részleteket nem is meséltek a Lola VFX munkatársai. Ami megereszkedett, megemelték (Forrás: Frazer Harrison / Getty Images North America / AFP) Egy másik szakember, Paul Debevec viszont elmondta, hogy az arc megfiatalítása vagy felfrissítése mellett egy másik fontos felhasználási területe a szóban forgó trükknek, amikor a színész megkettőzésére vagy digitális másának megalkotására van szükség. Az első esetre jó példa, amikor a Social Network – A közösségi háló-ban Armie Hammer egymaga játszott el egy ikerpárt, a másodikra pedig Paul Walker tragédiája, akinek a halála épp a Halálos iramban 7 forgatása közben következett be. „Ez már egy sokkal összetettebb folyamat, mint a digitális make-up. Ilyenkor tulajdonképpen egy ember digitális verziójának létrehozásáról van szó, egy háromdimenziós, mozgatható, bevilágítható modellről, amit „arc-scannelés” segítségével hozunk létre” – árulta el Debevec. A nagyobb stúdiók ma már a komolyabb produkciók esetében minden sztárról készíttetnek munkába állása előtt egy ilyen modellt, amit utána archiválnak. Robert Downey Jr. az Amerika Kapitány: Polgárháborúban (Forrás: Marvel Entertainment / Marvel Studios / Collection Christophel) Az Amerika Kapitány: Polgárháború vizuális effektesei számára emiatt állt elő az az érdekes helyzet, hogy Robert Downey Jr-ról már rendelkezésre állt ez a modell, mivel annak idején úgy volt: ő játssza a férfi főszerepet a Gravitáció-ban. Habár a szerep végül George Clooney-é lett, Downey-ról is elkészült a 3D-scan, ami nagyban megkönnyítette a szakemberek életét, hiszen fel tudták használni az aktuális eljárás során – még a végén elhisszük, hogy a vizuális effektes munka egyszerűen gyerekjáték… Forrás: https://www.tvgo.hu/cikk/2148392_robert_downey_jr__harminc_evet_letagadhatna