Tavaly december végén több mint harminc olyan filmről lelkendeztünk, amiket a filmrajongók lélegzet-visszafojtva várhatnak 2017-ben. Aki azt hitte, ez minden, az nagyot tévedett: január második felében egy sor izgalmas, formabontó alkotás mutatkozott be a Sundance filmfesztiválon. Ezek közül válogattuk ki azokat, amiket, ha módunkban állna, most rögtön megnéznénk: Cate Blanchett egy filmen belül tizenhárom szerepben brillírozik, Rooney Marát lepedős szellem riogatja, de a sírós-romantikus filmek és a kemény krimik hívei is mazsolázhatnak kedvükre valót. A Sundance fesztivál januári seregszemléje általában elég jó barométer, ha azt akarjuk lemérni, mik azok a filmek, amikről még az év végén is beszélni fogunk. A Sundance-en bemutatott alkotások közül jó párat be szoktak válogatni a cannes-i programba is, és minden évben akad néhány szerencsés film, ami az Oscar-díj-átadóig menetel. 2015-ben a Brooklyn járt be ekkora utat, míg a tavalyi Sundance-en debütált a hat Oscar-jelölést bezsebelő A régi város, a dokumentumfilmes kategóriából a Weiner, illetve Viggo Mortensen is egy sundance-es filmnek köszönheti az idei Oscar-jelölését (Captain Fantastic). Casey Affleck A régi város című filmben, Viggo Mortensen a Captain Fantasticben Forrás: InterCom / Sundance Nem vezet persze mindig egyenes út a sundance-es hozsannáktól az Oscar-szobrocskával a kézben elrebegett köszönőbeszédig. Tanulságos példa tavalyról a The Birth of a Nation című történelmi eposz, aminek már januárban Oscar-esőt vizionáltak (részben a színes bőrű jelöltek hiánya miatt kipattant #OscarSoWhite felzúdulásra válaszul), és amit rekord összegért vásárolt meg a Fox Searchlight. A filmet mi is előkelő helyre rangsoroltuk az előző év Sundance-filmjeit összegző listánkon, ám egy külső körülmény – az író-rendező-főszereplő Nate Parker nemierőszak-botránya – még a nyáron végérvényesen elsüllyesztette a filmet. Nate Parker a The Birth of a Nation című filmben Forrás: Sundance Film Festival Valószínűleg ezzel magyarázható, hogy az újságírók idén mintha óvatosabban jósolgattak volna, és a dicshimnuszokat is szűkmarkúbban mérték. De azért így is találtunk bőven olyan filmeket, amiket egyből megnéznénk. Ezek közül válogattuk ki a tizenkét legígéretesebbet. 12. The Incredible Jessica James Rendező: Jim Strouse Főszereplők: Jessica Williams, Noël Wells, Chris O’Dowd, Lakeith Stanfield Jessica Williams a The Incredible Jessica James című filmben Forrás: Sundance Institute Akik szerették Jon Stewart politikai show-műsorát, a The Daily Show-t, biztos emlékeznek Jessica Williamsre, a rasztahajú, harcias, maró humorú hírkommentátorra. A komikus eddig csak pár filmben és néhány Csajok-epizódban szerepelt, most ezzel a romantikus filmmel lendíti be színészi karrierjét. Nagyon kíváncsiak vagyunk, át tudja-e ültetni lehengerlő személyiségét egy játékfilmbe, a friss szakításból lábadozó drámaíró szerepébe. 11. Wilson Rendező: Craig Johnson Főszereplők: Woody Harrelson, Laura Dern, Isabella Amara, Judy Greer A Wilson sajnos nem Tom Hanks labdájának történetét folytatja a Számkivetett-ből, cserébe az örök mellékszereplő Woody Harrelsont ajándékozza meg egy főszereppel. Mindenki kedvenc laza színésze egy magányos, mizantróp pasas bőrébe bújik, akit tizenhét éve otthagyott a felesége, és eltitkolta előle, hogy született egy közös gyerekük. Az előzetesből ítélve keserédes indie-re számíthatunk, méghozzá annak a képregényszerzőnek a tollából, akinek a Tétova tinédzserek-et is köszönhetjük, ami mindenképpen plusz pont. 10. Landline Rendező: Gillian Robespierre Főszereplők: Jenny Slate, Edie Falco, John Turturro, Abby Quinn Három éve sajnos elkerülte a magyar mozikat egy remek romantikus vígjáték, az Obvious Child, ami szellemesen, őszintén és egyedi módon mesélt olyan kényes témákról, mint az abortusz. Abby Quinn, Edie Falco és Jenny Slate a Landline című filmben Forrás: Sundance Institute A rendező és a főszereplő most egy családtörténettel tér vissza, ami a hírek szerint gazdagabb, ambíciózusabb, mint előző filmjük, de ugyanaz a megkapó életszerűség jellemzi. A Flavorwire állítja, „ha az Obvious Child volt Robespierre Annie Hall-ja, a Landline a Hannah és nővérei-vel állítható párba”, nincs is szükség ennél jobb ajánlólevélre. 9. Beatriz at Dinner Rendező: Miguel Arteta Főszereplők: Salma Hayek, Chloë Sevigny, Connie Britton, John Lithgow Hová tűnt Salma Hayek? A Desperadó-val berobbant színésznőnek a 2002-es Fridá-ban nyújtott Oscar-jelölt alakítása óta alig volt említésre méltó szereplése. A Jóravaló feleség rendezőjétől és a Megvilágosultam írójától érkező Beatriz at Dinner-től azt reméljük, hogy elindít egy kisebbfajta Hayek-reneszánszot – akik látták, mind méltatják a játékát. A tragikomédiában egy mexikói emigráns masszőr (Hayek) keveredik szócsatába egy vacsorán dúsgazdag amerikaiakkal, olyan kínos szituációkban, amikről nem bírjuk elfordítani a tekintetünket. 8. Get Out Rendező: Jordan Peele Főszereplők: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Catherine Keener, Lakeith Stanfield A Sundance éjféli szekciója legendás, olyan zsánerfilmek indultak onnan diadalútjukra, mint az Ideglelés, a The Babadook vagy a Valami követ. Ezt a sort folytathatja a Get Out, amely a Key & Peele szkeccssorozat komikus párosát erősítő Jordan Peele rendezői bemutatkozása. Az eszelős horrorvígjáték, amelyben egy afroamerikai srácot hazavisz a fehér barátnője, és apósjelölték az életére törnek, hangos sikert aratott a vetítéseken, Peele ízlése pedig garancia, hogy egyenlő arányban borzonghatunk, feszenghetünk és nevethetünk majd a filmen. 7. Wind River Rendező: Taylor Sheridan Főszereplők: Jeremy Renner, Elizabeth Olsen, Jon Bernthal, Gil Birmingham Elizabeth Olsen és Jeremy Renner a Wind River című filmben Forrás: Sundance Institute A sok sundance-es komédia és családi dráma közé mindig becsúszik pár nyers, erőszakos krimi. Idén kettő került fel a listánkra, az első a sorban a Wind River, ahol Jeremy Renner és Elizabeth Olsen gyilkossági ügyben nyomoznak egy zord, elszigetelt indián rezervátumban. Sokak szerint ez Renner legjobb alakítása, de minket az is izgat, hogy muzsikál rendezőként Taylor Sheridan, aki a Sicario és a Hell or High Water bitang erős forgatókönyveit jegyzi. 6. The Big Sick Rendező: Michael Showalter Főszereplők: Kumail Nanjiani, Zoe Kazan, Holly Hunter, Ray Romano Zoe Kazan és Kumail Nanjiani a The Big Sick című filmben Forrás: Sundance Institute A Judd Apatow produceri segítségével készült The Big Sick bevált Sundance-formulát követ. Hőse egy stand-upos, aki összejön egy jó fej csajjal, majd összetöri a szívét, mert nem meri bevallani a kapcsolatot pakisztáni szüleinek. Aztán a lány váratlanul kómába esik. Az idei Sundance legnagyobb közönségsikerét Kumail Najiani és felesége, Emily V. Gordon élete inspirálta, garantáltan telesírjuk majd a zsebkendőnket a szívmelengető, emberközeli drámán. 5. I Don’t Feel at Home in This World Anymore Rendező: Macon Blair Főszereplők: Melanie Lynskey, Elijah Wood A Sundance idei fődíját egy elsőfilmes rendező zsebelte be. Macon Blairt színészként ismerhetjük brutális thrillerekből (Blue Ruin, Green Room – imádtuk mindkettőt), és maga is egy rendhagyó bosszúfilmet forgatott: egy depressziós nő betörés áldozata lesz, majd szomszédjával felkerekedik, hogy leszámoljon a tolvajokkal. A Variety újságírója egyenesen a Kutyaszorítóban-hoz hasonlította ezt az izgalmas debütálást, mi pedig alig várjuk, hogy az isteni Melanie Lynskey-t ismét főszerepben láthassuk a túl hamar elkaszált Együttlét című HBO-sorozata után. 4. Call Me By Your Name Rendező: Luca Guadagnino Főszereplők: Timothée Chalamet, Michael Stuhlbarg, Armie Hammer Tavaly annyira szerettük Tilda Swinton és Ralph Fiennes örömjátékát az A Bigger Splash-ben, hogy a 25 kedvenc filmünk közé is beválogattuk. A rendező legújabb filmje hasonló dicsőségre pályázhat, a Call Me By Your Name-től szabályosan elalélt a Sundance közönsége. A nyolcvanas évek békebeli olasz Riviéráján egy tinédzser srácban vonzalom ébred egy főiskolás férfi iránt, és egy kikerült részletben a saját szemünkkel is meggyőződhetünk arról, hogy a film átadja-e a nyári ábrándozások és a szerelembe esés szédítő érzését. Át bizony. 3. Mudbound Rendező: Dee Rees Főszereplők: Carey Mulligan, Garrett Hedlund, Jason Mitchell, Mary J. Blige Az utóbbi években szerencsére megszaporodtak azok a színes bőrűekről szóló, kosztümös filmek, amik nem rabszolgák vagy cselédek körül forognak. A második világháború utáni amerikai délen játszódó, nagyszabású Mudbound sem csak faji ellentétekről beszél, hanem alkoholizmusról, poszttraumás stressz szindrómáról, meg az amerikai álomról is. Garrett Hedlund és Jason Mitchell a Mudbound című filmben Forrás: Sundance Institute Az egyöntetűen pozitív kritikák kiemelték, hogy a múltbeli környezet szinte tapinthatóan életszerű, és azt is rebesgetik, hogy Dee Rees lehet az első Oscar-jelölt fekete rendezőnő. De az még arrébb van, egyelőre jusson el hozzánk a film, ami számunkra azért is érdekes, mert egy részét Magyarországon forgatták. 2. A Ghost Story Rendező: David Lowery Főszereplők: Rooney Mara, Casey Affleck, Kesha „Ilyen kísértettörténetet még senki sem látott!” Így indult szinte minden éltető írás az A Ghost Story-ról, ne várjunk hát szokványos horrort. A tavalyi Sundance sztárja, A régi város-ért Oscar-várományos Casey Affleck a film zömét egy lepedő alatt tölti, miközben hazajár kísérteni az őt gyászoló Rooney Marát; minimális a dialógus, a cselekmény. Rooney Mara és Casey Affleck az A Ghost Story című filmben Forrás: © 2016 Sundance Institute/Andrew Droz Palermo A beszámolók szerint mindez nem lilaködös szenvelgést, hanem felvillanyozó élményt eredményez. A RogerEbert.com újságírója például így lelkendezett: „Annyi minden tetszik benne, hogy azt sem tudom, hol kezdjem. Vagy hol fejezzem be.” Alig várjuk, hogy zavarba ejtsen ez a kísérletező kísértet. 1. Manifesto Rendező: Julian Rosefeldt Főszereplők: Cate Blanchett A Manifesto pusztán azáltal is igényt tarthatott volna az első helyre, hogy Cate Blanchett a főszereplője. A színésznő azonban nem kevesebb, mint tizenhárom különböző szerepet formál meg ebben a szokatlan projektben, és ezzel egyértelműen bebiztosította, hogy a legjobban várt filmnek kiáltsuk ki. A film egy német művész videóinstallációjának másfél órásra vágott változata, amiben Blanchett közel ötven huszadik századi művészeti kiáltványból ad elő részleteket más-más környezetben. Aligha fognak tömegek rajongani érte, de épp az ilyen izgalmas, merész produkciókért szeretjük végigböngészni a független filmes fesztiválok kínálatát. Ha ez nem elég, ajánlunk még nyolc másikat A Sundance elég izmos programmal rukkolt elő ahhoz, hogy simán össze tudtunk volna szedni még egyszer ugyanennyi filmet a kínálatból. Mivel a kerek számokat szeretjük, és mivel jó filmekből sosem elég, a fenti tizenkettőhöz hozzácsapunk még nyolc másikat, amelyek mindenképp az érdeklődésünkre tartanak számot. Band-Aid: Egy egyfolytában veszekedő házaspár úgy próbálja megmenteni a házasságát, hogy zenekart alapítanak, és dalban adják ki magukból a felgyülemlett sérelmeket. Ez lehet az idei év Sing Street-je. Columbus: Akasztják a hóhért – egy Kogonada nevű kritikus, aki ez idáig videóesszékben elemezte a filmeket, most maga is rendezett egyet. Állítólag nem is rosszul: Richard Linklater és Ozu Jaszudzsiro nevét is emlegették visszafogott romantikus drámája kapcsán. Haley Lu Richardson és John Cho a Columbus című filmben Forrás: © 2016 Sundance Institute/Elisha Christian Golden Exits: Alex Ross Perry neurotikus, az emberi lélek sebeit piszkáló filmjei (Queen of Earth, Listen Up Phillip) eddig elkerülték a magyar mozikat. Nem valószínű, hogy épp ezzel a filmmel változna a széljárás, de hátha a Titanic bevállalja a hét szereplő összefonódó sorsát analizáló drámát. Még egy Beastie Boy is szerepel benne! Ingrid Goes West: A sztori alapján a Lopom a sztárom szellemi örökösének tekinthető ez a gúnyos szatíra, amiben egy őrült csaj rákattan a közösségi média egyik sztárjára, és zaklatni kezdi. Az őrült csajt Aubrey Plaza játssza, a sztárocskát Elizabeth Olsen – hibátlan kombó. Elizabeth Olsen és Aubrey Plaza az Ingrid Goes West című filmben Forrás: Sundance Institute The Little Hours: Apácák a Sundance-en, csapó egy! Középkori vígjáték, amelyben egy szökött szolga apácazárdában keres menedéket. Egyesek szerint egypoénos film, de arról az egy zakkant poénról Alison Brie, Kate Micucci és a duplázó Aubrey Plaza gondoskodik. Kate Micucci, Alison Brie és Aubrey Plaza a The Little Hoursban, Margaret Qualley a Novitiate című filmben Forrás: Sundance Institute Novitiate: Apácák a Sundance-en, csapó kettő! Ez már egy komolyabb megközelítése az apácalétnek, egy novícia (Margaret Qualley a Rendes fickók-ból) kezdi megkérdőjelezni a hitét a zárda küszöbén. A vakbuzgó apácafőnököt játszó Melissa Leóról ódákat zengenek. Michael Cera és Abbi Jacobson a Person to Person című filmben Forrás: Sundance Film Festival Person to Person: Bájos, epizodikus retrófilm New York-i átlagemberekről, szemcsés 16 mm-es filmre rögzítve, hangulatos zenékkel, Michael Cerával és a Broad City-ből ismert Abbi Jacobsonnal. „Olyan, mint egy gyengéd nyári szellő” – jellemezte az IndieWire, mi pedig csípni szoktuk az ilyen hangulatfilmeket. Olivia Cooke és Anya Taylor-Joy a Thoroughbred című filmben Forrás: Sundance Institute Thoroughbred: Ez a morbid thriller – ami a Variety szerint „ínycsiklandóan sötét módon csavar egyet a noir műfaján” – két szociopata lányról szól, akik szövetkeznek egy akadékoskodó mostohaapa megölésére. A főhősnőket a The Witch című horror főszerepében feltűnt és most a Széttörvé-vel az első világsikerét arató Anya-Taylor Joy és Olivia Cooke (Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni) játssza, a lúzer barátjuk szerepében pedig a tavaly bizarr körülmények között meghalt Anton Yelchin nyújtja egyik utolsó alakítását. Let's block ads! (Why?) Forrás...