Fehér Isten

A témát ebben részben 'Filmek Bemutatói' klarensz hozta létre. Ekkor: 2014. december 19..

  1. klarensz / Moderator Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2012. június 27.
    Hozzászólások:
    16,928
    Kapott lájkok:
    2,488
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    2014.06.12. A legrégebbi szövetségek is felbomolhatnak. A hosszú békét is követheti háború. Az ember legjobb barátja a kutya: de ha rosszul bánik vele, a hű társ a gazdája ellen fordulhat. És mert erősebb, gyorsabb, vadabb nála, nagyon veszélyes ellenfél válhat belőle. Egy új rendelet szerint a korcsokat be kell jelenteni, minden példányt összeírnak, amelyik nem fajtiszta. Dániel viszont nem akar súlyos ebadót fizetni átmenetileg nála lakó lánya kedvencéért, Hágenért. A kislány hiába tiltakozik, kidobja a kutyát. Míg Lili egyre kétségbeesettebben keresi az állatot, az egyre borzasztóbb helyekre sodródik. Egy kóbor falka tagja lesz, harci kutyává képezik ki, viadalokon fogadnak rá, majd a sintérek fogják el. Amikor az egyre dühösebb négylábúnak sikerül kiszabadulnia a rács mögül, társai követik, és elözönlik Budapest utcáit. Aki valaha ártott nekik, meglakol. De a régi gazdi nem adja fel. Ő szembe akar nézni egykori barátjával, még akkor is, ha az addigra félelmetes, pusztító fenevad lett.

    KRITIKA

    A Fehér Isten többszörösen korszakváltó film.

    Csákvári Géza

    [​IMG]Elsősorban persze Mundruczó Kornél esetében, aki eddig is készítette sötét és baljós drámáit, az erőszakkal, vérrel és gyilkossággal átitatott, kompromisszumot nem ismerő művészfilmjeit. Most azonban a filmes egy új korszakot kezdett: a kérdésfelvetései nem változtak, a mozgóképes stílus és eszköztár viszont gyökeresen. Méghozzá azzal, hogy Mundruczó nyitott a zsánerek felé – és a hangsúly itt most a többes számon van, mivel a Disney-állatmesétől a családi kalandfilmen, valamint a thrilleren át egészen a horrorig minden belepakoltak a produkcióba. Ez az eklektika pedig bőven elég ahhoz, hogy a Fehér isten szerzői filmként is működjön, tehát versenyezhessen Cannes-ban, ahonnan az Un Certain Regard fődíját el is hozta.
    Mundruczó Kornél társadalompolitikailag érzékeny filmes. Mindig a peremen lévő emberek, csoportok élete és azon belül főleg a traumáik érdekli, a problémák művészi felnagyításával igyekszik megfogalmazni egyfajta egyetemes kritikát, amelyet természetesen egyfajta pofonnak szán a mindenkori nézőnek. A Fehér Isten kiindulópontja is valós eseményeken alapul. A mese szerint Magyarországon elfogadnak egy új eb törvényt, melynek értelmében a nem magyar fajtiszta kutyák után különadót kell fizetni, a keverékfajták után pedig kifejezetten magas összeget. A rendőrállam pedig működik, mindenhol van egy szomszéd, amelyik feljelenti az embert, ha egy „gusztustalan korccsal” látja együtt, és a szürke egyenruhás sintérek érkeznek is azonnal – az orwelli hangulat tehát adott. Ebben a világban kell felnőnie a tizenéves Lilinek, akinek ráadásul a szülei is elváltak: anyja külföldi útja miatt apjához kényszerül, aki mindenek felett, ki nem állhatja a kutyákat. Pedig Lili elválaszthatatlan társa Hagen. Persze a konfliktust nem lehet [​IMG]feloldani, Lili apja kiteszi a kutyát az utcára, itt pedig szembesül mindazzal a gyűlölettel, amely egy kóbor kutyát érhet. Ezen a ponton fontos kiemelni, hogy a Fehér Isten, csakúgy, mint a korábbi Mundruczó-művek, allegorikus film. Hagen és a kutyák a mindenkori kisebbségeket szimbolizálják, miközben a kutya már önmagában is alárendelt státusszal rendelkezik: ahol lehet, ott beléjük is rúgunk. A cselekmény szerint Hagen meg is tapasztalja ezt: egy hentes meg akarja ölni, aztán egy csöves eladja egy neppernek (tiszta önirónia: a rendező alakítja a szerepet), majd egy olyan férfihez kerül, aki harci kutyát nevel belőle. Az ártatlanságot nem lehet itt sokáig megőrizni, lassan Hagen is bűnössé válik és vér fog tapadni a „mancsaihoz”. Innentől kezdve nem kérdés, hogy Hagen és Lili egymásra találása nem végződhet felhőtlen happy enddel, de Mundruczóéknak sikerült egy nyitott lezárással megoldaniuk a dramaturgiai tényállást.
    A Fehér Isten sok szempontból „életveszélyes” vállalkozás. Nem kevés szellemi nyitottság kell ahhoz, hogy a zsánerekkel való játékosságot, az allegorikus szimbolizmust és a nyers társadalomkritikát mindenki képes legyen dekódolni – pedig ez szükséges a tökéletes mozi élményhez. Ha valaki csak a kalandfilmet, vagy csak auteurséget keresi, csalódott lesz. Ami nagy baj, mert mindezzel együtt a Fehér Isten a rendszerváltás óta az egyik legizgalmasabb és legfontosabb magyar film.

    [​IMG]

    A végső százalék a VOX írói által adott százalékok átlaga.

    119 perc, magyar-német-svéd
    Fehér Isten « VOX.hu
     
    • Like Like x 2
  2. Szalai Ádám /

    Csatlakozott:
    2015. február 16.
    Hozzászólások:
    1
    Kapott lájkok:
    0
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    Férfi
    Rég megszerettem volna nézni