Godard: Búcsú A Nyelvtől

A témát ebben részben 'Filmek Bemutatói' klarensz hozta létre. Ekkor: 2015. március 07..

  1. klarensz / Moderator Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2012. június 27.
    Hozzászólások:
    16,928
    Kapott lájkok:
    2,488
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    2014.12.11. (Adieu au langage) Egy magányos férfi találkozik egy házas nővel. Szerelemre lobbannak egymás iránt. Szenvedélyesek, veszekszenek, pofonok csattannak el. Egy kutya közben város és vidék közt kóborol. Múlnak az évszakok. A férfi és a nő újratalálkoznak. A kutya köztük találja magát. Az egyik a másikban él, a másik a harmadikban és így élnek ők hárman együtt. A nő férje azonban mindent tönkretesz, és ezzel egy második film kezdődik: ugyanaz, mint az első és mégsem az.

    KRITIKA

    Jean-Luc Godard neve, bármennyire filmtörténeti archetípus, nem mindig garancia a befogadható műre. Nem is csoda, hiszen a svájci nagymester sosem szüntette be innovátori tevékenységét, a film, mint médium lebontása a célja – ebben sok a közös pont Tarr Béla életművével.

    Csákvári Géza

    [​IMG]A Búcsú a nyelvtől abból a szempontból forradalmi, hogy egyszerre óda és nyílt provokáció. Experimentális mű, melyhez még a legprofibb filmkritikus/néző is kevés, hiszen Godard nem kisebb dologra vállalkozik, minthogy megszüntesse a mozit. Ehhez ráadásul hozzányúlt a 3D-hez, szemzsibbasztó képekkel bombázza a szemet, úgymond, megbontja a vizualitást. Mivel a 3D technika arra alapul, hogy két párhuzamos képet vetít a vászonra, adódik a triviális trükk: Godard két teljesen különböző jelenetet vetít nekünk, így minden összefolyik, vagy választhatunk, hogy mit nézünk, azaz, hogy a jobb vagy a bal szemünket csukjuk be kényszerűen. (Vagy mindkettőt és garantált a fejfájás.) A cselekmény likvidálja a klasszikus dramaturgiát, nincs elmesélt történet. Visszatérő motívumként látunk egy hajót, egy kutyát, ezek nyilván Godard manifesztációi. De nem csak sifrírozza magát az alkotó, hanem egyértelművé teszi, hogy a film nála formák és tézisek párhuzamos szubsztanciája. Azaz teljesen más művet tesznek ki a szövegek és a képek, valamint a hanghatások – majd összerakja, aki tudja. Csak bírjuk intellektussal, de még inkább türelemmel!

    [​IMG]

    70 perc, francia
    Godard: Búcsú a nyelvtől « VOX.hu