A PC Guru 2017/03-as számának teljes játéka a Meridian: Squad 22 című magyar fejlesztésű RTS. Eleged van az idióta mobákból, és visszasírod azokat az időket, amikor még a Red Alerttel és a StarCrafttal játszott mindenki? Nem voltak még lelketlen, online lövöldözős FPS-ek, és nem volt minden szalmabála alatt egy rejtett pengével felszerelt bérgyilkos? Ha a válasz igen, akkor e havi teljes játékunkat biztosan imádni fogod, ugyanis hatalmas nosztalgiabombát dob rád. De mielőtt bemutatnánk márciusi teljes játékunkat, kezdjük cikkünket egy kis öntömjénezéssel, ugyanis rendkívül büszkék vagyunk aktuális mellékletünkre. Először is azért, mert egy kifejezetten új játékot sikerült magazinunk mellé csomagolnunk (2016 augusztusában jelent meg, a tavaly szeptemberi számban közöltünk róla tesztet), másrészt pedig egy olyan alkotásról beszélünk, ami úgy kapott jó értékeléseket, hogy lényegében mindössze egy ember áll a fejlesztése mögött. A szóban forgó illető neve Tarsoly Ede, akiről biztosan kitaláltátok, hogy magyar. Egyedül tervezte a pályákat, rajzolta a textúrákat, programozta a mesterséges intelligenciát és úgy cakompakk mindent, ami életre kelti a Meridian: Squad 22-t. Döbbenet. Bennszülött robotok De mi is az a Meridian? Ez a cím gyakorlatilag már egy széria megnevezése, ami egy valós idejű stratégiai játéksorozatot takar. Ennek legújabb része a Squad 22, amihez elméletileg még két további epizód érkezik majd valamikor, bár ezek elkészüléséről még semmilyen hírt nem kaptunk. Visszatérve a Squad 22-re, történetünk a harmadik évezred elején kezdődik, ahol az emberiség már a végnapjait éli a Földön. Miután teljesen tönkretették a planétát, új kolonizálható lakhelyet kell keresniük maguknak, ahova átköltözhet a megtépázott társadalom. Csillagászok viszonylag hamar rábukkannak egy lakható bolygóra, amit Meridiannak neveznek el, s azonnal elpostáznak oda egy jó adag telepest, akiknek feladata a bolygó felfedezése és benépesítése lenne. Talán már sejtitek, hogy mi következett ezután: a telepesekkel megszakadt a kapcsolat, ezért az Egyesült Föld vezetői úgy döntenek, hogy odaküldenek egy katonai osztagot, hogy vizsgálják ki, mi történhetett. A feladatuk, hogy megkeressék az eltűnt telepeseket és hazahozzák őket, ha lehetséges. Itt kapcsolódunk a játékmenetbe mi, egy harcedzett parancsnok bőrébe bújva. Mi leszünk a mentőexpedíció parancsnoka, akivel aztán nagyon gyorsan rájövünk, hogy miért is tűnhettek el telepeseink, miután valakik ripityára lövik a bolygóhoz közelítő űrhajónkat. Nagyon úgy tűnik tehát, hogy a Meridian eredetileg lakott volt, méghozzá egy agresszív gépfaj által, amely úgy érzi, hogy tagjait illeti a planéta, és nem engedi, hogy elvegyük, amit csak akarunk. Látszik, hogy nem ismerik még az emberiséget, no de majd exportálunk egy kis humánosságot! Er-té-ess Ahogyan azt már fentebb említettük, a Meridian: Squad 22 tehát egy ízig-vérig stratégiai játék, annak minden bájával és ismertetőjegyével. Egyetlen játszható fajt irányíthatunk, az embereket, akikkel voltaképpen a szokásos módon küzdhetünk a bennszülött gépsereg ellen. Először is drónokat kell gyártanunk, amik a gazdaságunk életben tartásáért lesznek felelősek. Velük bányászhatjuk ki számunkra a nyersanyagot (pontosabban shardiumot), és velük tudunk építkezni is. A drónok által kitermelt és leszállított shardiumot aztán többféle egységre költhetjük azokban az épületekben, amiket felépítünk. A barakkokban például különféle gyalogságot toborozhatunk, a gyárakból pedig járműveket gyárthatunk (tankot, lépegetőt és légiegységeket is). Újdonságként a szériában megjelent a kikötő is, amelyből természetesen hajókat bocsáthatunk vízre, de ennek sajnos nem igazán vehetjük hasznát, ugyanis alig akad olyan pálya, ahol vízfelület található. A játék tartalmaz egy fejlődési-kutatási rendszert is, amelyen keresztül új egységeket, épülettípusokat és egyéb fejlesztéseket érhetünk el. A kutatást három alkategóriára osztja a játék: létezik harci, védelmi és gazdasági irányág, amelyeken 20-20 pontot fejleszthetünk ki úgynevezett kutatási pontokból. Ezeket a pontokat a pályákon elszórva találjuk, amiket egységeinkkel tudunk felszedni. A pontok sokszor feltűnő helyen hevernek, de bőven találunk belőlük eldugott sarkokban, kanyonokban, sziklák mögött is. Érdemes minden kutatási pontot felkutatni és felvenni, ugyanis egy-egy kutatás elég költséges (4-5 pont is kellhet egyhez), ami miatt még azt is alaposan meg kell gondolnunk, hogy mire költjük a vérrel és verejtékkel megszerzett darabokat. Hogy mire érdemes költeni? Nos, egyes esetekben jól jön, ha a védelmi kutatásfán kifejlesztünk egy hatékony gépágyút, máskor pedig hasznos, ha a meteorcsapást választjuk, amivel tüzes áldást küldhetünk egy adott területre. Érdemes mindig úgy költekezni, ahogy a játékstílusunk diktálja: ha inkább bevackolnánk magunkat a bázisunkra, amíg elég erős sereget nem építünk, akkor fejlesszük a védelmet, ha viszont szeretnénk átvenni a kezdeményezést és támadnánk, akkor értelemszerűen ilyen irányba pakoljuk a pontokat. Fontos megjegyezni, hogy a fejlődési rendszerben elköltött pontjainkat átvihetjük a következő küldetésekre is, aminek köszönhetően a többszöri végigjátszás is szórakoztató maradhat oly módon, hogy másodszorra másképp költjük el azokat. Bár a Meridian: Squad 22 multit nem, csupán egyszemélyes játékmódokat tartalmaz, azokból hármat is kapunk, melyek mindegyike külön figyelmet érdemel. Az első a szokásos kampány, amiben 9 küldetésen keresztül kell a túlélésért küzdenünk a gépek ellen. A pályák és a missziók viszonylag változatosak, egyszerre találunk köztük hagyományos, építkezést és gyártást erőltető, valamint hordamódszerű védekezős missziókat is. Ezenkívül a főmenüből elérhető a Squad Missions is, amiben öt további küldetés kapott helyet, amelyekben a reflexeinket jóval inkább próbára teszi a játék. Ezekben a bevetésekben csupán egy-két egység irányítása lesz a feladatunk, melyeket általában életben kell tartani, miközben teljesítjük velük egy célt (általában a lopakodás áll a főszerepben). Ezenkívül létezik egy Conquest játékmód is, amiben egy hexagonális rácson kell küldetések közt válogatnunk, hogy milyen irányba haladjunk a bolygófelszínen. Ahogy haladunk előre és hódítunk meg új területeket, úgy válik egyre nehezebbé a játékmenet. Bár a történetmesélés ebben a játékmódban elmarad, a Conquest legalább olyan élvezetes, mint a hagyományos kampány, azzal a hatalmas különbséggel, hogy mi szabhatjuk meg, milyen terepen szeretnénk küzdeni. Ha pedig a terep szóba került, érdemes megjegyezni, hogy a Conquestben a játék procedurálisan generált pályákat kínál, melyek több mint 100-féle küldetésvariációt biztosítanak számunkra. Bezzeg az én időmben A Meridian: Squad 22 tehát egy rendkívül szórakoztató RTS, ami ráadásul piszok jól is néz ki. Az effektek látványosak, a táj változatos, és az egységek is jól festenek. Persze akadnak olyan elemei, melyek a sokat látott veteránok szemét talán szúrhatják (ilyen például a kiszámítható mesterséges intelligencia, ami az útkeresést is felügyeli), de tisztességtelen lenne a játékkal szemben olyan elvárásokat állítanunk, mint mondjuk olyanokat, amik a StarCraft 2 esetében állnak. Egy közel 4500 forintos játékról van szó, amit egyetlen ember programozott és rajzolt, ezt szem előtt kell tartani. De minden apróbb hibája ellenére a Meridian: Squad 22 egy fantasztikus, retró csomag, amit mindenkinek ki kell próbálnia. Ha másért nem, hát azért, hogy visszarepítse magát a 2000-es évek elejére, és felidézze a nagy klasszikusokat, amikor még a Red Alert 2-nél jobb játékot elképzelni sem tudtunk. KÓDBEVÁLTÁS A tartalomjegyzéknél lévő matricán található matricára nyomtatott kódsorokat nem a Steamen kell felhasználni, hanem a PC Guru Online kódbeváltó oldalán. Ehhez mindössze egy ingyenes regisztrációra van szükség, majd a belépést követően el kell navigálni a kódbeváltás oldalra, ott be kell ütni matricán található kódot, az eredmény pedig egy Steam-kód lesz, amit már beválthattok a Valve áruházában. A matricán található kódot csak egyszer lehet felhasználni, de összesen tízszer lehet megpróbálni a beváltást, így ha elgépelsz egy karaktert, akkor sem kell félned, nem fog eltűnni a teljes játékod. Ha mind a tíz alkalommal hibás kódot adsz meg, a rendszer 24 órára letiltja a kódbeváltás funkciót, úgyhogy csak óvatosan! Ha problémát okozna a kódbeváltás, olvasd el a Kódbeváltás tudástárunkat a PC Guru Online-on! A MÁRCIUSI PC GURU MÁRCIUS 9-TŐL KAPHATÓ AZ ÚJSÁGOSOKNÁL ÉS A HIPERMARKETEKBEN! Let's block ads! (Why?) Forrás...