Filmklub Mel Gibson pont úgy durvul, ahogy szeretjük

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' macseklany hozta létre. Ekkor: 2016. november 17..

  1. macseklany / Tulajdonos Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2014. október 31.
    Hozzászólások:
    78,957
    Kapott lájkok:
    4,637
    Beküldött adatlapok:
    0
    Hangjelzés a Chaten:
    nem
    Mel Gibson szakálla nagyobb, mint egy remetének, a lakókocsija nyomorúságosabb, mint a Halálos fegyverben, Hollywood egykori csillaga sosem volt még ennyire megtört. A karizmája és a szeméből áradó komiszság viszont változatlan, nagy öröm őt újra látni a nagyvásznon. Az utolsó emberig (Blood Father) egy stílusos és túlzásoktól mentes akciófilm, aminek még szíve is van.


    A nálunk Az utolsó emberig-re keresztelt akciófilmnek egy komoly hibája van, de azért nem Mel Gibson a felelős. A teljesen jellegtelen, Errol Flynn westernje és Bruce Willis Kuroszava-remake-je után harmadszorra is újrahasznosított magyar cím alábecsüli a film értékét és félrevezeti a közönséget.

    [​IMG]

    Mel Gibson Az utolsó emberig című filmben

    Forrás: ADS Service

    A közhelyes cím azt sugallja, hogy tucatmű érkezett a mozikba, amit ha kihagyunk, nem veszítünk semmit - Steven Seagal vagy Jean-Claude Van Damme minden évben forgat két ilyet Bulgáriában. A valóság ezzel szemben az, hogy bár Az utolsó emberig nem lépi át kategóriája határait – ízig-vérig B-filmről beszélünk –, de azon belül kiemelkedő alkotásnak számít, amely ügyesen idézi meg a hetvenes évek akciómozijainak poros, piszkos, bántó túlzásoktól mentes világát. Aki bírta a négy évvel ezelőtti Börtönregény-t (Get the Gringo), az Az utolsó emberig-et egyenesen imádni fogja.

    Ráadásul ez a film még azoknak a figyelmét is lekötheti, akiket nem a shotgunt lóbáló Mel Gibson, hanem az elszökött lány és remeteként élő apa egymásra találása izgat a legjobban. Az utolsó emberig-nek nem csupán stílusa, hanem szíve is van, bár ezt szereti eltitkolni kietlen pusztaságok, nyomorúságos lakókocsik és agyontetovált bérgyilkosok mutogatásával.

    A rettenthetetlen sztárja egy börtönviselt tetoválóművészt alakít, aki egy néhány lakókocsiból álló sivatagi tanyán tengeti az életét, és kikapcsolódásként az anonim alkoholisták gyűlésére jár. Lakókörnyezetét látva teljesen megalapozottnak tűnik a mogorvasága és a cinikus világképe. Sokéves hallgatás után a lánya (Erin Moriarty) is csak azért hívja fel, mert komoly bajba került: mexikói gengszterek akarják a halálát.

    [​IMG]

    Erin Moriarty és Mel Gibson Az utolsó emberig című filmben

    Forrás: ADS Service

    A karakterek a szokásosnál jóval kidolgozottabbak a filmben: a sokéves különélés után szellemes és hiteles módon zördül össze apa és lánya, menekülések közben pedig nem csupán ők ketten kerülnek egymáshoz közel, hanem mi is megkedveljük őket. A bűnt, az erőszakot és az alkoholt immáron kerülni próbáló John Linket és a rossz társaságba keveredett, nehezen kezelhető, de alapvetően jószívű Lydiát.

    Újságíróként már legalább annyira unom Gibson múltjának a felhánytorgatását, mint amennyire a színésznek elege van a botrányaira irányuló kérdésekből. Az utolsó emberig esetében azonban mégis elő kell hozakodni a múlttal, ugyanis a filmbéli karakter, John Link több ponton is annyira hasonlít a média híreiből ismert Mel Gibsonra, hogy az már nem lehet véletlen.

    [​IMG]

    Mel Gibson és Richard Cabral Az utolsó emberig című filmben

    Forrás: ADS Service

    Link az első jelenetében, Gibson pedig egy ausztrál tévéműsorban vallott az alkohollal való küzdelméről, és arról, hogy hány éve nem nyúlt az üveghez. Link a mexikói vendégmunkásokra, Gibson a zsidókra tett sértő megjegyzést. A karakternek és a színésznek egyaránt sok van a rovásán, de mindketten azért küzdenek, hogy a múltat végleg lezárva új fejezetet nyissanak az életükben.

    Hogy ez sikerült-e a karakternek, arról spoilerveszély miatt nem nyilatkozhatok, de a színészről és munkájáról örömmel mesélek. Gibsonban még hatvanévesen is megvan az a karizma és komiszság, ami egykor Hollywood egyik legnagyobb sztárjává tette. Nagy öröm újból a mozivásznon látni őt, ráadásul rendkívül szimpatikus az az alázat, ahogy John Link vezeklését ábrázolja. A remeteként élő, dús szakállú férfi saját sorsát elfogadva, fekete humorral felvértezve, az önsajnálat legkisebb jele nélkül viseli az élet terhét.

    [​IMG]

    Mel Gibson és Erin Moriarty Az utolsó emberig című filmben

    Forrás: ADS Service

    A film legnagyobb hibájáról már írtam, most a legnagyobb erényét is elárulom: mindössze 88 perces. Jean-Francois Richet rendező – aki a kétrészes Halálos közellenség-ben több mint négy órát szánt a híres francia gengszter, Jacques Mesrine életének feldolgozására – jól ítélte meg, hogy mennyi időt érdemel ez az egyszerű, eredetinek semmiképpen sem nevezhető történet, és arra a szabályra is emlékezett, milyen veszélyes tud lenni, ha egy B-film elbízza magát, és túllép a másfél órás időkereten.

    Richet dinamikus, de sohasem kapkodó stílusa még azt is lehetővé tette, hogy az idővel road-movie-vá átalakuló Az utolsó emberig a börtönök és a motoros bandák világában is tegyen egy gyors és érdekfeszítő látogatást.

    [​IMG]

    Jack T. Silliman és Mel Gibson Az utolsó emberig című filmben

    Forrás: ADS Service

    Ha nem lettek volna a botrányok és a száműzetés az álomgyárból, ez a film egy meglepően szórakoztató széljegyzet lenne Mel Gibson karrierjében. Az elmúlt tíz év tükrében viszont felértékelődik Az utolsó emberig jelentősége: emlékeztet arra, mennyire tehetséges színész is Gibson, illetve hatásosan érvel amellett, hogy a vezeklő főhőssel egybemosódó egykori filmsztár megérdemel még egy esélyt Hollywoodtól.

    KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

    Let's block ads! (Why?)

    Forrás...