Hírek Itthon Pákh Ime: Lopott képet nem állítunk ki múzeumban

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' macseklany hozta létre. Ekkor: 2016. július 07..

  1. macseklany / Tulajdonos Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2014. október 31.
    Hozzászólások:
    78,957
    Kapott lájkok:
    4,637
    Beküldött adatlapok:
    0
    Hangjelzés a Chaten:
    nem
    Pákh Imre, a sokmillió dollár értékűre becsült Munkácsy-festmény, a Golgota tulajdonosa perelte be a Forster örökségvédelmi központot a kép védetté nyilvánítása miatt, de az első tárgyalási napon csak az iratismertetésig jutottak. Az örökségvédelmi központ, vagyis az alperes kérésére szeptemberre halasztotta a bíróság az érdemi tárgyalást, mert arra az alperes jogi képviselőjének állítólag nem volt ideje felkészülni. Pákh Imre szerint taktikázásról, időhúzásról van szó, a műgyűjtő ezért nem zárja ki, hogy nemzetközi bírósághoz fordul.

    Hárommillió dollár a különbség


    Munkácsy 1884-ben festette a képet,ami 1991-ben került Magyarországra, és a debreceni Déri Múzeumban állították ki. A festményt, amely szakemberek szerint Munkácsy két másik alkotásával, az Ecce homo és a Krisztus Pilátus előtt című festményekkel együtt egy trilógiát alkot 2003-ban Pákh Imre vásárolta meg. A műgyűjtő letéti szerződést kötött a kiállító múzeummal 2004-ben, 2006-ban és 2012-ben.

    [​IMG]

    A Munkácsy-trilógia: a Krisztus Pilátus előtt, az Ecce Homo és a Golgota

    Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

    Közben a Magyar Nemzeti Bank jelezte, hogy a jegybank Értéktár Programjának részeként megvenné a Golgotát hatmillió dollárért - több mint 1,6 milliárd forintért –, a New Yorkban élő műgyűjtő azonban kilencmillió dollár alatt nem volt hajlandó eladni a Munkácsy-képet.

    Nem viheti ki az országból


    Pákh Imre és a magyar állam nem jutott dűlőre az adásvételről, ekkor indult meg a kép védetté nyilvánítása, amit egy külső szakértő, tanácsadó testület, a Kulturális Javak Bizottsága ugyan nem támogatott, ám a közigazgatási eljárásában első fokon tavaly októberben a Műtárgyfelügyeleti Iroda, majd idén februárban másodfokon a Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központ igen. Így elrendelték a Pákh Imre tulajdonában lévő festmény védetté nyilvánítását, ami azt is jelenti, hogy a képet nem lehet kivinni az országból.

    Pákh szerint politikai döntés született


    Pákh Ime ezt a határozatot támadta meg a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságon azzal, hogy nem szakmai, hanem a magyar állam politikai, gazdasági érdekeit szolgáló döntés született. A műgyűjtő szerint a szerződések megkötésekor hatályos szabályozás az úgynevezett visszaviteli kötelezettség miatt kizárja a védetté nyilvánítást. Pákh Imre azt várja a bíróságtól, hogy hatályon kívül helyezi a vitatott döntést, és az örökségvédelmi központot tisztességes eljárás lefolytatására és új döntés meghozatalára kötelezi.

    Az állam szerint jogos a védetté nyilvánítás


    Az örökségvédelmi központ, vagyis az alperes azzal érvel, hogy a kép kiemelkedő, pótolhatatlan kulturális értéke nem vitaható, a Kulturális Javak Bizottsága nem szakmai alapon döntött, a visszaviteli kötelezettséget pedig nem az 1959-es polgári törvénykönyv, hanem az örökségvédelmi jogviszonyok alapján kell vizsgálni, ebben az esetben pedig nincs olyan visszaviteli kötelezettség, amely megakadályozná a védetté nyilvánítást. Ezért az örökségvédelmi központ kérte a bíróságtól a tulajdonos keresetének elutasítását.

    [​IMG]

    Pákh Imre amerikai műgyűjtő és jogi képviselője, Holló Gábor a polgári per első tárgyalási napján a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságon. A per Munkácsy Mihály Golgota című, a műgyűjtő tulajdonában levő festménye védettségének elrendelése miatt indult

    Forrás: MTI/Bruzák Noémi
    Nem készült fel a jogi képviselő


    A tárgyalás érdemi részét azét halasztották szeptemberre, mert az örökségvédelmi hivatal jogi képviselője gyakorlatilag azt közölte, hogy nem volt ideje felkészülni, csak a tárgyalást megelőző napon kapott megbízást jogi a képviseletre. A bíró jelezte, hogy a tisztességes eljárás jegyében módot ad a felkészülésre, ugyanakkor a továbbiakban az eljárást megakasztó lépéseket szankcionálni fogja. A tárgyalást követően Pákh Imre megerősítette, hogy a kép Debrecenben van letakarva, mert - mint mondta - lopott képet nem állítunk ki múzeumban".Megjegyezte azt is, hogy szerinte jól látható az ügyben a taktikázás, az időhúzás, ezért nem zárja ki, hogy nemzetközi bírósághoz fordul.

    KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

    Let's block ads! (Why?)

    Forrás...