Most először sikerült az a tech-hőstett, hogy mesterséges intelligencia által vezérelt program győzött le egy profi Go-játékost. A távol-keleti táblás játék Kínából származik, és már négyezer éve játsszák. Első látásra hasonlíthat a sakkhoz és az amőbához is, de igazából egyikhez sincs sok köze. A területfoglaláson alapuló játék szabályrendszere viszonylag egyszerű, de pont ezért kifejezetten bonyolult emberi stratégiai érzéket kíván. Pont ezért nem is kezelhető olyan séma-alapú megközelítéssel, mint a sakk, ahol az igazi mesterek nem is a logika, mint inkább a sok ezernyi, mások által játszott meccs lépéseinek bemagolása segítségével gondolkoznak előre. Most egy Fan Hui nevű Go-bajnok állt ki a DeepMind által fejlesztett AlphaGo szoftvere ellen egy nyilvános mérkőzésen. A szakértők a meccs előtt úgy gondolták, még nem jött el az idő a gépi győzelemre, az ilyen jellegű kombinációs áttörés még legalább tíz évet várat magára – de végültévedtek. A szoftver öntanító módszerekkel figyelte ellenfele játékát, majd öt játszmából ötöt megnyert a 2013-2015 között az európa-bajnoki címet birtokló Hui-val szemben. A megmérettetésre még tavaly októberben került sor, de az eredményeket még jó sokáig elemezték, ezeket a napokban közölte a Nature magazin. A szoftver semmilyen előnyt nem kapott az emberi játékossal szemben, kizárólag korábbi emberi ellenfelekkel szemben lefolytatott játékainak tapasztalataira támaszkodhatott (tehát ugyanarra, mint egy ember). A játszmák kiértékelése után a szakértők egyértelműen elmondták, hogy a mesterséges intelligenciák öntanulási folyamata ismét szintet lépett, és a mostani erőpróba is sokkal járul hozzá a gépi agyak tökéletesítéséhez.