Ma van 2014. november 23-a. Ami azt jelenti, hogy kereken tíz éve jelent meg az Egyesült Államokban a World of Warcraft, minden idők legsikeresebb MMORPG-je. Persze annak idején valószínűleg még a Blizzard sem sejtette, hogy ez lesz belőle, maximum remélte. Indoka volt rá, hiszen a cég neve egyet jelentett a minőséggel, a Warcraft, a Starcraft és a Diablo rendkívül hűséges (és nagy) játékostáborral rendelkezett, így a stúdió számíthatott rá, hogy azért "páran" meg fogják venni a World of Warcraftot, de arra talán legvadabb álmaikban sem gondoltak, hogy milyen rekordokat fog megdönteni első MMO-juk. A Blizzard eredetileg 1 millió játékosra számított a pozitív becslések alapján. Nos, ezt az eredményt kevesebb, mint három hónap alatt teljesítette a játék úgy, hogy egyébként viszonylag limitált mennyiségben lehetett csak megvásárolni, hiszen a készítők nem akartak több példányt kiadni, mint ahány játékost a szerverek elbírtak. Az első év végére aztán már az 5 millió előfizetőt is átlépte a játék, az abszolút csúcsnak számító 12 milliót pedig 2010 végére hozta össze a World of Warcraft. Hogy miért lehetett ilyen sikeres? Erre valószínűleg mindenki másként válaszolna. Ahogy én látom, rengeteg ember (főként casualabb játékos) számára a World of Warcraft az egyetlen játék, amire szükségük volt. A szerepjátszás lehetősége, a fejlődés, a közösségek kialakulása, a kompetitív PvP, a kooperatív játék mind-mind összejött egy játékon, egy világon belül. De ami még ennél is fontosabb, hogy a Blizzard mindenki számára hozzáférhetővé tette az MMORPG-műfajt. Amíg korábban az Ultima Online vagy az Everquest egy kisebb, de keményvonalas réteg elfoglaltsága volt, addig a Blizzard mindent áramvonalasított. Egyszerű, átlátható kezelőfelületen tálalta a teljesen egyértelmű, optimálisan növekvő nehézségű fejlődést, ráadásul mindezt úgy tudta megtenni, hogy közben a történet és az írás minősége is végig magasan maradt. A harcok gyors üteműek, a feltöltődés hamar megvan, a képességek használata egyértelmű és látványos. A World of Warcraftot először 2001-ben jelentették be az akkor még létező ECTS-en (gyakorlatilag a GamesCom elődje), és kezdetben a Warcraft III motorjára épült, amit aztán persze jelentősen átírtak John Cash vezetésével, aki nem mellesleg John Carmack jobbkeze volt az id Software-nél. A Blizzard kiváló művészeti stílusával megspékelve nagyon jól festett a végtermék, és szinte bármilyen gépen elindult (ez is segíthetett a sikerében). Nem kellett ismerni a Warcraft világát ahhoz, hogy azonnal elkapjon minket a látványvilág és a gyönyörű muzsika, vagy a fantasztikus hangok, és az akkoriban tökéletes animációk. De a hangsúly a világon van, mert az egész egyszerűen lenyűgöző volt: valószínűleg mindenki számára örök emlék marad, amikor először lépett be Orgrimmarba vagy Stormwindbe, először látta meg Thousand Needles különös világát, és egyáltalán: először nézett végig a horizonton, és gondolt bele, hogy mennyi kaland vár rá ebben a világban. Egy AAA-kategóriás játék örül, ha fel tud vonultatni egy-egy olyan dolgot, amire örökre emlékezni fogunk. Ilyen mondjuk a Call of Duty 4 legendás záró pályája, az All Ghillied Up, a Knights of the Old Republic fordulatos története, vagy mondjuk a The Last of Us szívszaggató első 20 perce. A World of Warcraftban ezer meg egy ilyen volt. Sosem fogjuk elfelejteni egymás mészárlását Tarren Millben, az egész napon át tartó csatákat Alterac Valley-ben, Ahn'Qiraj kapuinak kinyitását, vagy amikor negyvenen először pillantottuk meg Onyxiát. Senki nem fogja tudni kitörölni az emlékezetünkből Leeroy Jenkinst, aki tulajdonképpen az első igazi internetes mém, sem pedig az érzést, amikor először kaptunk (vagy vettünk DKP-ból) epic cuccot. A sort hosszan lehetne folytatni, és szeretném, ha ezt meg is tennétek a kommentek között, mert valószínűleg nem csak nekem vannak szép emlékeim a kezdetekről. Persze végső soron a játék legnagyobb érdeme, hogy milyen közösségeket hozott létre. Nem egy olyan nagyon jó barátom van, akit a játékban ismertem meg, és a mai napig bármikor számíthatok rá. Személyesen ismerek olyat, aki a barátnőjével (és későbbi feleségével) a World of Warcraftban találkozott először, de olyat is, akik közösen vállalkozást alapítottak, és nagyon sikeresek lettek - úgy, hogy a játék előtt teljesen idegenek voltak egymásnak, és az ország két átellenes csücskében éltek. A World of Warcraft messze túlnőtt azon, ami korábban egy videojáték volt. Többé nem lehetett ráfogni a játékosokra, hogy nyomorult geekek anyuci pincéjében, hiszen mindenki WoW-ozott. Az anyuka, a gyerek, a feleség, a férj, a legnagyobb hollywoodi színészek, a legnevesebb zenészek, a miniszterek, a cégtulajdonosok, és persze az összes konkurens játékfejlesztő is. Az emberek "For the Horde!" felkiáltással köszöntek egymásnak, menő lett beöltözni Warcraft-karaktereknek, mindenki a tegnap esti raidről beszélt a munkahelyi cigiszünetben, és persze még egy South Park-epizód is készült a játékból. A World of Warcraft nem csak a valaha készült egyik legjobb videojáték, de talán az egyik legfontosabb is. Ezért tehát boldog 10. születésnapot kívánunk, és további 10 hasonlóan sikeres évet! Forrás: 10 éves a World of Warcraft - Játék és Konzol hírek