Az egyik ilyen hiba, hogy felveheti a legtöbb diplomával, tapasztalattal rendelkező embert, meg is fizetheti, tehet akármit. Ha ő nem érzi szívügyének azt, amit a cége csinál, nem fogja azt előbbre vinni. Értette ezt Steve Jobs is, aki egyszer emiatt rúgta ki az Apple legjobb programozóját. Gondoltad volna, hogy néhány jó kérdés, és az azokra adott őszinte válasz megtöbbszörözheti a hatékonyságodat? Mert így van! korábban. Adj arculatot a vállalkozásodnak, és minden felületen legyél egységes, felismerhető. Ne aprózódjanak szét az egyes kommunikációd. Használj egységes színvilágot, és ami fontos: legyen egy rövid mottód. Tényleg ne legyen hosszú, maximum 8-10 szó, amely jól körülírja miért is csinálod azt, amit. 5. Megalázkodás Én ezt úgysem tudnám megcsinálni... Pénzem sincs hozzá... Nem vagyok én olyan ügyes... - ismeretlen középszerű vállalkozó Hát így biztosan. Sose add fel! Kérj tanácsot, segítséget, olvass utána az iparágadnak, fókuszálj a jövőre és ne az elkövetett hibákra. Válassz mentort, és írj neki. Írd le őszintén hol tartasz, és miért becsülöd a munkásságát, és milyen tanácsot kérsz tőle. Ha nem válaszol, figyelmen kívül hagy, akkor vagy iszonyatosan elfoglalt és elérhetetlen embert választottál, vagy nem méltó arra, hogy igazán mentor legyen és félreismerted. Egy biztos, keress tovább! 6. Kapkodás & Átgondolatlanság Gyorsan, pénzt, azonnal! Hitel van a telephelyünkön, a fél autóflottán, és a pályázat miatt folyamatosan erőn felül kell embereket alkalmaznom. Ha kell eladom azt a cipőmet amiben jöttem! - ismeretlen középszerű vállalkozó Az nem rossz, ha a használt cipődet drágábban adod el, mint vetted, de ettől önmagában nem leszel milliomos. Nagyon sokan rossz kérdéseket tesznek fel magunknak rögtön az elején. A jó kérdések ereje - ahogy arról írtam korábban - itt is meg fog mutatkozni. Hogyan csináljak pénzt? vs. Hogyan tudok másoknak segíteni a meglévő képességeimmel? Melyikre volt könnyebb válaszolni? Melyikre volt könnyebb építeni egy üzleti modellt? Ugye? 7. Időt múlt bevételi stratégia Ez már a 21. század. Kezdem ezzel azért, mert kimondatlanul is köztünk susog még Kádár szelleme, hiába volt oly sok éve a rendszerváltozás. Egyszerűen a legtöbb vállalkozó képtelen elengedni azokat a modelleket, amelyek csakis kizárólag a '90-es években működtek. Magyarország speciális, ezt el kell fogadnod neked is és nekem is. Ezzel sokáig küzdöttem, de egyszerűen mindig megmutatkozik. Valamiért sokan még mindig a bevételi közhelyekben, sémákban hisznek, nincsenek átgondoltmechanizmusok, kapuk, csalik, csattanók. Mindenhol csak belépődíj, egyszeri "szógátatás", oszt' csókolom. Valamelyik nap böngészgettem a telefonom, és megnéztem melyek a legnagyobb bevételt generáló alkalmazások rajta. A trend a következő volt: ingyen odaadják a programot, függővé tesznek, majd prémium dolgokat vásárolhatsz pénzért, hogy könnyebben elérd ugyanazt, vagy másoknál jobb legyél. A lényeg, nincs belépőkapu. Okos ötlet, nyilván korábban is hallottam erről, csak egyszerűen nem tudatosult bennem. A hatalmas mozik legnagyobb bevétele nem a belépőkből származik, hanem a popcornból. Valójában a moziipar azért jött létre, hogy fel tudja építeni a popcornipart, ami sokszorosan nagyobb árréssel dolgozik. De számtalan egyéb példa felhozható. Ne gondolkozz kicsiként, a sablonokban, tegyél csalikat, és építs fel egy kreatív bevételi modellt, amely hatékonyabb, és naprakészebb! 8. Munkaként kezeled Istenem már megint be kell mennem... ez a rohadt cég. - ismeretlen középszerű vállalkozó Ha teher miért csinálod? Ha nem nyereséges, évek óta, miért nem hagyod ott a fenébe? Ha túl sok dolgod van vele, miért nem alkalmazol hatékonyabb munkaerőt? Ha nem öröm, akkor a vállalkozó lét esszenciája nincs meg a cégedben. A vállalkozásod olyan, mint egy tükör. Te vagy a szíve, lelke. Amilyen állapotban vagy, olyan állapotban lesz Ő is. Rendezzétek egymás között, és még valami: Nem a céged tehet az esetleges sikertelenségekről, hanem te! Ő nem létezik, az egyetlen élő személy, akinek a legjobban akarnia kell, az te vagy! 9. Nem kommunikálsz a célközönséggel Egyszer mikor marketingtervet írtam egy cégvezetőnek és megkérdeztem mire van szüksége a vendégeinek, szó szerint ezt felelte: Mit tudom én? Gondolom olcsó árakra, meg ilyenekre. Ne kövesd el azt a hibát - és egyben a legnagyobb luxust - hogy fogalmad sincs, mit szeretne a célközönséged. Ez így nem fog működni. Kérdezd ki őket, nem mindenki fog válaszolni, de a legtöbben szeretik. Írj kérdőívet, a kiszállításkor kérdezd meg a véleményüket, kérj visszajelzést, jutalmazd, ösztönözd, hogy segítsenek, értékelni fogják. Vedd számításba a lehetőségeidet és derítsd ki mit várnak el tőled, vagy az iparágadtól. Ezzel be tudod előzni azokat, akik csak maflán az eladásokkal törődnek. Vedd észre, az eladás attól függ, mit akar a vevő. Ha tudod mit akar, tudsz neki olyat adni, amit szeretne, ennek eredménye a bevétel, nem annak, hogy olcsóbban adsz olyat, amire nincs szüksége! 10. Nem jó a csapatod Minden kész, megvannak a stratégiák, király az arculatom, ütős a mottóm, kommunikálok és még bírják is a stílusom, alig alszom, annyira teli vagyok energiával! De felvettem olyan embereket, akik teljesen közömbösek a küldetésemmel... Láttad a Jobs - Gondolkozz másként című filmet? Steve Jobs: - Ha benned nincs meg a lelkesedés, és a hit a víziónk, és a cég iránt... Középszerű alkalmazott: - De de de, csak szerintem ez nem sürgető kérdés. Steve Jobs: - De igen... minden sürgető kérdés.És ha elfogadod ezt a küldetést, akkor kőkeményen kell rajta dolgoznod. Középszerű alkalmazott: - De de de... Steve Jobs: - Kifelé! Középszerű alkalmazott: Mi?! Steve Jobs: Azt mondtam, KIFELÉ! Középszerű alkalmazott: - Hogy hogy? Ki akarsz rúgni? Steve Jobs: - Nem. MERT MÁR KIRÚGTALAK! MIÉRT VAGY MÉG MINDIG ITT?! Középvezető: - Steve! Ő volt a legjobb programozónk. Steve Jobs: - Ő volt a legjobb programozónk, de NEM ÉRDEKELTE a küldetésünk! Középvezető: Tudom, ez nem tartozik rám, de... Steve Jobs: - Akkor ne szólj bele! Steve Jobs összetett és megosztó személyiség volt, egyvalamit azonban objektív tényként, és egyfajta tanulságként is kezelhetünk, és én ezt magyarul egy szóban így hívom: gazdatudat. Felveheted a legtöbb diplomával, tapasztalattal rendelkező embert, meg is fizetheted, tehetsz akármit. Ha nem érzi szívügyének azt, amit csináltok, nem fog téged előbbre vinni. Haérzelmileg nem részese a vállalkozásnak, akkor délután négykor ő is csak az óráját nézi, hogy mikor mehet haza. A másik pedig, hogy ne szentimentális alapon válassz munkatársakat. Haverod ajánlotta, nagybátyád felesége, szeretőd testvére, kit érdekel? Ne menekülttábor legyen a szervezeted, hanem olyan emberek társulása, akik együtt, egyközös célért hajtják előre a hajód, még a viharos tengereken is bátorító csatakiáltásokkal. 10 Hiba, Amiért Nem 10x Ennyi Pénzt Keresel - Business & Café ...nagyon-nagyon megszivlelendő dolog: Ha ő nem érzi szívügyének azt, amit a cége csinál, nem fogja azt előbbre vinni.