A Mercedes visszavenné a kezdeményezést; megint radikális úton a Red Bull. Daniil Kvyat és Lewis Hamilton (Forrás: Photo4 / XPB Images) • A Red Bull megint alacsony leszorítóerővel próbálkozik (talán a sötét ló Toro Rosso is), amikor a többség közepessel – tavaly bevált. • Ha teljesít is a Williams, idén azt nem a végsebességével teszi majd. • Räikkönen a szerződésmizéria terhe nélkül és a legjobb pályáján bizonyíthat. • Túlzónak tűnnek a Honda motorfejlesztéssel kapcsolatos várakozásai. • A kisebb leszorítóerő-igény és a legújabb Ferrari-motorok segíthetnek versenyben tartani a Saubert a középmezőnnyel. Mercedes A brackley-iek versenygépe a középső szektor leginkább leszorítóerő-igényes középgyors-gyors kanyarjaiban működik a legjobban, és mivel a Mercedes-motor egy kicsivel még mindig a legjobbnak tűnik a mezőnyben – ami nagy segítség a hosszú padlógázas szakaszokon –, ezért a hungaroringi vereségük után itt ismét Hamiltonék számítanak a fő esélyesnek. A hétvége előtti legnagyobb dilemmájuk az lehetett, hogy a várhatóan roppant erős középső szektorbeli teljesítményüket elnézve pontosan mekkora légellenállást generáló szárnyak tartanák elég „rövid pórázon” az ellenfeleket az egyenesekben – tavaly Nico Rosberg alaposan megszenvedett az előzésekkel, amikor váratlanul visszaesett a forgalomba. Nos, a csapat új, de régi-új koncepciójú közepes leszorítóerős hátsó szárnya állítólag kifejezetten jó leszorítóerő/légellenállás-hányadossal rendelkezik. Megjegyzendő még, hogy a gárda közelmúltbeli rossz rajtjai nem típushibára vezethetőek vissza, tehát ha most fel is javulnak e tekintetben, azt aligha a rajtprocedúra új szabályai miatt teszik majd. Lewis Hamilton a fantasztikus első négy futama után összességében igen szedett-vedetten teljesített eddig az európai szezonban, nem csoda tehát, hogy a pontverseny továbbra is elég szorosan alakul közte és Rosberg között. A két bajnokesélyes nagyon eltérően töltötte a pihenőidejét – a brit az újságok címlapján, a német a babáskönyvek mellett –, és ahogy tavaly, úgy idén is megvan rá az esély, hogy a szezon második felében fordul köztük a kocka. Red Bull Az energiaital-gyárosok tavaly talán az év húzását hajtották végre, amikor az ellenfeleknek „alávágva” alacsony leszorítóerős csomaggal indultak Spában, miközben mindenki más a hagyományos közepes leszorítóerős szárnyakat használta – és az első képek alapján idén is hasonlóra készülnek. A lépés célja természetesen a komoly végsebesség-hátrányuk eltüntetése (ami 2014-ben sikerült is), és az teszi lehetővé, hogy az Ausztria után felfrissített RB11-es még így is elfogadható tempóra lehet képes a középső szektorban. (A többi kocsi többsége nemigen „élné túl” a kanyargós részt ilyen konfigurációban.) Bár a Hungaroringen végül még a feljavított autóval sem érték el a Ferrari versenytempóját, a fent részletezett „partitrükkel” – Magyarországgal ellentétben – itt önerőből is felérhetnek a dobogóra. Ami a versenyzőiket illeti, nekik nagy szüksége volt a nyári szünetre, hiszen az első félév végéhez közeledve mindketten kezdtek feltűnően sokat hibázni. Tempó szempontjából eddig egyértelműen Daniel Ricciardo volt a jobb, igaz, Danyiil Kvjat Monaco óta inkább megüti a szintjét, mint nem – főleg versenykörülmények között. Williams Az általános vélekedés az, hogy a Williams az idei egyik legjobb versenyét futhatja Spában, ám a jelek nem egészen erre mutatnak. Mindenekelőtt az első felvételek alapján az FW37-esnek továbbra sincs közepes leszorítóerős aero-csomagja, másrészt a használni kívánt meredek légterelőkkel jellemzően már az ausztriai javítócsomag óta sem villognak annyit a sebességmérő pontokon. A javítócsomag legalább a nyers leszorítóerejüket alaposan megnövelte, ami a második szektor középgyors-gyors kanyarjaiban még jól jöhet nekik. Mindent összevetve Bottasék versenygépe itt inkább tűnik egy viszonylag erős „mindenesnek” (ami a kanyarokban és a hosszú egyenesekben is aránylag jó lehet), mint egy valamilyen szempontból kiugró technikának – igaz, olyan mindenesnek, amely az alacsony leszorítóerős Red Bullban talán több mint méltó ellenfelére akadt a dobogóért folytatott harcban. Amit a grove-iak biztosan nem szeretnének látni, az a pénteken és vasárnap esélyes csapadék; a silverstone-i tapasztalatok alapján még mindig ők veszítik a legtöbb tempót, amikor lezúdul az ég. A csapattársak közti viaskodás náluk idén eddig meglepően kiegyenlítettnek bizonyult, jóllehet, Felipe Massa – közeli ismerőse, Jules Bianchi halálhíre és temetése után – a Hungaroringen szokatlanul kilátástalan produkcióval zárta az idény első felét. Kimi Räikkönen (Fotó: Charniaux / XPB Images) Ferrari A 900. Forma–1-es futamára készülő Scuderia az idei eddigi legvérszegényebb tempójával rukkolt elő a legutóbbi gyors kanyarok dominálta pályán, Silverstone-ban, igaz, a legutóbbi közepes leszorítóerős körön, Montrealban meg Sebastian Vettelé volt a legjobb autó a pályán vasárnap. A mindkét esetben állandó tényező a Mercedes-erőforrásokénál egy kicsivel gyengébb végsebesség volt, és mivel nyers leszorítóerő terén meg még bevallottan nincsenek az Ezüst Nyilak szintjén (Hamilton Magyarországon is jobb tempóval bírt náluk), ezért igen kicsi a valószínűsége, hogy megismétlik a hungaroringi sikerüket – ha a silverstone-i formájukat hozzák, akkor a Red Bull és a Williams ellen is problémáik akadhatnak. Akárhogy is, Maranellóban úgy gondolkodtak, hogy ha el is mozdulnak az itt alapértelmezett közepes leszorítóerő-szintről, akkor azt – a Red Bull csapataival ellentétben – „felfelé” teszik; a garázsaikban csütörtökön nagy leszorítóerőt biztosító hátsó szárnyakat is lehetett látni. Frissen megújított szerződése hatalmas nyomást vehet le Kimi Räikkönen válláról, aki mint Spa 2003 és 2009 közti csaknem kizárólagos „uralkodója”, itt pályázik rá a legjobb eséllyel, hogy Melbourne és Silverstone után ismét egyértelműen gyorsabb legyen Vettelnél. McLaren A McLarennek kapcsolatban minden szem a Honda új specifikációjú erőforrásaira, ezzel kapcsolatban pedig a végsebesség-adatokra szegeződik majd a hétvégén. Mindazonáltal a japánoknak a Ferrari-motor erejét célzó ambíciói mindenképpen túlzónak tűnnek – ha mégis sikerrel járnának, akkor az MP4-30-as leszorítóerejét figyelembe véve papíron azonnal biztos pontszerzőkké avanzsálnának. A legvalószínűbb az, hogy Alonsóék továbbra is kisebb-nagyobb hátrányt szednek majd össze Spa hosszú padlógázas szakaszain. A pontszerzés itt még jelentős javulás esetén is nehéz lenne, köszönhetően a sokadik beszerelt motorok hátulütőinek, a rajtbüntetéseknek. Állítólag mind Fernando Alonso, mind Jenson Button annyi új részegységet kap majd, hogy Spielberg után valószínűleg ismét a legutolsó sorból indulhatnak csak. Magát a kasztnit egyébként többek között új, keskenyebb motorborítással látták el erre a futamra. A két világbajnok versenyző közül egyértelműen Alonso várhatja kedvezőbb helyzetből a folytatást, hiszen a szezon derekára jobbára mind az év eleji esetenkénti tempóproblémái, mind a szokatlanul sűrű vezetői hibái kikoptak a produkciójából. Button legnagyobb erénye a megbízhatóság; ő eddig egész évben alig hibázott. Force India Bár a Hungaroringen idén először kapituláltak mindkét autójukkal, a VJM08B-nek a második versenyén mutatott tempója is ígéretes jövőt vetít előre számukra az évad második felére. Hülkenbergék főleg vasárnap voltak képesek magukhoz ragadni a kezdeményezést a középmezőny elején, de az időmérőn is fel tudták venni a harcot a Lotusszal (ha a Toro Rossóval nem is) – miközben a gumikiosztás csak egy fokkal kedvezett nekik jobban, a pálya karaktere pedig még kevésbé, mint Silverstone-ban. Itt, Spában már a Mercedes-motorok erejét is megint jobban kihasználhatják majd, előzetesen pedig nagy csatát várhatunk tőlük Grosjeanékkal az utolsó pontszerző helyekért. Azt egyébiránt szinte kizártnak tartjuk, hogy a kocsi Magyarországon tapasztalt strukturális problémái újra előjöjjenek – azt azonban sejthetjük a korábbi balesetekből, hogy az új Force India-kasztni korántsem olyan erős szerkezetileg, mint pl. a 2012-es volt, amely egy Hamiltonnal való nagyobb ütközést is túlélt az esős Interlagosban (vagy mint a Red Bullok úgy általában). A szezon előrehaladtával Nico Hülkenberg egyre meggyőzőbben gyűrte maga alá Sergio Pérezt; gyakran még akkor is jobb tempót diktálva nála, amikor kettejük közül a mexikói végzett előrébb (Sepang, Monaco). Max Verstappen (Fotó: Moy / XPB Images) Toro Rosso A hétvége sötét lova egyértelműen a Toro Rosso, amely az első felvételek tanúsága alapján először próbálkozhat azzal, amivel a Red Bull már tavaly is, miszerint alacsony leszorítóerőt futtat egy alapvetően közepest igénylő pályán. A cél és a húzást lehetővé tevő tényező pontosan ugyanolyan, mint a nagycsapat esetében, épp csak a faenzaiaknak még nincs tapasztalatuk az ügyben, ennélfogva a várható teljesítményüket is nehezebb megítélni – illetőleg maga az istálló is visszakozhat még, tekintve, hogy a közepes leszorítóerős légterelőik is ott pihennek a garázsaikban. Annyi bizonyos csak, hogy a középső szektor gyors kanyarjait az STR10-esre szabták, ahogy az is, hogy a többségnél jobban megvágott szárnyak nélkül Verstappenék vélhetően elvéreznének a közvetlen ellenfelekkel szemben a pálya hosszú egyenesekben. A két újonc pilóta egyébként makulátlan renoméval érkezik Belgiumba: mindketten mindegyik tavalyi spái futamukat megnyerték a maguk alacsonyabb kategóriájában (F3 és Formula Renault), mindketten jól ismerik tehát a legendás helyszínt. Max Verstappen az idei első félév végére átugrotta Carlos Sainzot egykörös tempó tekintetében, jóllehet, a hosszú tempójuk még mindig nagyjából ugyanolyan jó. Láthatóan egyikük sem riad vissza a kudarctól, ami esetenként akkor éri őket, amikor átlépik a saját korlátaikat – mindketten továbbra is sokat hibáznak. Lotus Ezen a hétvégén szépen hozhat a konyhára, hogy Grosjeanék idén rendre olyan előkelő helyeken szerepelnek a végsebesség-listákon – maga az istálló tulajdonképpen elsősorban erre, azaz a Mercedes-motor erejére alapozhatja a belgiumi haditervét az olyan ellenfelekkel szemben, mint a Toro Rosso és a McLaren. Ne feledjük, hogy az alakulat a középmezőny egyértelműen legjobb versenytempójával rukkolt elő a nyár elején a szintén közepes leszorítóerős Montrealban. Mindez azonban csak a szokásosnál több esélyt nyújt nekik, és nem garancia a sikerre; a várhatóan gyenge középső szektorbeli teljesítményük még így is visszaüthet az abszolút köridők tekintetében – a feljavuló, és szintén Mercedes-motorokat használó Force India fenyegetéséről nem is beszélve. A házon belüli csata náluk nem kérdés, ám az alapvetően mindig bivalyerős tempókat futó Romain Grosjean idén egyelőre csak Pastor Maldonadóhoz képest hibázik kevésszer… Úgy természetesen nehéz igazán belelendülni, ha a francia pilóta egy edzéssel mindig kevesebbet fut a versenytársainál – Jolyon Palmer pedig ezúttal is helyette kap lehetőséget az első edzésen. Manor Látványos előrelépést produkáló silverstone-i javítócsomag ide, vagy oda, a kiscsapatnak vélhetően a szokásosnál is nehezebb dolga lesz ezen a rendkívül magas padlógáz-arányú körön, amelyen hatványozottan megérzik majd, hogy még mindig a Ferrari 2014-es erőforrását használják. A korábban ambiciózus célként augusztusi debütálásra ítélt új autójuk – amely már az idei motorral futna – nyilvánvalóan nem készült el időben, és állítólag az is elképzelhető, hogy most már az egész szezont a jelenlegi „hibrid” (lényegében csak a 2015-ös szabályváltoztatások szerint átalakított 2014-es) géppel teljesítik majd. Két újoncuk közül egyértelműen Will Stevens kezdte domináns formában az évet, ám Roberto Merhi – amúgy Kvjat módjára – lassan, de biztosan sokat faragott a csapattársával szembeni hátrányából, mire a szezon első fele véget ért. Marcus Ericsson (Fotó: xpbimages.com) Sauber A hinwilliek ugyanúgy relatíve kedvező előjelekkel vágnak neki a „második félév” első állomásának, mint a Lotus, részben mivel az aránylag gyenge kasztnijuk nekik is az átlagosnál kisebb hátrányt okozhat majd itt. Nasrék esetében további pozitívum, hogy ezúttal hosszú idő óta először ők is közepes leszorítóerőt biztosító aero-csomaggal versenyezhetnek (eddig nem költöttek ilyesmire), másrészt pedig végre megkapják a Ferraritól a maranellóiak kanadai motorfejlesztését. Ha az új karosszériaelemek beválnak, akkor minden esélyük megvan rá, hogy tartsák a lépést a középmezőnnyel. Marcus Ericsson újabban egyre gyakrabban fut jobb edzés- és versenytempót Felipe Nasrnál, ám a svéd gyakrabban is hibázik, mint a brazil. http://www.telesport.hu/2015/08/20/2015-os-belga-nagydij-elozetes/