Az MNB összesen 53 millió forint bírságot szabott ki a SIGNAL IDUNA Biztosító Zrt.-re, egyebek közt ügymenet kiszervezési, vállalatirányítási, nyilvántartási, adatszolgáltatási, informatikai, számviteli, ügyféltájékoztatási, illetve a biztosítási szerződési feltételeket érintő jogsértések miatt - írja közleményében a Magyar Nemzeti Bank. Az MNB jelezte: precedens értékű, hogy a 2017. január 1-ével hatályba lépett új etikus szabályozás megsértését is megállapította a biztosítónál. A bírság összegét az egyes jogsértések súlyossága, a feltárt hiányosságok száma és a biztosító piaci részesedésének mértéke alapozta meg. Hiányosságok vannak, de a működés megbízható A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeres ellenőrzései keretében átfogó vizsgálatot folytatott a SIGNAL IDUNA Biztosító Zrt.-nél (SIGNAL Biztosító). A vizsgálat 2014 májustól a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot tekintette át, fókuszálva többek között az etikus életbiztosítási szabályoknak történő megfelelés ellenőrzésére is. Bár az MNB számos hiányosságot feltárt, ezek alapvetően nem érintik a biztosító megbízható működését. Biztosítót vizsgált az MNBForrás: MTI/Balaton József Az MNB ugyanakkor jogsértésként azonosította, hogy a SIGNAL Biztosító egyes élet- és nem életbiztosítási termékeivel, illetve csoportos biztosításaival összefüggő belső szabályozási, nyilvántartási, adatszolgáltatási, adatfeldolgozási és ellenőrzési rendszerei nem feleltek meg teljes körűen a jogszabályi előírásoknak. Előbbiekkel összefüggésben a vizsgálat során megállapítást nyert, hogy a SIGNAL Biztosító vizsgált életbiztosítási termékei nem felelnek meg maradéktalanul az etikus életbiztosítási koncepció jogszabályi előírásainak. Az MNB ezért kötelezte a biztosítót, hogy az alapkezelés során kapott visszatérítést az ügyfeleknek elvonáscsökkentésként beszámítva juttassa vissza, és az általa felszámított bármely költséget úgy nevezze meg, hogy abból megállapítható legyen azok mögöttes célja és tartalma. A vizsgálat megállapította azt is, hogy a SIGNAL Biztosító a csoportos biztosításaival érintett partnereihez úgy szervezett ki kiemelten fontos feladatköröket, illetve tevékenységeket, hogy a kiszervezés során figyelmen kívül hagyta az arra vonatkozó jogszabályi előírásokat. Nem volt teljes a jogszabályi összhang A SIGNAL Biztosító életbiztosítási szerződéseinek kötelező, illetve lehetséges tartalmi elemei több szerződési feltételt érintően nem voltak összhangban a vonatkozó jogszabályi előírásokkal. Több ügyféldokumentummal kapcsolatban is problémát azonosítottak az ellenőrzés során (illusztráció)Forrás: Getty Images/iStockphoto/AntonioGuillem/Antonioguillem Így többek között azok nem megfelelően tartalmazták az ajánlati kötöttségre, a szerződés létrejöttére és megszűnésére, valamint a járadékszolgáltatásra vonatkozó rendelkezéseket. Nagyszámú – jellemzően az egyértelműség követelményét sértő – hiányosság merült fel továbbá az egyes életbiztosítási (nyugdíjbiztosítási) és lakossági vagyonbiztosítási szerződési feltételek tartalmi elemeivel kapcsolatban is. Problémák voltak továbbá a biztosító vállalatirányítási, informatikai és számviteli gyakorlatában is. Hiányosságokat tárt fel az MNB a SIGNAL Biztosító panaszkezelési gyakorlata, illetve az élet- és nem-életbiztosítási szerződéseihez kapcsolódó ügyféltájékoztatási tevékenysége körében is. Így például a díjhátralékos kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződéseknél kiküldött felszólító levelek nem tartalmazták a biztosítási díj esedékességének és az attól számított hatvannapos póthatáridő lejártának dátumát, illetve az ügyfelek arról sem kaptak tájékoztatást, hogy a Biztosító által módosított kgfb ajánlatokkal szemben kifogással lehet élni. Problémákat azonosítottak a KGFB-k kapcsán is (illusztráció)Forrás: MTI A SIGNAL Biztosító a lakossági vagyonbiztosításainál emellett – az ügyfél ajánlatát kötvénynek nevezve – már az ajánlattétel során a biztosítás létrejöttének megtévesztő látszatát keltette a fogyasztókban. Az életbiztosítási szerződéseket érintő ügyfél-tájékoztatás területén az értékkövetésre, a visszavásárlási és díjmentes leszállítási értékre, illetve a hozamkalkulátor alkalmazására vonatkozóan állapított meg a MNB jogszabálysértő gyakorlatot. A jogsértések miatt az MNB ma közzétett határozatában összesen 40 millió forint felügyeleti és 13 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a SIGNAL Biztosítóra, s kötelezte a jogszabályoknak megfelelő működésre. A jegybank a bírságösszeget különösen a biztosítótársaság piaci súlyából fakadó piaci – és ügyfélkockázatok, a jogsértések súlyossága, illetve számossága alapján állapította meg. A biztosítónak 2018. április 30-ig kell írásban tájékoztatni az MNB-t a jogsértések megszüntetése érdekében tett intézkedéseiről. Let's block ads! (Why?) Forrás...