Gazdaság 53 millió forintos bírság az egyik biztosítónak

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' Mézga hozta létre. Ekkor: 2018. február 09..

  1. Mézga / nem lopott :D

    Csatlakozott:
    2016. május 10.
    Hozzászólások:
    16,667
    Kapott lájkok:
    5
    Beküldött adatlapok:
    0
    Az MNB összesen 53 millió forint bírságot szabott ki a SIGNAL IDUNA Biztosító Zrt.-re, egyebek közt ügymenet kiszervezési, vállalatirányítási, nyilvántartási, adatszolgáltatási, informatikai, számviteli, ügyféltájékoztatási, illetve a biztosítási szerződési feltételeket érintő jogsértések miatt - írja közleményében a Magyar Nemzeti Bank.


    Az MNB jelezte: precedens értékű, hogy a 2017. január 1-ével hatályba lépett új etikus szabályozás megsértését is megállapította a biztosítónál. A bírság összegét az egyes jogsértések súlyossága, a feltárt hiányosságok száma és a biztosító piaci részesedésének mértéke alapozta meg.

    Hiányosságok vannak, de a működés megbízható


    A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeres ellenőrzései keretében átfogó vizsgálatot folytatott a SIGNAL IDUNA Biztosító Zrt.-nél (SIGNAL Biztosító). A vizsgálat 2014 májustól a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot tekintette át, fókuszálva többek között az etikus életbiztosítási szabályoknak történő megfelelés ellenőrzésére is. Bár az MNB számos hiányosságot feltárt, ezek alapvetően nem érintik a biztosító megbízható működését.

    [​IMG]
    Biztosítót vizsgált az MNBForrás: MTI/Balaton József

    Az MNB ugyanakkor jogsértésként azonosította, hogy a SIGNAL Biztosító egyes élet- és nem életbiztosítási termékeivel, illetve csoportos biztosításaival összefüggő belső szabályozási, nyilvántartási, adatszolgáltatási, adatfeldolgozási és ellenőrzési rendszerei nem feleltek meg teljes körűen a jogszabályi előírásoknak.

    Előbbiekkel összefüggésben a vizsgálat során megállapítást nyert, hogy a SIGNAL Biztosító vizsgált életbiztosítási termékei nem felelnek meg maradéktalanul az etikus életbiztosítási koncepció jogszabályi előírásainak.

    Az MNB ezért kötelezte a biztosítót, hogy az alapkezelés során kapott visszatérítést az ügyfeleknek elvonáscsökkentésként beszámítva juttassa vissza, és az általa felszámított bármely költséget úgy nevezze meg, hogy abból megállapítható legyen azok mögöttes célja és tartalma.

    A vizsgálat megállapította azt is, hogy a SIGNAL Biztosító a csoportos biztosításaival érintett partnereihez úgy szervezett ki kiemelten fontos feladatköröket, illetve tevékenységeket, hogy a kiszervezés során figyelmen kívül hagyta az arra vonatkozó jogszabályi előírásokat.

    Nem volt teljes a jogszabályi összhang


    A SIGNAL Biztosító életbiztosítási szerződéseinek kötelező, illetve lehetséges tartalmi elemei több szerződési feltételt érintően nem voltak összhangban a vonatkozó jogszabályi előírásokkal.

    [​IMG]
    Több ügyféldokumentummal kapcsolatban is problémát azonosítottak az ellenőrzés során (illusztráció)Forrás: Getty Images/iStockphoto/AntonioGuillem/Antonioguillem

    Így többek között azok nem megfelelően tartalmazták az ajánlati kötöttségre, a szerződés létrejöttére és megszűnésére, valamint a járadékszolgáltatásra vonatkozó rendelkezéseket.

    Nagyszámú – jellemzően az egyértelműség követelményét sértő – hiányosság merült fel továbbá az egyes életbiztosítási (nyugdíjbiztosítási) és lakossági vagyonbiztosítási szerződési feltételek tartalmi elemeivel kapcsolatban is. Problémák voltak továbbá a biztosító vállalatirányítási, informatikai és számviteli gyakorlatában is.

    Hiányosságokat tárt fel az MNB a SIGNAL Biztosító panaszkezelési gyakorlata, illetve az élet- és nem-életbiztosítási szerződéseihez kapcsolódó ügyféltájékoztatási tevékenysége körében is.

    Így például a díjhátralékos kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződéseknél kiküldött felszólító levelek nem tartalmazták a biztosítási díj esedékességének és az attól számított hatvannapos póthatáridő lejártának dátumát, illetve az ügyfelek arról sem kaptak tájékoztatást, hogy a Biztosító által módosított kgfb ajánlatokkal szemben kifogással lehet élni.

    [​IMG]
    Problémákat azonosítottak a KGFB-k kapcsán is (illusztráció)Forrás: MTI

    A SIGNAL Biztosító a lakossági vagyonbiztosításainál emellett – az ügyfél ajánlatát kötvénynek nevezve – már az ajánlattétel során a biztosítás létrejöttének megtévesztő látszatát keltette a fogyasztókban. Az életbiztosítási szerződéseket érintő ügyfél-tájékoztatás területén az értékkövetésre, a visszavásárlási és díjmentes leszállítási értékre, illetve a hozamkalkulátor alkalmazására vonatkozóan állapított meg a MNB jogszabálysértő gyakorlatot.

    A jogsértések miatt az MNB ma közzétett határozatában összesen 40 millió forint felügyeleti és 13 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a SIGNAL Biztosítóra, s kötelezte a jogszabályoknak megfelelő működésre. A jegybank a bírságösszeget különösen a biztosítótársaság piaci súlyából fakadó piaci – és ügyfélkockázatok, a jogsértések súlyossága, illetve számossága alapján állapította meg. A biztosítónak 2018. április 30-ig kell írásban tájékoztatni az MNB-t a jogsértések megszüntetése érdekében tett intézkedéseiről.

    Let's block ads! (Why?)

    Forrás...