A böngészőháborúnak vége, a Chrome nyert

A témát ebben részben 'Hírek!' CF dealer hozta létre. Ekkor: 2017. június 01..

  1. CF dealer / Tulajdonos Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2011. június 15.
    Hozzászólások:
    24,506
    Kapott lájkok:
    2,269
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    Férfi
    Lakhely :
    deutschland
    Hangjelzés a Chaten:
    nem
    A Google böngészője ma már messze egyeduralkodó a legtöbb platformon. És habár mindez hatalmas győzelem a vállalatnak, a böngészők jelentősége valójában egyre csökken.


    A webes böngészők egykor olyan jellegű hitviták kibontakozására adtak okot, amilyenek manapság mondjuk az iPhone és Android, vagy a PlayStation és az Xbox rajongói között törnek ki időnként. A Netscape, az Opera, a Mozilla, a Firefox és az Internet Explorer tábora rendszeresen próbálta győzködni egymást, hogy az általuk favorizált böngésző éppen jobb, és tulajdonképpen csak abban értettek egyet, hogy az Internet Explorert mindenki egyformán utálta.

    [​IMG]

    Mára messze a Google Chrome vált a legnépszerűbb böngészővé.

    Forrás: Browser-Forensics
    Csak egy maradhat?


    Ezek a vadnyugati idők azonban elmúltak, a piac letisztult. Annyira, hogy Andreas Gal, a Mozilla egykori technológiai igazgatója világított rá arra, hogy a böngészők háborújának vége, és azt elég egyertelműen megnyerte a Chrome.

    [​IMG]

    A különböző PC-s böngészők piaci részesedésének alakulása.

    Forrás: Andreas Gal

    Ahogy a StarCounter által készített felmérésből összerakott fenti diagramon is látszik, az utóbbi években a Chrome részesedése meredeken emelkedett az asztali számítógépek piacán, míg minden más, még alternatívának tekinthető kihívó közeledik a minjdössze néhány százalékos felhasználói bázishoz. Az egészben persze kivételt jelent az Apple Mac-gépein használt Safari, ami stabilan tartja a maga kis részesedését.

    Mindez pedig egy ördögi körhöz vezet: a webfejlesztők nem tesztelik le termékeiket a nagyon alacsony részesedéssel bíró böngészőkön, így a felhasználó adott esetben rosszul működő oldalakkal találkozik, ami miatt elpártol az adott böngészőtől, aminek így tovább csökken a piaci részesedése.

    Ennek ellenére azonban a Mozilla nem adja fel. Habár néhány éve már ismét visszahelyezték a fókuszt az asztali számítógépekre, ez igazából a késve érkezett operációs rendszer, a Firefox OS képében nyilvánult meg. Ez azonban sosem vált igazán népszerűvé, a Google itt is sokkal ügyesebben nyomta a saját termékét, a Chrome OS-t.

    Teljes erővel tér vissza a Firefox


    De a Mozilla még mindig próbálkozik, és ezúttal ismét magát a Firefox böngészőt hoznák vissza a köztudatba, mint a Chrome egyetlen, valódi ellenfelét. Eric Petitt, a Firefox vezető marketingese is elismerte, hogy a Chrome-ot nem lehet már megverni, de nem is erre érdemes koncentálni - ő maga is használja a Google böngészőjét a mindennapjaiban. Szerinte a Firefoxnak inkább azt kell hangsúlyoznia, hogy a Chrome mellett lehet érdemes esélyt adni a Firefoxnak, alapvetően két dolog miatt:

    • Nem egészséges, hogy a hirdetési piacban utazó, a felhasználók adait gyűjtő Google teljes egyeduralmat kapjon a PC-s webböngészés felett. (Ez mondjuk átlagfelhasználót alapvetően nem annyira érdekli).
    • A Chrome még csak nem is a legjobb program. (Ez viszont igen).

    Nagy kihívás lesz a Firefoxnak megváltoztatnia a fejekben élő képet, azonban Petitt szerint a cég új fókuszának köszönhetően a böngésző rendkívül nagy ütemben fejlődik, és nem csak, hogy sokkal jobb, mint három éve volt, de még az utóbbi egy évben is nagy előrelépéseket tudtak elérni. A vállalat a következő öt pontban látja a Firefox előnyét a Chrome-hoz képest, és ezeket igyekszik majd kommunikálni a felhasználók felé:

    • Gyorsabb és kevesebb memóriát zabál, miközben a Chrome egyre csak hízik és lassabb lesz.
    • A Firefox független, célja a felhasználók segítése, nem pedig az, hogy mindenképp a saját ökoszisztémáján belül tartsa őket.
    • Jobban odafigyel a felhasználó adataira és a titkosításra.
    • A Firefoxot nem a világ legnagyobb hirdetési cége készítette.
    • Hanem egy non-profit alapítvány, aminek a célja az internet egészségének megőrzése, melynek része, hogy a nagyvállalatokat kicsit kordában tartsa.
    Számít ez még egyáltalán?


    Habár mindez dicséretes, Andreas Gal szerint a helyzet az, hogy nagyon nem fog számítani. A böngészők már nem érdekes termékek, és mindegyik elég jól működik ahhoz, hogy ne érdekelje a felhasználókat. Egy kicsit kevesebb memóriafogyasztás, vagy egy-két extra dolog miatt nem fognak elpártolni a Chrome mellől.

    De még ennél is fontosabb, hogy a mobilos platformok megjelenése és kirobbanó népszerűsége teljesen megkavarta a korábbi helyzetet. A mobilos platformokat is beleértve a böngészők piaci részesedése a következőképpen alakult az utóbbi években:

    [​IMG]

    Az egyes böngészők részesédésnek alakulása minden platformot (így a mobilokat is) beleértve.

    Forrás: Andreas Gal

    Ez alapvetően nagyon jól mutatja az okostelefonok kétpólusúvá válását is: a messze legnépszerűbb Android miatt a Chrome így is egyeduralkodó, míg a Safari részesedése az iPhone-ok eladásainak növekedésével együtt gyarapadoik. Minden más pedig gyakorlatilag vagy eltűnt, vagy hamarosan el fog tűnni a piacról.

    A mobilos platformokon láthatóan egyáltalán nem érdeklik a felhasználókat a külsős fejlesztőktől érkező böngészők, megelégszenek azzal, amit alapból kaptak a telefonhoz. És nincs is nagyon okuk elégedetlenkedni, a böngészőből való tartalomfogyasztás ugyanis egyre inkább visszaszorulóban van az alkalmazások mellett, és ha valamit mégis böngészőből fogyasztunk, azt a tartalmat jó eséllyel egy másik alkalmazásból, mondjuk a Facebookból nyitottuk meg.

    A helyzet tehát az, hogy habár a Google megynerte a böngészők háborúját, a webet még nem, az ugyanis folyamatosan átalakulóban van. Így már sem a háború, sem a győzelem ténye nem olyan fontos.

    KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

    Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!

    Let's block ads! (Why?)

    Forrás...