Filmklub A cigány focicsapatnak nagy öröm szurkolni

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' macseklany hozta létre. Ekkor: 2017. április 04..

  1. macseklany / Tulajdonos Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2014. október 31.
    Hozzászólások:
    78,957
    Kapott lájkok:
    4,637
    Beküldött adatlapok:
    0
    Hangjelzés a Chaten:
    nem
    A Brazilok olyan, mint egy futballválogatott, amelynél vannak profibbak, technikásabbak, látványosabb focit játszó csapatok, mégis nekik drukkolunk, mert akkora a szívük. A 2002-es foci-vb árnyékában, egy isten háta mögötti magyar faluban játszódó vígjáték egyben bizonyíték arra is, hogy a cigányság helyzetéről, a magyar társadalom etnikai konfliktusairól nemcsak rögrealista drámák szólhatnak, hanem könnyed, életvidám, mesei köntösben is lehet, sőt, érdemes mesélni róluk. Remek új arcokkal, roma főszereplőkkel, közönségfilmben.


    A jó narráció aranyat ér, a rossz tönkrevághat egy filmet. A Trainspotting-ot el sem tudnám képzelni Renton fékeveszett monológjai nélkül, míg a tavalyelőtti Kötéltánc-ot agyonnyomta a képernyőn látható eseményeket szóban is elismétlő, redundáns szöveg. Általában az első percben meg lehet állapítani, lesz-e stílusa a narrációnak, és amint megszólalt a Brazilok kommentátora, a film eseményeit nagyrészt a partvonalról figyelő kiskamasz Fingi, az őt játszó Lakatos Erik napfényes hanghordozása, szellemes dumái egyből mosolyt csaltak az arcomra. Ami egy vígjátéknál nem utolsó szempont.

    [​IMG]

    Bergendi Barnabás, Nagy Dániel Viktor és Lakatos Erik a Brazilok című filmben

    Forrás: InterCom

    Az, hogy Fingi kifogyhatatlan optimizmussal tekint az őt körülvevő, meglehetősen lehangoló világra, nem naivitásból fakad, hanem szükségszerű védekezőmechanizmus – a nyomorra, a nehézségekre, ha nem akarunk begolyózni, a humor, az irónia az egészséges válasz. A Brazilok is ezt a szemléletet vallja. Acsán járunk, egy cserháti településen, ahol az év fénypontja mindig a helyi focibajnokság. Főleg az önkormányzat tagjainak, akik meg szokták nyerni. Ám amikor az új, fiatal plébános bejelenti, hogy a győztes Brazíliába utazhat, a faluszéli romatelep fiataljai is beszállnak a megmérettetésbe.

    A cserháti falu a 2002-es világbajnokság lázában ég, ez az egyetlen – a mobiltelefonok hiánya mellett –, ami adott korhoz köti a filmet, egyébként akár ma is játszódhatna. (Az alkotók olyan nagyvonalúan kezelik az időt, hogy a tévében egy 2005-ös Gáspár Laci-videoklip fut, csalás nélkül nem cameózhatott volna a zenész, bár pont e miatt a cameo miatt kár volt csalni.) Maga a film is eltévedt kicsit az időben, stílusával, tévéjátékos képi világával a kilencvenes éveket idézi, mint egy megkésett Kusturica-adaptáció, kevesebb abszurditással.

    Sportfilm is persze, Dávid és Góliát harcával, csak itt Góliát sem nőtt túlságosan nagyra. Nem a Jég veled! jellegű sportnarratívákat követi, amelyekben egy esélytelen, ügyetlen csapat küzdi fel magát egy világverseny döntőjéig, hanem a külső körülmények által visszahúzott tehetségekét, mint az ugandai sakkozó kislányról szóló Queen of Katwe tavaly a Disney-től. Acsán a cigány focisták a legügyesebbek, amit a riválisaik is tudnak, ezért minden eszközzel – a rendőrök hathatós segítségével – gátolni próbálják őket a bajnokságon való részvételben.

    [​IMG]

    Brazilok

    Forrás: InterCom

    Ebből is látszik, hogy a Brazilok meseszerű magyar közegben foglal helyet, de igyekszik legalább fél lábbal megmaradni a valóság talaján, és nem keni el a való életbeli társadalmi, etnikai konfliktusokat. A filmet egy rendezőpáros jegyzi, és Rohonyi Gábor (KonyecAz utolsó csekk a pohárban) még a forgatás alatt azt nyilatkozta a Nők Lapja Cafénak, hogy ő próbál inkább a valósághoz közelíteni, míg a tévés műsorvezetőként ismert M. Kiss Csaba – akinek a Brazilok hosszú évek óta a dédelgetett szerelemprojektje – a mesei irányt képviseli.

    Nehéz megfelelő arányú elegyet kikeverni, nem is sikerül maradéktalanul, végig ott dolgozik a Brazilok-ban a kétféle alkotói szemléletből fakadó feszültség. A film egyértelműen a cigány fiatalokat tekinti pozitív hőseinek, de nem romantizálja, nem szemléli őket rózsaszín szemüvegen keresztül: a rendőri razziánál sietve rejtik el a guberált fémeket, és amikor a szomszéd falvakból szurkolók érkeznek, a narrátor megjegyzi: „én is megijedtem ettől a sok cigánytól”. A rendőrök viszont szinte rajzfilmes gonoszok, ha lenne bajszuk, azt pödörgetnék.

    [​IMG]

    Szalay Marianna, Lengyel Ferenc, Gáspár Laci és Anger Zsolt a Brazilok című filmben

    Forrás: InterCom

    Említhetném azt a remek jelenetet is, amelyben kiderül, hogy a telepiek sem támogatják a saját focistáikat, mert félnek, hogy így magukra vonják a falusi többség haragját, és durvább zaklatásnak lesznek kitéve, hogy aztán Gryllus Dorka kikacsintós feltűnése elvegye a jelenet élét. Vagy ott a befejezés, ami először keserédesnek ígérkezik – ez passzolna a filmhez –, ám amit végül egy deus ex machinával választanak az alkotók, az hamisan cseng, bár tagadhatatlanul jó érzést ad.

    De az összkép mindezek ellenére mégis pozitív. Egyrészt azért, mert a film műfaja inkább drámai elemeket tartalmazó mese, mintsem mesei mozzanatokkal fűszerezett dráma, és utóbbi esetén lettek volna igazán zavaróak az emlegetett törések. Másfelől működik Acsa, mint a magyar valóság mikrokozmosza, annak összes kicsinyességével, ügyeskedéseivel, vagy épp a pocsolyában evickélők leleményességével.

    [​IMG]

    Nagy Dániel Viktor a Brazilok című filmben

    Forrás: InterCom

    Harmadrészt pedig, és ez a legfontosabb, jól megírt szereplők népesítik be, akiket szemmel láthatóan örömjátékkal keltenek életre mind a sztárszínészek, mind a feltörekvő tehetségek, mind az amatőrök. Nagy Dániel Viktor olyan fölényes karizmatikussággal hozza a börtönből szabadult, hirtelen haragú, arrogánsan sármos Áront, a focicsapat szellemi vezérét, mintha ez már a sokadik filmfőszerepe lenne.

    De Farkas Franciska is remekel mint Puporka Rozi, egy szerelmi sokszög, kis magyar Rómeó és Júlia – vagy inkább West Side Story – magját alkotó lány, akit megfojt szülőfaluja áporodott légköre, és sztárokban keres menekülést. Piros pont jár azért, hogy a film nem gúnyolja ki emiatt, sőt, egy csodaszép pillanatban megmutatja, hogy egy popsláger giccses szövege hogyan csenghet egybe a kilátástalanságával.

    [​IMG]

    Farkas Franciska a Brazilok című filmben

    Forrás: InterCom

    Fekete Ernő pedig kis híján ellopja a show-t a szabályokhoz körömszakadtáig ragaszkodó, komikusan erélyes polgármester szerepében, aki olyan méltósággal húzza fel a hajpántját, mint a véres leszámolásra készülő Rambo a fejkendőjét.

    Különösen nagy erénye a forgatókönyvnek, hogy még a kisebb szereplők is háromdimenziósak, saját vágyaik vannak, bejárják a maguk karakterívét. Sokszor ezek a mellékalakok hordozzák a film legizgalmasabb dilemmáit, legyen szó a helyi főgenyó (Schmied Zoltán) kamaszfiáról, Törökről (Dóra Béla), aki Áron halálos ellenségeként mutatkozik be, majd apránként túlnő ezen a sablonon, vagy Ábelről (Bergendi Barnabás), a főhős gyerekkori jóbarátjáról, akit kétfelé húz a lojalitása, miután rendőrnek áll.

    [​IMG]

    Fekete Ernő és Schmied Zoltán a Brazilok című filmben

    Forrás: InterCom

    A sok mellékszállal való zsonglőrködés közben néha kihullik a kézből egyik-másik; a poénok ütemezése olykor esetlen; a mindent eldöntő gólról csak utólag derül ki, hogy ez döntött el mindent. De épp az teszi elevenné a filmet, hogy ilyen sok labdát tart egyszerre a levegőben; minden félremenő viccre jut két-három őszinte nevetés; és ha nincs is tökéletesen felépítve a döntő meccs, addigra már eléggé szurkolunk a szereplőkért, hogy a nézőt csak az eredmény izgassa. A Brazilok végeredményben nem több, de nem is kevesebb, mint egy jószívű vígjáték.

    KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

    Let's block ads! (Why?)

    Forrás...