Egy hét kihagyás után folytatódott a köztévé komolyzenei tehetségkutatója: múlt héten a magyar-finn meccs miatt nem volt adás, most a gyerekek középdöntője következett. A Virtuózok kapcsán nagyon sok szó esett arról, hogy mi mindenben különbözik egy könnyűzenei és egy komolyzenei tehetségkutató, míg az X-faktorba bárki bemehet az utcáról elkaraokézni a kedvenc diszkóslágerét, a Virtuózok minden egyes versenyzője mögött komoly hangszeres tudás, kemény felkészülés, fegyelmezett gyakorlás áll. Éppen ezért hiányoltuk az elődöntők során a teljes hosszúságú előadásokat, hiszen itt még a bénák is ügyesebbek és érdekesebbek, senki sem tud nevetséges lenni, igaz? Ezt a kijelentést árnyalnám most a 6-14 éves gyerekek láttán: nem mindenki tudott felnőni a feladathoz, hogy zenekari kísérettel lépjen fel, életkorukból adódóan szükségszerűen kevesebb színpadi gyakorlattal, előadói magabiztossággal bírnak a “picurkák”, ahogy a készítők hívják őket. De ne féltsük őket: ilyenkor kell bevetni a cukiságbombát, ami most is megmentette az adást, még ha a végére csak sikerült bazári majomkodásig túltolni. Második középdöntő a hajtás után. Először is kezdjük az öndicsérettel: mit mondtam a múlt héten? Hogy a tinik korcsoportjából Lugosi Dániel Ali lesz a nyertes. Ki nyerte a “múlt heti” közönségszavazást? Hát ő. Ezen a héten is lehet szavazni az applikációban a hét kedvencére, a kicsik közül Boros Misire fogadok, szerintem ő lesz a közönségkedvenc, jövő héten jelentkezem a fejleményekkel. Na de vissza a középdöntőhöz. 6-14 éves gyerekek léptek fel a zsűri előtt zenekari kísérettel, ami kivétel nélkül minden gyerek számára új, korábban nem ismert feladat volt. Míg a tinik között voltak már olyanok, akik léptek fel közönség előtt, járnak rendszeresen versenyekre, ezek a gyerekeknek most először kellett (volna) egy egész zenekarral együttműködni, szólistaként vezetni őket. Volt, akinek ez a többieknél könnyebben ment, volt akinek csak iszonyatos koncentráció árán, és volt, aki meg sem próbálkozott vele. Most először éreztem azt, hogy tényleg nehéz dolga van a zsűrinek, amikor támogató formában kell megfogalmaznia egy értékelést egy nyilvánvalóan rosszul sikerült produkció után. Hát ők sem remekeltek, sikerült egy 13 éves gyereken számon kérni a romlottság hiányát, brávó! Sixx interjújában olvastam én is, hogy a Magyar Rádió hangmérnökei állították be a Virtuózok hangosítását, és eddig nem is volt panasz a műsor hangzására, de ahogyan az X-faktorban is néha csodálkozva figyeltem, ahogyan egy-egy nyilvánvalóan hamis éneklés után a zsűri nem kérte számon azt a versenyzőn, most a Virtuózoknál is volt olyan érzésem, hogy ez talán másként hangzott élőben, mint amit mi hallottunk a tévé előtt, én konkrétan megnéztem, hogy jól van-e bedugva a hangfal, annyira hamis volt péntek este egy-két előadás. Persze vicces és aranyos látni egy cumit kiköpött hatéves harisnyást egy zenekar élén, miközben dobolja a ritmust a lábával, csak eddig nem ehhez voltunk szokva ebben a műsorban. A zsűri is taglalta a tehetség és a hangszeres tudás viszonyát: mind a 9 gyereknek megvan az adottsága, a különbségek a gyakorlás mennyiségéből és a magabiztos fellépésből adódnak, Szauer Bianka olyan feszülten koncentrált a Handel-darab előadása közben, hogy néhol darabosnak éreztem az előadás ritmusát. Azért gondolom, hogy ez csupán előadásmód kérdése, mert ha nem a képernyőt néztem, csak hallgattam, miközben ezt a megjegyzést felírtam, máris gördülékenyebbnek éreztem a zenéjét. De simán lehet, hogy nekem van botfülem: Nánási Ádám furulyázásban a zsűri számonkérte a hibás lélegzetvételeket, de a feladat többi részét szerintem sokkal jobban oldotta meg, mint az előtte fellépők. Kicsit úgy is éreztem, hogy szándékos a fellépők sorrendje, fokozatosan haladunk a legjobbak felé. A 12 éves Kiss Zoltán hegedűjátékát Miklósa Erika is csukott szemmel hallgatta, és én is csak annyit írtam fel: “megvan az első biztosan továbbjutó.” Az, hogy a zongorista Boros Misi is továbbjut, nem is volt kérdés: az már az elődöntőben is kiderült, hogy szuperül zongorázik, és most a zsűri kabalazeneszerzőjét, Chopint játszotta, nem is volt kérdés, hogy a döntőben a helye, tényleg lenyűgöző a könnyedség és precizitás, ahogyan előadta a darabot. A harmadik befutót illetően bizonytalan voltam, Puporka Jenő és Szauer Bianka között ingadoztam, és azért hajlottam volna Puporka tempós Bach-előadása felé, mert abban éreztem interpretációt, a hárfázás kicsit merevebb volt. Na de a zsűri döntése előtt érkezett a sztárvendég, a 2cellos, hogy közös produkciót és különdíjat adjon a versenyzőknek. Itt éreztem egy kicsit azt, hogy ez a műsor a köztévén megy, ahol valami egészen más skálát használnak a menő és a ciki meghatározására, mint én: szerintem rettenetesen kellemetlen az egész formáció, 2014-ben egy Smooth Criminalt csellóra hangszerelve előadni felért egy időutazással: hirtelen újra 1996-ban éreztem magam, ahogyan a gimi hátsó padjában hallgatjuk kazettán a Metallica feldolgozásokat játszó Apocalypticát. Az egyetlen vigaszom az volt, hogy a gyerekek arcára is kiült a döbbenet: mi ez a bazári szar? A két bájgúnár még különdíjat is adott, a pöttöm Lakatos Viviennek, hiszen milyen cuki már, hogy hatévesen hegedül, ugye? Broááá. A 2cello borzalmas majomkodása után jöhettek a továbbjutók, döntős lett Szauer Bianka, hárfa Kiss Zoltán, hegedű Boros Misi, zongora Így most a döntőben két hárfás van (Tóth Bettina és Szauer Bianka felkészítőtanára is Natasa Gorbunova), két hegedűs (Sándor Zoltán és Kiss Zoltán), valamint a két kis kedvenc: Lugosi Dániel Ali, klarinét és Boros Misi, zongora. Ha csak egy videót néz meg a pénteki adásból, akkor az Boros Misi zongorázása legyen, íme: A cumit és a szelfit is bevetette a Virtuózok - comment:com