2020 A halott lotyó üvegszeme – Scarlet kisasszony és a Herceg

A témát ebben részben 'Sorozatok Bemutatói' Péter28 hozta létre. Ekkor: 2020. november 20..

  1. Péter28 / Guest

    A halott lotyó üvegszeme – Scarlet kisasszony és a Herceg

    [​IMG]

    Scarlet kisasszony és a Herceg, avagy egy magánnyomozónő kalandjai Hasfelmetsző Jack Londonjában, avagy egy újabb, minden ízében brit krimisorozat. Well indeed.


    Ha valaki elolvassa a Scarlet kisasszony és a Herceg rövidke ismertetőjét – a tizenkilencedik századi Londonban egy nő próbál érvényesülni a bűnüldözés világában – két dolog biztosan eszébe jut majd. Egyfelől az, hogy mennyire könnyű a kosztümös környezet mögé bújni, hisz a viktoriánus díszletek, a nagyszerű krinolinos szoknyák és hajtűk tengerében tompábbá válik az éle, hogy

    hiába a történelmi környezet, ez a történet a mának szól.
    Mert hát, és ez a másik nyilvánvaló gondolat, ha jóval a női emancipációs törekvések előtti időkben egy asszonyt dobunk egy alapvetően „férfi bizniszbe”, ott biztosan nem ússzuk meg egy jó adag feminizmus nélkül. Látva a Scarlet kisasszony és a Herceg első epizódját, nagyjából be is igazolódik a gyanú, hisz tényleg ott van benne minden kellék. Egy erős, céltudatos főhősnő, aki foggal-körömmel ragaszkodik a tervhez, hogy egyedül viszi tovább megboldogult édesapja magánnyomozó irodáját. És ott van mindenki más, akik szerint

    ez egy abszurd és nem nőhöz méltó ötlet.
    Például Miss Scarlet (Kate Phillips – Downton Abbey, Birmingham bandája) apjának jó barátja, a csak a Herceg becenéven emlegetett William Wellington (Stuart Martin – Slow West, Jamestown), a Yard jól fésült és elegáns, ugyanakkor meglehetősen csapodár nyomozója. Vagy a szomszédságban lakó úriasszony, aki mindenáron el akarja érni, hogy pipogya fia legyen Miss Scarlet jövendőbelije.

    [​IMG]
    Minden együtt van hát egy jó kis feminista dzsemborihoz, de ahogy ez öt perc alatt kiderül, úgy az is, hogy az alkotóknak abszolút nem ez volt a céljuk. És ezzel most visszakanyarodnék a saját címadásomhoz. A halott lotyó üvegszeme. Nem lesz spoiler, ez az első rész első jelenete: egy kisfiútól pénzért kapott füles okán Eliza Scarlet egy baljós hangulatú házba megy, ahol egy vérben fekvő prostituált talál – mellette a nő kiesett üvegszemével. Eliza a ruhája ujjába rejti az üvegszemet, mielőtt az igazi rendőrség kiérne. Csakhogy a „halott” felpattan és nekiesik a nőnek, hogy ellopta a szemét. Verekedés, néhány csattanós, a prosti újra elterül, mire a megtépázott Miss Scarlet távozik a helyszínről és úgy mellesleg odaszól a fülest adó fiúra: „Halott. Nem részeg. Legközelebb ellenőrizd a pulzust!”

    Tökéletes kezdés, ami szépen megadja a sorozat valódi alaphangját.
    Mert még ha nem is ennyire bizarr szituációk közepette, de a sorozatot alapvetően ez a játékosság és könnyedség jellemzi. Paródiának nem mondanám, de az biztos, hogy a legtöbb karaktert és szituációt mindvégig ezzel a kissé önironikus attitűddel kezeli. Vagyis inkább illeszkedik abba a sorba, mint amit mondjuk a Grantchester képvisel (amibe egyébként írt ezen széria fő alkotója, Rachael New is), mint a véresen komoly megmondófilmek táborába.

    Ennek megfelelő az első epizódra választott, finoman szólva is „álszakállas” eset. És erre utal a két címszereplő közti viszony, ami inkább simlis és a szende, de semmiképpen sem a macsó bunkó kontra erős nő felállás.

    Emancipáció is, meg nem is.
    Vagy aranyos emancipáció, ha úgy jobban tetszik. De mindenképpen kedélyes és jópofa. A klasszikusabb angol krimi és könnyebb hangvételű kosztümös darabok kedvelői valószínűleg ezt is szeretni fogják.

    https://www.filmtekercs.hu/sorozat/scarlet-kisasszony-es-a-herceg-miss-scarlet-and-the-duke-kritika