[center:2ieztk0l]A játékvilág jöv?je: a közösségi játékok Egy korábbi tanulmány szerint a játékvilág el?tt három lehetséges fejl?dési út áll. Ebb?l kett?vel már foglalkoztunk (a 3D és a DLC), így mostanra már csak az utolsó maradt. Ez pedig nem más, mint a képzeletbeli tortából egyre nagyobb szeletet hasító közösségi játékok csoportja. A közösségi játékokat két csoportra lehet osztani. Az els?ben szerepelnek a közösségi oldalakon elérhet? programok, mint például a Farmville vagy a Mafia Wars. A másodikban pedig az összes többi olyan program, melyekben szociális interakció jöhet létre a játékosok között. A két rész között nincs hatalmas különbség, így most mi is egy kalap alá vesszük ?ket. Egy 2010 márciusában napvilágot látott felmérés szerint (melyet az egyik legnagyobb európai befektetési csoport, a GP Bullhound Közösségi játékok: a játékpiac leggyorsabban fejl?d? szegmense címmel tett közzé) a közösségi játékok 2009-ben 1 milliárd dolláros bevételt értek el, ami 2 százaléka az ipar 50 milliárdos összbevételének. Az elemzés szerint 2012-ben ez a szám már 3 milliárd lesz és ez még nem a csúcs. Eme elképeszt? tempóban fejl?d? iparág kulcsszerepl?i a Zynga, a Playfish, a Crowdstar és a PopCap, akik pedig a Faceboooknak köszönhetik, hogy programjaik szélesebb közönséghez is eljuthattak. Az olyan címek, mint a FarmVille, a Mafia Wars, a Cafe World, a PetVille, a Pet Society vagy a Restaurant City folyamatosan döntik meg a különböz? rekordokat és napról napra egyre többen játszanak velük. Ám a felsoroltak közül is kiemelkedik a Zynga. A csapat összesen 42 közösségi játékkal rendelkezik (ezek mindegyike a Facebookon érhet? el), melyek naponta 66,4 millió felhasználót ültetnek le a monitorok elé (ebb?l 30 millióan csak a FarmVille miatt lépnek fel az oldalra). ?ket követi az EA/Playfish 10,3 milliós bázissal és 30 Facebook játékkal, a harmadik helyen pedig a Crowstar áll 9,4 milliós táborral és 12 játékkal. A fejleszt?k az alapjaiban ingyenes játékokból a már sokak által ismert mikro-tranzakciós módszerrel tesznek szert jövedelemre. Ennek lényege, hogy bizonyos tárgyakat, lehet?ségeket csak egy bizonyos összeg befizetése ellenében kaptunk meg és a megszállott rajongók természetesen mindent meg akarnak szerezni. Ez annyit jelent, hogy naponta átlagosan 5 ezer dollárt utalnak a fenti fejleszt?k számláira. A tavalyi elszámolásnál például a Zynga 150 millió dolláros bevételre tett szert a mikro-tranzakciónak köszönhet?en.[/center:2ieztk0l]