A Samsung nyilvánosság elé állt egy szöuli sajtótájékoztatón, és vállalta a hibákat, amelyek a Galaxy Note 7 mobilok példátlan visszahívásához és kudarcához vezettek. Hivatalosan bejelentették, amit eddig is sejteni lehetett: az akkumulátorokkal volt a gond. Kérdés, hogy ezt képesek lesznek-e elfelejteni a felhasználók áprilisig. A világ legnagyobb telefongyártója, a Samsung összességében jó évet zárt tavaly. Az év második felében mégis minden hír a Galaxy Note 7-et övező botrányról szólt. A fiaskó eleinte visszahívással indult, majd teljesen leállították a modell gyártását és értékesítését. Jó sokáig a cég nem közölte, mi okozta a készülékek felhevülését és gyulladását. Az októberben indított vizsgálat most zárult le, január 23-án pedig nagyszabású sajtótájékoztatót tartott a gyártó Szöulban. A Note 7 nagy eséllyel szorongathatta volna meg a legnagyobb konkurenst, az Apple szeptemberben bemutatott iPhone 7-jét – külsőre is jól nézett ki, belül pedig egy igazi erőmű volt. A telefon kiemelkedő kritikákat kapott – kár érte! Forrás: AFP/Ed Jones A techsajtó és a felhasználók is elismerően nyilatkoztak róla, és csodálták, mégis hogy lehetett ennyi mindent (csúcskategóriás processzor, toll, méretes kijelző, ujjlenyomat-olvasó, erős aksi, fantasztikus kamera, retinaszkenner) ilyen kis modellbe beépíteni. Sokak szerint a Note 7-nek épp ez lett a veszte: túl sok mindent akartak egy minél kisebb és szebb telefonba. Így tetszett nekünk a Note7 A Samsung tényleg nem adta alább, viszont a tesztelési fázisban hiba csúszott a gépezetbe. A cég azzal próbált némi előnyre szert tenni, hogy még a konkurens Apple előtt megmutatják a saját mobilt, így augusztusra hozták a bemutatót. A kapkodásnak és sietségnek végül az lett az ára, hogy a házon belül, külsős cégek nélkül tesztelt akkumulátorok borították a bilit, ezt erősítették meg a szöuli bejelentésen is. Nem is egy ház, rögtön száz is Nem sokkal a mobil megjelenése után, szeptemberben egyre több hír látott napvilágot, miszerint a készülékek felhevültek, kigyulladtak, égési sérüléseket, illetve jelentős anyagi károkat okoztak tulajdonosaiknak. Bár a kezdeti időszakban 36 ilyen esetről tudott a cég, mégis bátor lépésre szánta el magát: ugyan a mobilok csak nagyon kis százalékát érintette a probléma, a cégnél a felhasználók biztonságát helyezték előtérbe, globális visszahívást és cserét rendeltek el. Magyarországon szeptember 19-én kezdődött meg a csereprogram, melynek keretében vagy a Galaxy S7 készüléket kérhették a felhasználók, vagy a pénzvisszafizetést. A program mintegy ötmilliárd dollárjába fájt a cégnek, végül 2,5 millió mobilt kellett visszahívni. Október elején véget ért a csereprogram Forrás: AFP/2016 Getty Images/George Frey A gyártó hosszadalmas vizsgálatot indított, hogy kiderüljön, mi okozza a mobil veszélyes felhevülését. Akkor úgy tűnt, hogy csak az SDI akkumulátorgyártó hardverével felszerelt modelleket érintette a dolog, a legtöbb független csapat pedig azt a magyarázatot tartotta valószínűnek, hogy az akkumulátor és a hátlap közt nem maradt elég hely az elektronika rendes működéséhez, vagyis a zsúfoltság okozta a mobil vesztét. A kigyulladt mobilok nem egy helyzetben veszélyesek is voltak Forrás: AFP/Str Forró, forró, még mindig forró Drámaian feszültté vált a hangulat, amikor a csereprogram alatt újabb visszajelzéseket kapott a gyártó, és kiderült, hogy a cserélt, már biztonságos készletből származó mobilokkal is baj van. A légitársaságok elkezdték tiltani, hogy az utasok felvigyék a járatokra a mobilt, és addigra már ellepték a netet a mémek, a Samsungot kifigurázó poénok. Bár sokan cserélték be a telefonokat, a felhasználók egy része még mindig nem tette meg, így a cég egy olyan szoftveres frissítést is kiadott a biztonság kedvéért, amely csak 60 százalékig engedte feltölteni az akkumulátort. Egy fricska: a GTA V nevű játék egyik módjában bombaként lehetett használni a telefont Forrás: YouTube A helyzet addig gyűrűzött tovább, míg a Samsung október végén bejelentette: nem csak a szállítást, de a készülék gyártását is teljesen leállítja. Most kell igazán őszintének lenni A december már csendesebben zajlott, holott eredetileg a karácsonyi szezon csúcskészülékének szánták a Note 7-et. A Samsungra még várt egy alapos tisztázás, hiszen nemsokára jön az újabb csúcsmobil áprilisban, addig pedig meg kell győzni a felhasználókat arról, hogy ez még egyszer nem fordulhat elő. Az átláthatóság rendkívül fontos, hogy a megingott felhasználói bizalom visszaállhasson. Január 23-án egy szöuli sajtótájékoztatón jelentették be, hogy mire jutottak a hivatalos vizsgálatok során. A hárommillió Note 7 készülék 96 százalékát már sikerült visszahívni, és megszülettek az eredmények is az elmúlt hónapban. A készülékeket több hónapon keresztül vizsgálta három különböző külsős cég is, és mindegyik arra a megállapításra jutott, hogy a beszállítók akkumulátoraival volt a baj, és nem a Samsung a hibás. A hivatalos magyarázat szerint két beszállító lítiumion-aksijaival is gond volt, egyik típus sem működött rendeltetésszerűen. Az első cég termékeit „A típusúként” említették a sajtótájékoztatón, ezzel a típussal szállították le eredetileg a telefont. Csúcstechnológiákat csomagoltak a pici készülékbe Forrás: Samsung Akkoriban viszont már tudni lehetett, hogy az SDI gyártó által készített telepekről van szó. Az SDI által készített aksikkal az volt a baj, hogy méretre túl nagyok voltak a telefon házához képest, az elektronikát szó szerint belepréselték a házba. Az energiatároló jobb sarkában ezért fizikai deformáció alakult ki, ami rövidzárlatot és hevülést idézhetett elő. A második beszállító telepeivel más volt a probléma, azok gyártási hibával kerültek be a telefonokba. Itt már konkrétan a siettetett gyártási eljárás okozta a bajt, az alapesetben elszeparált pozitív és negatív elektródák belül is érintkezésbe léphettek egymással, ami szintén felhevüléshez vezethetett. Dongdzsin Ko, a Samsung kommunikációs elnöke mindenkitől elnézést kért. Közölte: a hibák miatt nem okolható sem a Note 7 formaterve, sem a Samsung által használt gyártási eljárások. A beszállítókra mutogat a cég Forrás: MTI/EPA/Lynn Bo Bo Azt viszont elismerték, hogy túl sokat követeltek a beszállítóktól: a Note 7 teljesítménye és a belepakolt csúcstechnológia miatt erőteljesebb energiaforrás kellett, de a Samsung nem akarta, hogy ez megnövelje a telefon méretét. Ezért a beszállítók új tervezési és gyártási technológiákat is felhasználtak az aksik legyártásakor, amik végül a fent említett problémákhoz vezettek alaposabb tesztelés hiányában. A Samsung közölte, hogy mindezekért vállalja is a felelősséget. Alaposabb tesztelés A cég vázolta, hogy a jövőben milyen lépésekkel kívánják elkerülni a hasonló eseteket. Egyrészt egy olyan tanácsadói csoportot alakítottak, amely kifejezetten az akkumulátorok minőségével foglalkozik, a szakemberek közt találhatók egyetemi kutatók, kutatóközpontok. Emellett sokkal alaposabb lesz az akkumulátorok minőségtesztelése, egy nyolcpontos vizsgálat alá vetnek minden telefont, amelyeket extrém körülmények közt is megvizsgálnak. Az áprilisban érkező Galaxy S8 esetében is ezt fogják már alkalmazni, jelentette be a cég, így a Samsung folytatja az innovációt, és legközelebb már nem fog előfordulni a tavaly év végi, példátlan szerencsétlenség. KAPCSOLÓDÓ CIKKEK Let's block ads! (Why?) Forrás...