Tudomány A közlekedés felelős a légszennyezés legkisebb porszemcséiért

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' macseklany hozta létre. Ekkor: 2017. július 04..

  1. macseklany / Tulajdonos Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2014. október 31.
    Hozzászólások:
    78,957
    Kapott lájkok:
    4,637
    Beküldött adatlapok:
    0
    Hangjelzés a Chaten:
    nem
    A közúti közlekedés az egyik fő forrása a levegőt szennyező szálló por legkisebb mérhető szemcséinek - állapította meg a Tamperei Műszaki Egyetem új kutatása.


    A finn tudósok megmérték az 1,3-3 nanométeres (a milliméter milliomodrésze) szemcsék arányát különböző utak közelében - olvasható az amerikai tudományos akadémia lapjának aktuális számában (PNAS).

    Topi Rönkkö és kutatócsoportja a forgalmas utak közelében időnként a legapróbb szemcsék 54 százalékos arányát is mérte az összes szennyező anyagok között.

    A legkisebb szemcsék koncentrációja attól függ, mekkora a forgalom és milyen erős a szél - állapította meg a kutatás.

    A nanoszemcsés szennyezés többféle forrásból származhat: dízelkoromból, súrlódásból, ipari üzemekből, erőművekből vagy fűtőberendezésekből, de vannak természetes forrásai is.

    A finomszemcsék súlyosan károsíthatják az egészséget, ugyanis minél kisebbek, annál mélyebbre jutnak a tüdőben. Az 1,3-3 nanométeres szemcséket eddig a finompormérésekkel nem tudták felmérni.

    [​IMG]

    Füstköd Pekingben

    Forrás: MTI/EPA/Hong Vu

    Rönkkö és kollégái Helsinki egy elővárosi útja mentén és egy belvárosi utcájában mérték meg a nanoszemcsék arányát. Megállapították, milyen fontos szerepet játszik a koncentráció alakulásában a szélirány. Ha a szél a közút felől a mérőműszer felé fúj, sokkal magasabb volt a nanoszemcsék aránya.

    Az elővárosi út mellett különösen magas volt a nanoszemcsés por aránya a szennyezőanyagok között.

    A Dániát Svédországgal összekötő közút-vasúti hídon végzett mérés mutatta meg, mennyivel járul hozzá az autók kipufogógáza a nanoszemcse-szennyezéshez: ha erős volt az oldalszél, drasztikusan csökkent a nanorészecskék aránya.

    A belső égésű motorok kipufogógázának más összetevői is káros hatásúak: a nitrogén-oxidok ugyanúgy ártanak a légutaknak és a tüdőnek, ezen kívül hozzájárulnak a savas eső és a felszínközeli ózon kialakulásában.

    Egy másik összetevő, a szén-dioxid üvegházhatású gáz, amely jelentős szerepet játszik a klímaváltozásban.

    Let's block ads! (Why?)

    Forrás...