Az online vásárlástól már egyre kevesebben idegenkednek világszerte, de ezen felül egy meglep? trendre mutat rá az amerikai Millennial Media hirdetéskiszolgáló és a comScore közös kutatása: a mobilos és tabletes vásárlás elkezdte kiszorítani az "asztali webes" boltokat. Amennyiben az online üzletekben eltöltött id?t vizsgáljuk, akkor a tableteken és okostelefonokon elért kereskedelmi felületeken az amerikai lakosság már több id?t tölt el, mint az asztali PC-kre szabott klasszikus webshopokban - derül ki a comScore kutatásából. A fordulat azért meglep?, mert 2010-ben, amikor már elég magas volt az USA-ban az okostelefon-penetráció, a vásárlók idejüknek 84 százalékát töltötték az asztali webshopokban, ami három év alatt 49 százalékra csökkent. A maradék id? 37 százalékában okostelefonon, 14 százalékban pedig tableten keresgélnek termékeket a fogyasztók. A desktop web azonban nem esik ki teljesen a képb?l, a vizsgálat rámutat arra is, hogy habár az eltöltött id? a mobil felé tolódik, az asztali webshopok közönsége is 45 százalékkal növekedett, s az a jelenség figyelhet? meg, hogy gyakran az asztali weben elkezdett vásárlások, termékek utáni keresések mobilon vagy tableten fejez?dnek be. Erre sokféle magyarázat adódhat, mindenesetre elvárásként jelenik meg a felhasználóknál, hogy amit a PC-n keresztül elérhetnek, azt mobilon is megkapják, legyen az tartalom vagy szolgáltatás. A platformok között jelent?s átfedés van, nem jellemz? a csak mobilon vagy csak PC-n vásárló ügyfél. Mindegy, csak képerny? legyen A demográfiai adatok szerint az amerikai online vásárló közösség körülbelül fele-fele arányban férfi (52%) és n? (48%), többségük 18-44 éves. 48 százalékuknak androidos készüléke van, 45 százalék pedig iPhone-t birtokol. Akik tabletet is használnak, azok némileg vagyonosabbak a csak PC-s társaiknál, a tableten is vásárlók több mint felénél a háztartás éves jövedelme magasabb mint 75 ezer dollár, miközben az átlag 50 ezer dollár körül van. A kutatás szerint a mobilos kereskedelmi felületek használatakor a felhasználók els?sorban nem nézegetnek és válogatnak, hanem fizikai boltokban keresgélve a mobiljukat használják arra, hogy ellen?rizzék az adott termék árát, további elérhet?ségeit és a véleményeket róla. Az okostelefon- tulajdonosok 55 százaléka használja az árösszehasonlítókat, míg tényleges mobilos vásárlási tranzakciót csak 52 százalék végez. A vev?k 58 százaléka olvas le vonalkódot a mobil eszköze segítségével, 57 százalék végez gyors kutatást a termékkel kapcsolatos véleményekr?l vagy a termék képességeir?l, 50 százalék arra használja a mobilját, hogy fizikai üzleteket, boltokat keressen, 47 százalék az adott áru elérhet?ségét, szabad készletét igyekszik ellen?rizni, 44 százalék pedig kuponok vagy akciók után kutat. A kutatás kiemeli azt is, hogy a n?k esetében háromszor valószín?bb, hogy a vásárlás közben a mobil kommunikációs, közösségi funkcióit használják, a megvásárolandó termékr?l kikérjék az ismer?sök véleményét. Ráadásul a n?k azok, akik inkább használják a vonalkód-leolvasást és az árösszehasonlítást is, míg a férfiakat a boltkeres?vel érdemes inkább megszólítani. Végeredményben viszont a mobilos vásárlásoknál a kritikus tényez? legtöbbször az ár természetesen. A kutatás szerint az emberek 73 százaléka számára az ár a kulcstényez? miel?tt dönt, hogy vásárol vagy sem. A további tényez?k, amik segítik vagy akadályozzák a döntést, azok a fogyasztói értékelések (35%), mobilos kuponok (33%), szakért?i vélemények (24%), apró jutalmak, ajándékok (23%), illetve a személyes ajánlások (18%) A felsorolásból a kupon, illetve a jutalom szintén az árral összefügg? eszköz, amivel a keresked? motiválhatja vev?it a vásárlásra. Az USA-ban a legnépszer?bb termékek, amit okostelefonon keresztül is megvásárolnak, érdekes módon a ruházati termékek (39%), amit a jegyek (24%), nyomtatott könyvek (23%), ételek (22%) és a m?szaki cikkek (21%) követnek. Tableten a lista hasonló, bár ott a megkérdezettek 54 százaléka vásárol ruhát, 29 százalék könyvet. Ezeket a termékeket árusító keresked?k az USA-ban jól felismerték a trendeket és a felhasználói igényeket, az online kereskedelmi egységek váltak a Millennial hirdetéskiszolgálójának statisztikái szerint a legnagyobb hirdet?vé 2012 negyedik negyedévében, illetve a kiskereskedelem a számára kevésbé fontos els? negyedévben 2013-ban is a negyedik legnagyobb kategória tudott lenni a telekommunikáció, szórakozás és pénzügy után. Az egy évvel korábbihoz képest 10 százalékkal n?tt az e-kereskedelmi költések nagysága az USA-ban. Okosabban költenek a keresked?k is A már eleve jelent?s reklámköltés mellett a kiskereskedelmi márkák elkezdték átalakítani a mobilos hirdetési stratégiáikat és az eddigi hirdetési volumeneket átalakítva sokkal hatékonyabb, célzottabb reklámokat, funkciókat vetnek be a sz?nyegbombázás helyett. A mobilos kampányoknak a kutatás szerint leggyakrabban az a célja, hogy a fizikai üzletekbe igazi forgalmat tereljenek (37%), illetve online vagy mobil webshopokba küldjenek látogatókat (34%). A márkaismertséget növel? kampányok mindössze 14 százalékát hozták a költéseknek, ami jól mutatja, hogy mire érdemes használni ezeket a felületeket. A kutatást a comScore MobiLens és Tablens amerikai mintáján végezték márciusban 32 ezer mobilos és 6796 tabletes 13 évnél id?sebb felhasználó bevonásával, illetve a kutatás használ adatokat a comScore Mobile Metrix 2.0 szolgáltatásából és a Millennial negyedéves hirdetési jelentéséb?l is. http://www.hwsw.hu/hirek/50784/mobil-vasarlas-online-kereskedelem-webshop-meres-hirdetes.html