Legalábbis ezt állítja egy Tanzániában végzett vizsgálatra alapozó tanulmány. A poligám házasságokban a gyerekek gyakran jobban fejlődnek és könnyebben boldogulnak, mint a monogám háztartásban élők. Tanzániában ugyanabban a faluban a poligám családok tulajdonában több jószág volt és több földet műveltek, mint a monogám családok – olvasható az amerikai tudományos akadémia lapjában (PNAS) közzétett tanulmányban, amely 3500 háztartást vizsgált az afrikai ország északi részén. Jobban élnek David Lawson, a London School of Hygiene and Tropical Medicine munkatársa szerint az első feleségeknek, akik a férjükkel élnek, lényegesen jobb a táplálkozásuk, mint a monogám házasságban élőknek. Az általában külön háztartásban, az első feleség szomszédságában élő további feleségek pedig ugyanolyan egészségesek voltak, mint a monogám családban élők annak ellenére, hogy élelmiszer-ellátottságuk kevésbé volt biztosított. Miután az ENSZ Közgyűlése elfogadta, 1979-ben lépett életbe az egyezmény a nők elleni diszkrimináció valamennyi formájának felszámolásáról (CEDAW). Ennek értelmében a poligám házasságokat meg kell akadályozni és törvényen kívül helyezni, mert egyenlőtlenséget eredményeznek és negatív érzelmi és gazdasági hatással vannak a feleségekre és a gyerekekre. Védelmi szerep Természetesen meg akarjuk erősíteni a nők helyzetét, de ha csupán a házassági törvényeket változtatjuk meg anélkül, hogy a nőknek az adott társadalomban betöltött alávetett helyzetét figyelembe vennénk, azzal csupán korlátozzuk a lehetőségeiket, tehát mindez káros lehet számukra – véli Lawson. Tanzániában minden negyedik házasságban élő nőnek van legalább egy “feleségtársa” a kormány adatai szerint. Lawson szerint a többnejűség védelmi szerepet tölthet be bizonyos kultúrákban az olyan nők életében, akik nem rendelkezhetnek közvetlenül az élethez szükséges forrásokról, vagyonról. Az özvegyöröklés szokásának megfelelően például az a nő, akinek meghal a férje, feleségül megy az elhunyt testvéréhez, gyakran második feleségként. A férfitól elvárják, hogy gondoskodjon öccse vagy bátyja özvegyéről, aki férje halálával otthonát is elveszítette, a hagyományok szerint ugyanis nem örökölhet utána földet.