A szavazási szabályok megváltoztatásával az Akadémiának sikerült izgalmassá tennie az Oscar-versenyt, hiszen az idei szezon hiába tűnt viszonylag kiszámíthatónak, a végére egy rakás fontos díj kimenetele két- vagy háromesélyes maradt. Kiüti a Sráckort a Birdman? Legyőzi Michael Keatont Bradley Cooper? Meglepetést okoz A Grand Budapest Hotel vagy az Amerikai mesterlövész? Megtesszük végső tétjeinket. Az Amerikai Filmakadémia tudatosan törekedett arra az utóbbi években, hogy izgalmasabbá és kiszámíthatatlanabbá tegye az Oscar-díjkiosztót. Ez különösen annak fényében nehéz, hogy ceremóniájukat egyre több kritikusi vagy szakmai díjkiosztó előzi meg, amelyek mind befolyásolni és megjósolni próbálják az Oscar-verseny végeredményét. Így ha egy film vagy egy színész végignyeri az egész szezont, minimális esélye marad annak, hogy nem kapja meg végül a díjak díját. Az Akadémiának azonban azzal sikerült megbolondítania a rendszert, hogy a fődíj odaítélésének szabályait átvariálta. Így ma már nem elég a legtöbb szavazatot szereznie egy filmnek, hanem a preferenciális rendszerben rangsorolt szavazatszámlálásban kell győzedelmeskednie, ami elvileg a legszélesebb konszenzust biztosítja a nyertesnek, viszont nem kedvez a megosztó filmeknek és fityiszt mutat az olyan korábbi aranyszabályoknak, miszerint - a legtöbb jelölést szerző film nyeri a fődíjat; - a legjobb film és a legjobb rendező díj együtt jár; - a leggrandiózusabb, leglátványosabb film a legjobb; - ugyanaz a film nyeri az Oscart, mint a Golden Globe dráma kategóriát; - ugyanaz a film nyeri az Oscart, mint a produceri és a rendező kamara fődíját. Ennek megfelelően az utóbbi három évben mindig pont a legjobb film kimenetele volt a legbizonytalanabb és kétszer egymás után is nem a legjobb rendező által rendezett film lett a legjobb film. Ilyen meglepetésre idén is számíthatunk, ráadásul a két éllovas a tíz-húsz évvel ezelőtti "Oscar-film" elképzeléseknek egyáltalán nem felel meg; mindkettő inkább független szerzői film, mint hollywoodi stúdiótermék (bár a Birdman mögött ott áll a 20th Century Fox kistesója, a Fox Searchlight) és egyik sem pipál ki olyan hagyományosnak tartott Oscar-kulcsszavakat, mint a háborús film, kosztümös film, életrajz, holokauszt, szenvedő zseni, stb. Más kérdés, hogy a kategória jelöltjei között azért akad bőven ilyen tradicionális, Oscar-megrendelésre készült történelemóra is, de akár a Sráckor, akár a Birdman nyer, mindenképp atipikus és örvendetes választás lesz. A Sráckor mellett szól: - Végignyerte a kritikusi díjakat: a New York-i, a Los Angeles-i, a londoni, a bostoni, a chicagói, vagy a detroiti kritikusok szövetsége, a Sight & Sound magazin, a Golden Globe-ot odaítélő Hollywood Foreign Press Association, a Broadcast Film Critics Association, sőt, még az Origo Filmklub szerint is ez volt a 2014-es év legjobb filmje. - Megnyerte az Oscar brit megfelelőjét, a BAFTÁ-t legjobb film és legjobb rendező kategóriában is, márpedig a Brit és az Amerikai Filmakadémia szavazói között óriási az átfedés. A Sráckor színészei Forrás: AFP - Több, mint egy éve mutatták be a Sundance filmfesztiválon, nyáron került a mozikba és egy év alatt, hiába akadt rengeteg kihívója, végig, egészen mostanáig magabiztosan tartotta magát éllovasként. - Van egy remek kampány-narratívája: a film, amit minimális költségvetésből, tizenkét éven keresztül, a filmezés iránti szerelemből illetve szenvedélyből forgattak. Aki szereti, szívből szereti és első vagy második helyen szavaz rá, viszont kevesen utálják vehemensen, így kedvez neki a preferenciális szavazás. A Birdman mellett szól: - Amikor először bemutatták, nagyon jó kritikákat kapott, de senki nem hitte, hogy Oscar-fődíjas lehet belőle, inkább a legjobb színészi és a legjobb operatőri kategóriák esélyesének tűnt, ám az utóbbi hetekben a producerek (PGA), a rendezők (DGA) és a színészek (SAG) kamarájától is fődíjat kapott, ami Az Argó-akció vagy A király beszéde esetében végleg el is döntötte a versenyt. - Színészekről szól, márpedig az Akadémia legnagyobb szavazói kontingense a színészeké, ők segítették győzelemhez A némafilmes-t és a Szerelmes Shakespeare-t is. A Birdman színészei Forrás: AFP - Rendezője, Alejandro González Iñárritu nagy kedvence az Akadémiának, összes eddigi filmje (Korcs szerelmek, 21 Gramm, Bábel, Biutiful) részesült pár fontos Oscar-jelölésben. - A Fox kőkeményen költ a kampányra, ráadásul pont az utolsó hetekre, a PGA, DGA és SAG győzelmen felbuzdulva tartogatták a legnagyobb offenzívát, amikorra a Sráckor éllovas-státuszába már fél Hollywood egyébként is beleunt. A Sráckor ellen szól: - Megunták, annyira nem is tartották nagy számnak, csak az időmúlás filmre vitele miatt nem kellene Oscart kapnia - még egy angol szó is van erre, a backlash, amikor egyszer csak az eddigi éllovas ellen fordul a közhangulat és felerősödnek a negatívumait kiemelő hangok. Amióta elvesztette a PGA-t és a DGA-t, óriási backlash áldozata a Sráckor. - Az Akadémiát nem érdeklik a kamaszok fejlődéstörténetei és szinte soha nem nyert még olyan film, amiben nincs halál, sorstragédia vagy látványos jellemfejlődés. - A Sráckor tényleg független film; az IFC, amely teljesen újonc az Oscar-versenyben, erején felül költ a kampányra, de nincsenek olyan szinten beágyazódva Hollywoodban, hogy pár emaillel és telefonhívással a haveroknak szavazók százait tudnák megmozgatni. - A fő kategóriákon kívül nincs sok esélye; a hat jelölés ugyan szép eredmény, de ha az operatőrök, hangtechnikusok, díszlettervezők nem látják a kimagasló szakmai teljesítményt, akkor miért szavaznának a filmre? A Birdman ellen szól: - Igaz, hogy megnyerte a SAG fődíját, de Michael Keaton veszített Eddie Redmayne-nel (A mindenség elmélete) szemben a színészkamara legjobb férfi alakítása díjáért és most már inkább Redmayne számít az Oscar éllovasának is, márpedig a Birdman esetében nem lehet elvonatkoztatni Keaton főszereplői alakításától. Ha ő nem tud nyerni a saját kategóriájában, akkor nehéz elhinni, hogy annyira nagy lenne a Birdman támogatottsága. - Megosztó film, sokaknak az agyára megy, volt olyan Akadémia-tag, aki konkrétan arra panaszkodott, hogy megfájdult a feje Iñárritu vágtázó kamerájától. Aki utálja, hetedik-nyolcadik helyre fogja rakni, márpedig a preferenciális rendszerben nem csak első, de második-harmadik helyezések is kellenek a végső győzelemhez. - Bár drámai elemeket is tartalmaz, de a Birdman-t elsősorban vígjátékként tartják számon Hollywoodban (Golden Globe-ra is komédia kategóriában jelölték és vesztett A Grand Budapest Hotel-lel szemben), ami pedig nem feltétlenül jó ajánlólevél az Akadémia szemében, az esetek 99 százalékában dráma nyeri a legjobb filmnek járó Oscart. - Sokan inkább technikai bravúrnak tartják a Birdman-t és letudnák a díjazását egy legjobb operatőri szoborral. Érdekes módon nem jelölték a legjobb vágás kategóriájában sem, mintha elhitték volna, hogy vágás nélkül vették fel az egész filmet. Márpedig a legjobb film és a legjobb vágás kategória győztese nagyon gyakran ugyanaz. ÖSSZESSÉGÉBEN arra tippelünk, hogy a Sráckor a konszenzusosabb választás, így megnyeri a legjobb filmet, Alejandro González Iñárritu pedig viszi a rendezői kategóriát. Ha ez így történik, akkor - ez lesz az ötödik év zsinórban, hogy nem amerikai rendező-; - a második év zsinórban, hogy mexikói rendező-; és - a harmadik év zsinórban, hogy nem a legjobb film rendezője kapja a legjobb rendezői Oscart. A többi kategóriáról: LEGJOBB FÉRFI FŐSZEREPLŐ A legjobb filmen kívül a legizgalmasabb kategória, ugyanis egész szezon alatt Michael Keaton (Birdman) volt az éllovas, ám a SAG-et és a BAFTÁ-t is Eddie Redmayne (A mindenség elmélete) nyerte végül, így most az ő szénája áll jobban és Stephen Hawking megformálása sokkal Oscar-barátabb szerep (az utóbbi tíz évből nyolcszor valós személy megelevenítéséért nyertek ebben a kategóriában!) mint a Keaton saját karrierjére utaló Birdman-főszerep. Eddie Redmayne A mindenség elméletében Forrás: UIP Dunafilm Ha Keaton mégis nyerne, 64 évével ő lenne az utóbbi harminc év legidősebb férfi főszereplői nyertese, Jack Nicholson és Jeff Bridges is fiatalabb volt, amikor nyert. Nevető harmadikként pedig nem kizárható, hogy Bradley Cooper ejtse pofára a két éllovast, ugyanis az Amerikai mesterlövész-ért se Golden Globe-ra, se BAFTÁ-ra, se SAG-re nem jelölték, így most mérkőzik meg először Keatonnal és Redmayne-nel, ráadásul ez zsinórban a harmadik jelölése és az Amerikai mesterlövész közben szárnyal a mozikasszáknál. Végső tippünk: Eddie Redmayne (A mindenség elmélete) LEGJOBB NŐI FŐSZEREPLŐ Julianne Moore-nak (Still Alice) végre eljött az ideje; ötödik nekifutásra már-már életműdíjként jár neki ez az Oscar. Ha Eddie Redmayne nyeri a kategória férfi párját, akkor biztos sokan felemlegetik majd a 2007-es Savage Grace című (egyébként rémes) filmet, amelyben vérfertőző anya és fiát alakítottak ők ketten. A zseniális zsínésznőről korábban is írtunk például itt és itt. Julianne Moore a Still Alice című filmben Forrás: Sony Pictures Classics LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ J.K.Simmons (Whiplash) végignyerte az egész szezont, korábban arra számítottunk, hogy Edward Norton (Birdman) megszorongathatja, de úgy tűnik, erről szó sincsen, Simmonsé az Oscar. J.K. Simmons a Whiplash című filmben Forrás: Mozinet LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ Ebben a kategóriában sem érdemes meglepetésre számítani, csak az a kérdés, hogy Patricia Arquette kitüntetésével a Sráckor vigaszdíja lesz ez, vagy csak egy Oscarja a sok (maximum hat) közül. Érdekes egyébként, hogy 1994 (Jessica Lange - Dianne Wiest) óta ez lesz az első alkalom, hogy mindkét legjobb női alakítás díjat 45 év feletti színésznő kapja. Patricia Arquette a Sráckorban Forrás: UIP Dunafilm LEGJOBB EREDETI FORGATÓKÖNYV: Izgalmas kategória, mert mindhárom nagyágyú (Sráckor, Birdman, A Grand Budapest Hotel) itt van és érdekes módon minden jel arra mutat, hogy Wes Anderson legyőzheti a legjobb film szobráért ölre menő két konkurensét. Ez a kategória mindig kegyes a filmjeiket maguk író kultrendezőkhöz, így Anderson beillik a korábbi nyertesek, Tarantino, Woody Allen, Sofia Coppola, Alexander Payne vagy Spike Jonze sorába. LEGJOBB ADAPTÁLT FORGATÓKÖNYV: Tök igazságtalanság, hogy a Whiplash-t átpaterolták ebbe a kategóriába pusztán azért, mert annak idején befektetők keresése céljából a forgatókönyv egyik jelenetéből leforgattak egy jelenetet rövidfilmként, így Damien Chazelle nem indulhatott az eredeti forgatókönyvek díjáért. Itt viszont könnyebb dolga lehet nyerni, hacsak nem dobnak egy vigaszcsontot a nyolc Oscarra jelölt Kódjátszmá-nak vagy a hat Oscarra jelölt Amerikai mesterlövész-nek, noha egyik filmnek sem épp a forgatókönyv az erőssége. Mi mindenesetre a Whiplash-nek drukkolunk. J. K. Simmons, Damien Chazelle és Miles Teller a Whiplash forgatásán Forrás: Mozinet LEGJOBB OPERATŐRI MUNKA: Emmanuel Lubezki tavaly nyert a Gravitáció-ért, de most nagyon megérdemel még egy Oscart a Birdman-ért is. LEGJOBB VÁGÁS: Aki élőben nézi a közvetítést, ennél a kategóriánál figyeljen nagyon, mert szinte mindig kihatással van a fődíjra. Ha nyer itt a Sráckor, akkor jó eséllyel viszi a legjobb filmet is, ha viszont a Whiplash-t vagy A Grand Budapest Hotel-t díjazzák, akkor további meglepetéseket tartogat az éjszaka. LEGJOBB DÍSZLET, LEGJOBB SMINK és LEGJOBB KOSZTÜM:A Grand Budapest Hotel-en kívül bármi más meglepetés lenne mindhárom kategóriában. Könnyen lehet egyébként, hogy Wes Anderson filmje végül több Oscart nyer, mint a legjobb filmnek kikiáltandó Sráckor vagy Birdman. A Grand Budapest Hotel Forrás: InterCom LEGJOBB HANG és LEGJOBB HANGVÁGÁS: Valószínűleg az Amerikai mesterlövész viszi mindkettőt, hacsak nem tarol a Birdman, vagy nem adják a legjobb hang díját a Whiplash dobpergéseinek. LEGJOBB VIZUÁLIS EFFEKTUSOK: Abból kiindulva, hogy az Akadémia tagjai nem szívesen díjaznak nyári blockbustereket, a fontosabb kategóriákban hoppon maradt Csillagok között tűnik az egyetlen logikus választásnak, bár az Amerika kapitány 2-nek és A galaxis őrzői-nek is vannak hívei. Csillagok között Forrás: InterCom LEGJOBB FILMZENE: A munkamániás Alexandre Desplat dupla jelölt (Kódjátszma, A Grand Budapest Hotel) és a korábbi hat jelöléséből se nyert egyszer sem, de sajnos ezekben a kategóriákban nem működik a színészeknél gyakori "mostmáraztán tényleg adjunk neki egyet!" effektus, így valószínűleg most sem fog, hanem tapsolhat kényszeredett mosollyal Jóhann Jóhannssonnak (A mindenség elmélete). LEGJOBB FILMDAL: Sokan számítanak arra, hogy itt kárpótolhatják a legjobb rendezés és legjobb férfi főszereplő kategóriákból kimaradt Selmá-t vagy a legjobb animációs film kategóriából kimaradt A Lego-kaland-ot, noha a legfülbemászóbb jelölt dal kétségkívül a Lost Stars a Szerelemre hangszerelvé-ből. A fogadóirodáknál mindenesetre a Selma betétdala, a Glory számít a favoritnak, John Legend és Common szerzeménye. LEGJOBB ANIMÁCIÓS FILM: Miután a tuti befutónak tartott A Lego-kaland jelölést sem kapott, a Hogyan neveld a sárkányod 2-re érdemes fogadni, bár ritka, hogy folytatás nyerjen és talán a Hős6os okozhat meglepetést. LEGJOBB DOKUMENTUMFILM: Csak a Citizenfour nyerhet. LEGJOBB IDEGEN NYELVŰ FILM: Erős és izgalmas kategória, ahol az észt Tangerines-t leszámítva mindegyik jelölt győzelmére fel lehetne hozni ütős érveket, de a legvalószínűbb, hogy meglesz az első lengyel Oscar ebben a kategóriában, az Idá-nak köszönhetően. LEGJOBB RÖVIDFILMEK: A három rövidfilm kategória jelöltjeit még nem láttuk, de az animációs mezőnyben a Feast, a dokumentumfilm kategóriában a Crisis Hotline: Veterans Press 1, a fikciós filmek között pedig az Oscar-jelölt Sally Hawkins és az Oscar-nyertes Jim Broadbent főszereplésével készült The Phone Call számít a favoritnak. A Sráckor vagy a Birdman nyeri az Oscart?