2021 November Állatbőrben – Yellowjackets

A témát ebben részben 'Sorozatok Bemutatói' Péter28 hozta létre. Ekkor: 2021. november 18..

  1. Péter28 / Guest

    Állatbőrben – Yellowjackets

    [​IMG]

    A Yellowjackets pilot epizódja izgalmas felvezetője a sorozatnak, amely amellett, hogy bepillantást enged A legyek urában bemutatott civilizációs kontroll fokozatos elvesztésének folyamatába, megmutatja azt is, hogy a túlélők évtizedekkel később hogyan képesek összeegyeztetni hétköznapjaikat a korábban átélt traumatikus eseményekkel. A kritika az első rész alapján készült.

    A héten debütáló sorozatban sikeres futballistakarrier előtt álló amerikai gimnazista lányokat láthatunk, akik túlélnek egy súlyos repülőgép-katasztrófát. A baleset után egy lakatlan és elhagyatott hegyvidéki erdőben találják magukat, ahol egyre inkább próbára teszik őket a kilátástalan körülmények. A megmentésükre semmi esély nem mutatkozik, így túlélésük érdekében új alapokra helyezik maroknyi csapatuk együttműködését. A civilizáció kontrolljának hiánya és a túlélési ösztön eddig nem tapasztalt régióba vezeti a lányokat, amely végül horrorisztikus események sorozatát indítja el.

    [​IMG]

    A történet párhuzamosan, két idősíkot váltogatva halad előre, minden egyes jelenetben múlt (1996) és jelen (2021) rétegződik egymásra. Egy hatásos flashback-nek köszönhetően az első képkockák azonnal beemelnek minket a sorozat világába. Sötét, kietlen havas tájon láthatunk egy riadtan menekülő fiatal lányt, aki idegesen, folyamatosan hátrapillantva, botladozva menekül valaki elől. Kétségbeesett zihálása és az erdőből átszüremlő rejtélyes morajlások, suttogások tovább fokozzák a szekvencia drámaiságát.

    A jelenet feszültségét a zaklatott kameramozgás is felerősíti, elsősorban jól időzített közeli felvételeivel, amelyek finoman érzékeltetik a hátborzongató havasi tájat. Karókra húzott állattetemeken, csontokon időzik el a kamera. A lány végül belesétál a neki állított csapdába, belezuhan egy hóval borított, élesre hegyezett karókkal teli gödörbe. Ekkor a gödör szélén megjelenik egy állatbőrbe öltözött rejtélyes alak, akinek a bundája alól felvillannak koszos tornacipői, illetve egy futballcsapat nevével fémjelzett mez is.

    Az előbb felvázolt kezdőjelenet szépen megmutatja, hogy hosszabb távon

    az izgalmat nem a mi történhetett a hegyekben-kérdés fogja fenntartani, hanem sokkal inkább a hogyan.
    Vagyis hogyan történhetett meg mindez a fiatalokkal, milyen stációkon mentek keresztül, amelyek aztán elvezették őket furcsa szektájuk és rítusaik létrehozásáig. Olyannyira nem hagynak lehetőséget a találgatásra a mi történhetett kérdésével kapcsolatban, hogy az epizód végén lekerül a korábban látott rejtélyes alakról a döglött állatokból készített maszkja.

    [​IMG]

    A rövid etapból áradó különös, eerie (rejtélyes, borzongató) hangulat végig tapintható marad az epizód többi jelenetében is. Érezhető lesz a gimis házibuliktól kezdve a fociedzéseken keresztül a kannibalizmust mutató vágóképekig és az állatbőrökből készített különös bundákig. A sorozat sajátságos hangulatának megteremtésében a vizuális részletek mellett nagyon fontos szerepet játszanak a bevágott zörejek, a 90-es évekbeli popslágerek és az erdőben játszódó jeleneteknél használt minimalista, sejtelmes énekek.

    Az első részben leginkább a múlt lesz hangsúlyos, megismerhetjük a lányok fiatalkori énjét.

    Társas kapcsolataikon, a gimnázium hierarchiájában elfoglalt helyük és a focicsapatban mutatott játékstílusuk alapján vázolják fel a lányok jellemét.
    A színészek kiválasztása is alapvetően jól sikerült, mindenki elég természetesen tudja életre kelteni a karakterét.

    Összességében a Yellowjackets első epizódja ígéretes felütése lett a sorozatnak. A készítők az alapokat megteremtették ahhoz, hogy egy valóban izgalmas pszichohorror kerekedjen a történetből, amely értően képes beavatni és végigvezetni minket a fiatalok alászállásának folyamatába és a pokolból való visszatérésük következményeibe.

    2021. november 18.

    https://www.filmtekercs.hu/sorozat/yellowjackets-kritika