Filmklub Almodóvar egy évtizede nem csinált ilyen jó filmet

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' macseklany hozta létre. Ekkor: 2017. május 05..

  1. macseklany / Tulajdonos Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2014. október 31.
    Hozzászólások:
    78,957
    Kapott lájkok:
    4,637
    Beküldött adatlapok:
    0
    Hangjelzés a Chaten:
    nem
    Pedro Almodóvar három filmmel ezelőtt mélyrepülésbe kezdett, a legutóbbi munkája, a Szeretők, utazók pedig egyenesen katasztrofális volt. A Julieta viszont végre megállítja a negatív tendenciát, és önismétlés helyett végre újra a jó történetre és az erős színészi alakításokra koncentrál. Szerény, visszafogott, nagyon szép film, a spanyol zsenitől megszokott harsány színekkel és izgalmas főhősnőkkel.


    Tíz évvel ezelőtt Pedro Almodóvar még viszonylag tévedhetetlennek tűnt. Több évtizedes karrierje során voltak ugyan kisebb hullámvölgyei, de a neve erős nemzetközi védjeggyé vált, és a népes rajongótábora tudta, hogy még ha előszeretettel újra is hasznosítja saját ötleteit, minden Almodóvar-film hoz egy megbízhatóan magas színvonalat. Harsány, buja látványvilággal, tragikomikus melodrámával és az idegösszeomlás szélén álló asszonyokkal.

    [​IMG]

    Adriana Ugarte, Pedro Almodóvar és Emma Suarez a 2016-os cannes-i filmfesztiválon

    Forrás: AFP/Valery Hache

    Utolsó igazán jól sikerült filmje, a 2006-os Volver is hemzsegett a saját korábbi filmjeire való visszakacsintásoktól, és hűséges rajongóit kifejezetten megérintette első jelentős múzsájának, Carmen Maurának a visszatérése, de utána megkezdődött a mélyrepülés, egyre több önismétléssel, ami a Megtört ölelések-ben még mérsékelten szórakoztató, A bőr, amelyben élek esetében viszont már kifejezetten bosszantó volt. A katasztrofális, Almodóvar szándékai szerint a korai vicces-punkos filmjeinek hangvételéhez visszakanyarodó Szeretők, utazók kapcsán pedig elkezdtük leírni a mestert.

    [​IMG]

    Adriana Ugarte a Julieta című filmben

    Forrás: Cinetel

    A Julietát egy évvel ezelőtt mutatták be a cannes-i filmfesztiválon, és sokáig úgy tűnt, elkerüli a magyar mozikat, valószínűleg azért, mert se Penélope Cruz- vagy Antonio Banderas-szintű sztár nincs benne, se pikáns botrányfilmként vagy bővérű komédiaként nem reklámozható. A promóció ezért külföldön is inkább ismét a visszatérést helyezte a középpontjába: Almodóvar visszatér a melodrámázó asszonyokhoz és az anyákhoz.

    Pedig alapvetően nem visszatérésre lett volna szüksége, hanem egy eredeti ötletre. A legutóbbi alkotói válságából, ami a Kika és a Titkom virága idejére tehető, úgy tudott kikecmeregni, hogy nem saját ötletből dolgozott, hanem egy regényt adaptált (Eleven hús), és most is ez tűnt a jó megoldásnak.

    A Julieta ugyanis a négy éve irodalmi Nobel-díjat nyert Alice Munro két novelláján alapul (eredetileg angolul is akarta megfilmesíteni, de saját bevallása szerint visszariadt a kihívástól), és ha az alapmotívumok némileg almodóvarosnak is nevezhetők, a hangulat sokkal komorabb és szomorúbb, mint a téma szempontjából az életműben hozzá legközelebb álló Mindent anyámról vagy a Volver esetében.

    A címszereplő ötvenes asszony (Emma Suárez) egy véletlen találkozás miatt visszatekint az életére, fiatalkori szerelmére és a lányával való kapcsolatára. Huszonévesen egy vonaton ismerkedett meg leendő gyermeke apjával, Xoannal (Daniel Grao), bár a férfi körül már akkor is kettővel több nő tolongott a kelleténél.

    A fiatal Julietát Adriana Ugarte alakítja, aki első ránézésre klasszikus „chica Almodóvar”; istenien mutat harsány, főleg piros ruhákban, és akárhol megjelenik, minden szem rászegeződik. Kifejező, csupa szem arcához még az az idétlen tépett frizura is jól passzol, amit eddig csak Sharon Stone a Casinó-ban, illetve a Roxette énekesnője tudott elviselhetővé tenni.

    [​IMG]

    Adriana Ugarte a Julieta című filmben

    Forrás: Cinetel

    Karakteréből hiányzik azonban minden pajkosság és humor, ami a korábbi Almodóvar-múzsákat felejthetetlenné tette. Sehol egy Penélope Cruz-féle szemforgatás, egy Carmen Maurát idéző kaján mosoly, vagy egy Victoria Abrilt eszünkbe juttató végzet asszonya gesztus, de a film felénél rá kell jönnünk, hogy ez teljesen tudatos koncepció.

    Julieta élete ugyanis hiába indul egy színes, szenvedélyes, "almodóvaros" világban, a történet egyre komorodik, a színek elfakulnak, besötétednek, őt magát pedig – egy kifejezetten ötletes jelenetben – nyúzott, boldogtalan középkorú nőként látjuk viszont. Emma Suárez játéka lebilincselő, és bebizonyítja, hogy mennyivel jobb ötlet volt két színésznőre bízni a főszerepet, mint mondjuk a kedvelt hollywoodi módszerrel élve a fiatalabbik arcára rásminkelni az évek súlyát.

    [​IMG]

    Emma Suárez a Julieta című filmben

    Forrás: Cinetel

    Ahhoz persze, hogy az élet által meggyötört Julieta sorsa ugyanolyan érdekes maradjon, mint a vonatkupéban szeretkező, fiatal és gyönyörű Julietáé, kellett egy magabiztos vízióval rendelkező, a színészeket kiválóan instruáló, erős rendező, és Almodóvar végre újra tanúbizonyságot tett róla, hogy mindez a hetvenhez közelítve is megvan benne.

    Rájött, hogy nem kell feltétlenül a saját korábbi filmjeire visszautalgatni, vicces cameókkal (a korábbi Almodóvar-múzsák közül csak Rossy de Palma tűnik fel egy meglehetősen baljós szerepben) vagy polgárpukkasztással önmagát felülmúlni. Ennek megfelelően a Julieta nem egy karrierösszegző nagy mű, hanem egy szerény, visszafogott film, amely még rövid, másfél órás játékidejével is jelzi, hogy nem tör eposzi babérokra.

    [​IMG]

    Rossy de Palma és Adriana Ugarte a Julieta című filmben

    Forrás: Cinetel

    A kevesebb ezúttal mégis több, a Julieta, ha nem is az életmű új csúcspontja, mégis nyomós érv amellett, hogy továbbra is bízzunk Almodóvarban.

    Ez a kritika a tavalyi cannes-i filmfesztivál idején megjelent írás átdolgozott verziója.

    Let's block ads! (Why?)

    Forrás...