Filmklub Andrzej Wajda – egy zseniális ember halála

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' macseklany hozta létre. Ekkor: 2016. október 10..

  1. macseklany / Tulajdonos Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2014. október 31.
    Hozzászólások:
    78,957
    Kapott lájkok:
    4,637
    Beküldött adatlapok:
    0
    Hangjelzés a Chaten:
    nem
    Andrzej Wajda, a lengyel filmművészet legnagyobb hatású, Oscar-díjjal jutalmazott rendezője kilencven évet élt. Életművében egyaránt lehet találni klasszikussá érett remekműveket és felfedezésre váró gyöngyszemeket. Mi most főleg az előbbiekről emlékezünk meg, de azért szót ejtünk a kevésbé ismert, a bohém varsói fiatalokról szóló Ártatlan varázslókról is. A Hamu és gyémánttal egy generációs jelképet adott Kelet-Közép-Európának, Az ígéret földjét megválasztották minden idők legjobb lengyel filmjének, A vasemberrel pedig méltó emléket állított a Szolidaritásnak.


    Az 1926-ban született Andrzej Wajda életének első éveit azon a helyőrségen töltötte, ahol katonatiszt édesapja szolgált. Visszatekintve, olyannak írta le a gyerekkorát, mintha a 19. században nevelkedett volna, „télen síelni mentünk, olyan volt, mintha egy John Ford-film egyik jelenete lett volna”. Aztán 1939-ben kitört a második világháború, és az addigi elszigeteltség után a külvilág könyörtelen rátörte az ajtót Wajdára. Katonatiszt édesapját 1940-ben a szovjetek kivégezték, majd jelöletlen tömegsírban hantolták el Katyń mellett.

    Több filmje főszereplőjére, a Csatorna föld alá menekült felkelőire, a Hamu és gyémánt lelőtt Maciekjára és a Tájkép csata után koncentrációs táborban raboskodó Tádeuszára is úgy gondolt, mint akiknek a tragikus sorsában kis híján ő is osztozott.

    „Puszta véletlen volt, hogy én nem találtam magam olyan helyzetben, mint ők. Ezek után kötelességemnek éreztem, hogy amennyire a tehetségem és a lehetőségeim megengedik, az ő életükről beszéljek.” Wajda 1946-tól festőnek tanult Krakkóban, de diplomát a łódzi filmfőiskolán szerzett. A filmben találta meg azt a művészi eszközt, amivel generációjának közös élményét, a háborút a legérzékletesebb módon fel tudta dolgozni.

    [​IMG]

    Andrzej Wajda a Danton forgatásán

    Forrás: AFP

    Az egyik leghíresebb lengyel művész életművének ismertetésekor nem törekedtünk mindenáron arra, hogy a legfontosabbnak gondolt filmjeit kivétel nélkül megemltsük, inkább azt tűztük ki célul, hogy sokoldalúságának bemutatásán keresztül tisztelegjünk a rendezőzseni előtt.

    Megteremtette Kelet-Európa James Deanjét


    „Egy filmkészítő mester eljövetelét jelentette be” – mondta Martin Scorsese Wajda háborútrilógiájának befejező darabjáról, a Hamu és gyémánt-ról, „és megismertette velünk Zbigniew Cybulskit, aki nagyszerű színész és generációs ikon volt”. Az 1958-ban bemutatott háborús dráma nyughatatlan, állandóan napszemüveget viselő főhőse távol állt a szocialista hőstípustól, Maciek konkrétan a Honi Hadsereg ügynöke volt, akinek egy kommunista vezetőt kellett megölnie a világháború végóráiban.

    A főszereplő vesztes helyzetét rengetegen érezték magukénak Lengyelországban és a keleti blokk más országaiban, Cybulski vagánysága pedig még ennél is több embert elkápráztatott. „Annyira megindított a film, olyan mély hatást gyakorolt rám, hogy egy hommage-zsal tisztelegtem előtte az Aljas utcák-ban. Harvey Keitelnek hasonló napszemüveget adtam, mint amilyet Zbigniew viselt” – mondta Scorsese.

    A film utolsó kockáira, amikor Cybulski embriópózban meghal, jó tíz évvel később Jancsó Miklós emlékezett, így fejezte be A pacifista című olasz filmjét. Néhány év múlva pedig Bertolucci is felidézte ezt a jelenetet, ez a befejezése Az utolsó tangó Párizsban című filmjének – Marlon Brando is így hal meg a film végén.

    Truffaut és Godard nélkül is ráérzett a korszellemre


    Wajdát a világháború krónikásaként ismerte meg a világ: a Csatorna a zsűri különdíját kapta Cannes-ban, a Hamu és Gyémánt Velencében nyerte el a kritikusok díját. Meglepő fordulat volt tehát az életében, hogy a trilógiája után a jelen felé fordult, és a varsói huszonévesek bohém életviteléről forgatott egy szertelensége és céltalanul sodródó szereplői miatt ellenállhatatlan filmet, amelyben a nőcsábász sportorvost alakító Tadeusz Lomnicki mellett Zbigniew Cybulski és a fiatal Roman Polanski is feltűnt.

    [​IMG]

    Tadeusz Lomnicki és Zbigniew Cybulski az Ártatlan varázslók című filmben

    Forrás: Mokép

    A jazz zenétől lüktető Ártatlan varázslók a helyi sajátosságok bemutatásán túl kísértetiesen hasonlít a francia új hullám alkotásaira. Wajda azonban nem másolt, filmje ugyanakkor forgott, mint Jean-Luc Godard Kifulladásig-ja, hanem tökéletesen ráérzett a korszellemre. Az Ártatlan varázslók-hoz egy hihetetlennek tűnő anekdota is kapcsolódik, amely kicsiben jellemzi a rendező évtizedeken át tartó harcát a szocialista rendszer cenzoraival.

    Egy éven át dobozban maradt a film, és csak azután kerülhetett a közönség elé, hogy számos változtatást végrehajtottak rajta. „Egy olyan jelenetet is ki kellett vágnom, amelyben a főszereplő a lábával kapcsolja be a lemezlejátszót. Egy szocialista országban, ahol egy ilyen luxustárgy beszerzése az élet értelme volt, nem mutathattunk ilyen fokú hanyagságot!”

    Egy lengyel, egy német és egy zsidó barátságáról szól a legjobbnak tartott filmje


    A történelmi múlt feldolgozása mellett hazája irodalmi műveihez is biztos kézzel nyúlt Wajda. A hetvenes éveket egy Jaroslaw Iwaszkiewicz-elbeszélés, a Nyírfaliget megfilmesítésével kezdte, majd pedig a Lengyelországban népszerű író egy másik elbeszélésének, A wilkói kisaszonyok-nak az adaptálásával zárta.

    A kettő között filmre vitte Stanisław Wyspiański színdarabját, a lengyel társadalmat szatirikusan ábrázoló A menyegző-t, illetve megrendezte a łódzi textilgyárak világában játszódó, a modern, kapitalista Lengyelország megszületéséről szóló Az ígéret földjé-t, amely a Nobel-díjas Wladyslaw Reymont azonos című regényén alapult.

    [​IMG]

    Képkocka Az igéret földje című filmből

    Forrás: Mokép

    Wajda ezzel a nagyszabású történelmi tablóval érdemelte ki az első Oscar-jelölését az idegen nyelvű filmek kategóriájában, amelyet további három jelölés követett. Amerika mellett hazájában is nagy szeretet övezi az 1974-es alkotást: 2015-ben Az ígéret földjé-t választották meg a legjobb lengyel filmnek 279 szakmabeli megkérdezése alapján. Három, eltérő nemzetiségű, egy gyár megalapításáért küzdő férfi életét követhetjük végig, akiket a pénz utáni hajsza kiüresít, és egyre visszatetszőbb cselekedetekre késztet.

    Bátran nekiment a rendszernek


    Wajda több filmje is nyíltan kritizálta a szocializmust: az 1977-es A márványember forgatókönyve kis híján tizenöt évet pihent, mire le lehetett forgatni az ötvenes évek sztálinista rendszerének brutalitását bemutató filmet. Az 1981-es, a gdanski hajómunkások hathatós segítségével, lóhalálában elkészített A vasember már nem ment vissza az időben évtizedeket, hanem gyakorlatilag a jelen eseményeit, a Szolidaritás mozgalom átmeneti győzelmét dokumentálta, így a hatása még nagyobb volt Lengyelországban és külföldön egyaránt.

    Szinte a hajómunkások rendelték meg a filmet, ők javasolták a címet, majd pedig szerte az országban számos helyen követelték az emberek, hogy náluk is mutassák be A vasember-t. Wajda dokudrámájának a világpremierét Cannes-ban tartották, amelyet a fesztivál legnagyobb történelmi eseményének nevezett a The Times. A vasember-t a fesztivál fődíjával, az Arany Pálmával jutalmazták. A film végén egyébként a főhős esküvőjén Lech Walesa is megjelenik.

    [​IMG]

    Sean Connery és Andrzej Wajda az 1981-es cannes-i filmfesztiválon, miután a lengyel rendező megkapta az Arany Pálmát

    Forrás: AFP/Ralph Gatti

    Andrzej Wajda drámája egy speciális és rövid időszak terméke volt, 1980 augusztusa után egy bő évig azt lehetett hinni, hogy a lengyel munkásság és értelmiség összefogása következtében az ország elindulhat a szabadság felé vezető úton. 1981 decemberében azonban bevezették a szükségállapotot, szovjet tankok lepték el Lengyelországot, Wajdát egy ideig házi őrizetbe tették, majd arra kényszerült, hogy a következő néhány filmjét külföldön forgassa le. A Danton-t Gerard Depardieu-vel, a Szerelem Németországban című drámát pedig Hannah Schygullával készítette el.

    Többen nézték meg az idős mester filmjét, mint a Titanicot


    A rendszerváltás után a többi kelet-közép európai ország filmiparához hasonlóan a lengyel is válságba került, nem tudta felvenni a versenyt a hollywoodi produkciókkal. Wajda azonban ebben az új közegben is megtalálta a sikerhez vezető utat, és egy Lengyelországban mindenki által ismert epikus költemény, Adam Mickiewicz Pan Tádeuszá-nak feldolgozásával tudta megszólítani honfitársait, és aratott hatalmas kasszasikert: hat millió lengyel ült be az 1999-ben bemutatott filmre. Összevetésül: egy évvel korábban 3,5 millió nézőig jutott el a Titanic.

    A 21. században is megmaradt természetesen Wajda rendkívüli tehetsége: Már elmúlt 80 éves, amikor 2007-ben végre egy filmmel is meg tudott emlékezni a meggyilkolt édesapjáról. A Katyń című történelmi dráma a szovjetek által elkövetett és sokáig tagadott mészárlás történetét meséli el, amely során több mint tizenötezer elfogott lengyel tisztet és civilt végeztek ki, és ezzel gyakorlatilag lefejezték a lengyel értelmiséget.

    2014-ben forgatta a Walesa: A remény embere című filmjét, amely kikerülte az életrajzi filmek buktatóit, és elérte, hogy ne egy unalmas, szoborba öntött államférfiként gondoljunk a villanyszerelőből lett politikusra, hanem sokoldalú, szuggesztív személyiségű emberként ragadjon meg az emlékezetünkben.

    [​IMG]

    Lech Walesa és Andrzej Wajda a 70. velencei filmfesztiválon 2013-ban

    Forrás: AFP/TIZIANA FABI/Tiziana Fabi

    Utolsó filmjét, az idei torontói fesztiválon Afterimage címmel debütált Powidoki-t jövő januártól játsszák a lengyel mozikban, illetve ezt a filmet indítja Lengyelország az Oscarért. Andrzej Wajda nagy színházrendező is volt, már az ötvenes évektől kezdve rendezett színdarabokat. Magyarországon egyetlen alkalommal dolgozott, 1994-ben a Nemzeti Színházban ő állította színpadra a Menyegző-t.

    Let's block ads! (Why?)

    Forrás...