Az 5 leggyakoribb ok, ami miatt lezuhan egy repülő

A témát ebben részben 'Hírek!' david9696 hozta létre. Ekkor: 2015. november 05..

  1. david9696 / Moderator Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2014. július 12.
    Hozzászólások:
    14,621
    Kapott lájkok:
    284
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    Férfi
    Sokan rettegnek a repüléstől, annak ellenére, hogy továbbra is ez a legbiztonságosabb közlekedési forma a világon. Ám időről időre bizony előfordulnak balesetek vagy terrorakciók, amelyek katasztrófákhoz vezetnek.
    A Sínai-félszigeten lezuhant orosz repülőgép kapcsán Simon Ashley Benett, a Leicesteri Egyetem tanára szedte össze az öt leggyakoribb problémát, amelyet az IFL Science tett közzé.

    Pilóta okozta hibák
    Ahogy a légi közlekedés egyre biztonságosabbá vált, a pilóták mulasztásai miatt bekövetkezett katasztrófák aránya is növekedett. Jelenleg ez az arány nagyjából 50 százalék.
    A modern repülőgépek bonyolult rendszere állandó odafigyelést igényel, az egész repülési idő alatt. Ebből a bonyolultságból adódóan számtalan lehetőség van a tévesztésre. Bár ezek a hibák általában elkerülhetők lehetnének, nem szabad elfelejteni, hogy gyakran éppen a pilóta az, aki egy lehetetlen helyzetet meg tud menteni.
    2009 januárjában az US Airways 1549-es járata a New Yorki-i LaGardia repülőtérről történő felszállása után nem sokkal egy madárrajjal ütközött. A gép kapitánya, Chesley Sullenberger a gyors mérlegelés után úgy döntött, kényszerleszállást hajt végre a Hudson-folyón. A 150-ből csupán egyetlen utas sérült meg, és ezt nem a számítógépeknek köszönhették, hanem a két pilótának.
    [​IMG]Fotó: Facebook / Photo Page / Josef Hoflehner
    Műszaki hiba
    A komoly fejlődés ellenére a műszaki hibák aránya még mindig 20 százalék körüli. Bár az elmúlt fél évszázad során a gépek rengeteget fejlődtek, alkatrészeik meghibásodása még így is gyakran katasztrófát okozhat.
    1989-ben a British Midland 92-es járatának egyes számú hajtóműve hibásodott meg, ami a teljesítmény csökkenését okozta. A korábbi modellekhez képest a hajtóműveket éppen fordítva jelezte a műszerfal, emiatt a pilóták tévesen a kettes hajtóművet kapcsolták ki, így a gép Kegsworth közelében lezuhant. A balesetben 47-en haltak meg, köztük a kapitány és az elsőtiszt.
    2010-ben a Qantas 32-es járatának motorja hibásodott meg valahol az indonéziai Batam-sziget felett. A pilóták közreműködésének köszönhetően mind a 459 gépen tartózkodó személy megmenekült.
    Van úgy, hogy az új technológiák új veszélyeket hordoznak magukban. Az 1950-es években megjelenő sugárhajtású gépek arra mutattak rá, hogy a periodikus terhelés miatt a szerkezeti anyagok kisebb feszültségszinten is eltörhetnek – „kifáradás”. A probléma a de Havilland DH 106 Comet-nél jelentkezett – az első sorozatban gyártott sugárhajtású utasszállító gépnél. A gyakori balesetek a modell gyártásának leállítását és a probléma kivizsgálását eredményezték, amelynek nyomán újra kellett tervezni a prototípust.

    Időjárás
    A rossz idő a balesetek 10 százalékát okozza. Bár rengeteg modern eszköz segíti a rossz viszonyokban kialakult helyzet kezelését – giroszkópos iránytű, navigációs és időjárás-előrejelző eszközök – a vihar, a havazás és a köd még mindig komoly problémát okoz.
    2005 decemberében a Southwest Airlines 1248-as járata hóesésben landolt, a rossz látási viszonyok miatt kiszaladt a kifutópályáról és egy sor autóknak ütközött. A balesetben több, a kocsikban ülő ember megsérült, egy hatéves fiú pedig meghalt.
    Az egyik leghírhedtebb időjárás okozta baleset 1958 februárjában történt, amikor a British European Airwaves Elizabeth 609-es számú gépe üzemanyagért száll le Münchenben. Bár sokak szerint a balesetet egy villám okozta, valószínűbb, hogy a gép nem tudta elérni a felszállási sebességet, a csúszós latyak miatt. A balesetben 23-an haltak meg, közülük 8-an a Manchester United játékosai voltak.
    [​IMG]Fotó: Facebook / Photo Page / Josef Hoflehner
    Szándékos rongálás
    Nagyjából a szerencsétlenségek 10 százalékát okozza szabotázs. Bár az emberek inkább túlbecsülik az ilyen katasztrófák számát, azért valóban akad számos sokkoló példa.
    Az 1970-es év szeptemberében bekövetkezett hírhedt hármas gépeltérítés a biztonsági rendszer szigorítását eredményezte. A Népi Front Palesztina Felszabadításáért terroristái három gépet robbantottak fel – az eset bejárta a világsajtót.
    A szigorítások ellenére a rendszer még mindig kijátszható. 2001-ben egy Richard Reid nevű brit férfi próbált meg terrorcselekményt elkövetni a cipőjébe helyezett robbanószerrel – sikertelenül.

    Egyéb emberi mulasztás
    A többi balesetet egyéb emberi hibák – a légiforgalmi irányítók, diszpécserek, üzemanyag feltöltők, karbantartók – okozzák. A hosszú műszakok minden bizonnyal csökkentik a koncentrációt.
    1990-ben a British Airways egyik járatán a szélvédő kiszakadása kis híján a kapitány életébe került. A vizsgálatok szerint az ablakkeretet tartó csavarok közel 90 százalékának átmérője kisebb volt a kelleténél. A hibát a karbantartó mérnök követte el, amikor az új ablak felhelyezésekor túl nagy átmérőjű fúróval dolgozott. A mérnök rosszul aludt, és a szélvédő felhelyezését éppen akkor végezte, amikor fizikailag alkalmatlan volt a munkára.