Az MNB az elmúlt időszakban összesen 20 jelentősebb pénzügyi intézmény – hitelintézetek, pénzügyi vállalkozások – általános szerződési feltételeit tekintette át a fogyasztókra hátrányos egyes szerződéses gyakorlatok megszüntetése érdekében - írja közleményében a jegybank. A fellépés révén a piaci szereplők több mint 150 ezer fogyasztói kölcsönszerződésből törölték további jogi lépések nélkül az ügyfelekre hátrányos vagy nem egyértelmű kikötéseket. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a fogyasztók szerződéses jogainak védelme érdekében az elmúlt időszakban a lakossági hitelpiac 20 jelentős piaci szereplője – hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások – gépjármű-finanszírozási célú, illetve jelzáloghitel-szerződéseinél tekintette át fogyasztóvédelmi fókuszpontok alapján, azok általános szerződési feltételeit. Mivel ezek az újonnan kötendő fogyasztói kölcsönszerződés részévé válnak, kiemelt társadalmi és fogyasztóvédelmi érdek, hogy megfeleljenek a jóhiszeműség és tisztesség polgári jogi követelményének. A Magyar Nemzeti Bank központi épülete, a főváros V. kerületében, a Hold utcában.Forrás: MTI/Balaton József Több aggályos szerződési kikötést is találtak A jegybank az elemzés eredményeként több, fogyasztóvédelmi szempontból aggályosnak tűnő szerződési kikötést is azonosított a különböző üzletszabályzatokban, kondíciós listákban és mintaszerződésekben. Kifogásolta egyebek közt a lízingtárgyat képező gépjármű önhatalmú birtokbavételére feljogosító rendelkezéseket, s azon feltételeket is, amelyek nem biztosították a visszaadott gépjárművek átlátható és nyilvános értékesítését. Ugyancsak aggályosnak találta az MNB azokat a gépjárműhitel és jelzáloghitel szerződéses kikötéseket, amelyek megnehezítették a fogyasztó előtörlesztéshez és biztosítóválasztáshoz való jogát, illetve amelyek indokolatlanul vagy a pénzügyi intézmény számára egyoldalúan értelmezhetően írták elő kamatkedvezmények visszavonásának lehetőségét. Az MNB kifogásolta azon kikötéseket is, amelyek aránytalanul biztosítottak a pénzügyi intézménynek rendkívüli felmondási jogot, vagy egyes költségek indokolatlan felszámítására adtak módot. Gyakori probléma volt, hogy egyes szerződéses feltételeket nem egyértelműen fogalmaztak meg. Ezek különösen a költségekre és díjakra, a szerződő felek közötti elszámolásra, a felmondási okokra vagy az előtörlesztésre vonatkozó rendelkezések értelmezését nehezítették meg. Együttműködőek voltak a vizsgált intézetek, mintegy 150 ezer szerződés módosult (illusztráció)Forrás: 123RF Együttműködtek a vizsgált intézmények A jegybank a fogyasztók minél hatékonyabb védelme és az önkéntes jogkövetés előmozdítása érdekében – a további jogi lépéseket elkerülve – valamennyi érintett intézménynél sikeresen kezdeményezte a fogyasztókat hátrányosan érintő vagy nem egyértelműen megfogalmazott szerződési feltételek törlését, módosítását. A pénzügyi intézmények a jegybanki észrevételekben jelzett kifogások indokait elfogadva, azok megszüntetése érdekében belátóan és együttműködően jártak el. Az MNB fellépésének hatására így mintegy 150 ezer gépjárműlízing – és kölcsönszerződésből, s további nagyszámú jelzáloghitel-szerződésből kerültek ki a fogyasztókra nézve indokolatlan vagy aránytalan hátrányt eredményező kikötések. Let's block ads! (Why?) Forrás...