A Facebook nem engedi elmászkálni a felhasználókat, inkább saját felületébe építi a híreket. Ma kezdődik a Facebook Instant Articles szolgáltatás "terítése", azaz mától folyamatosan kapcsolják be az egymilliárdnál is több felhasználói fiókban a beépített hírolvasót. Az indoklás szerint ezzel időt takarítanak meg a facebookozók számára, valójában persze az van a háttérben, hogy a közösségi óriás még a hírfogyasztás erejéig sem engedné elkószálni a felhasználóit. Az Instant Articles lényege, hogy külső forrásokból származó hírek a Facebook saját felületén jelennek meg, így ha egy ismerősünk hivatkozik valamilyen tartalomra, ahhoz nem kell egy kattintással elnavigálnunk, és egy böngészőben elolvasni az adott anyagot, hanem a teljes hír a Facebook saját felületén belül jelenik meg. Elsőként a mobilos kliensben vezetik be az új funkciót, amelyet a közösségi szolgáltatás indoklása szerint az tesz szükségessé, hogy az út közben facebookozók számára az a 8-10 másodperc is komoly elvesztegetett időnek számít, amíg egy hivatkozott cikket másik alkalmazásban megnyit a telefon. Elsőként a The New York Times, a BuzzFeed, a The Atlantic, a National Geographic, az NBC News, a The Guardian, a BBC News, valamint a német Bild és Der Spiegel által szolgáltatott tartalmak jelennek meg így a Facebook mobilos alkalmazásaiban. A mai naptól az iPhone-okon és iPadeken futó Facebook appok kapják meg a ráncfelvarrást, melyet hamarosan követ az androidos verzió frissítése is. A hivatkozott hírek és cikkek egy ujjkoppintásra "kibomlanak" az idővonalon belül, mintha csak egy ismerősünk hosszabb bejegyzését olvasnánk, miközben megtartják az eredeti cikk formázását, képeit és egyéb beágyazott tartalmait is. Az viszont még nem tiszta, mi történik ilyenkor az eredeti cikkekben megjelenő hirdetésekkel: egyes tesztelők szerint ezek kimaradnak a Facebookba ágyazott változatokból, ami nem lenne szerencsés a tartalomszolgáltatóknak, akik ugyebár épp ezekből a reklámokból élnek. Mások szerint ez csak a tesztverziókban volt így, a végleges megoldásban a bannerek és egyéb beágyazott hirdetések is látszanak majd. Egy másik érdekes fenntartás a friss megoldással kapcsolatban a mobilos adatkapcsolat növekedése. A gyors hír-megjelenítést ugyanis úgy oldja meg a Facebook, hogy ahogy egy olyan bejegyzéshez érünk az üzenőfalon, amely egy beágyazható hírre mutat, az alkalmazás a háttérben máris elkezdi betölteni a cikket (akár tényleg meg akarjuk nyitni, akár nem), így biztosítva azt, hogy ha rákattintunk, tényleg azonnal megjelenjen. Viszont ezzel a háttér-töltéssel jelentősen megnő a mobilunk által generált adatforgalom, ami az általában megszokott, havi adatkorlátos csomagok esetén lehet bosszantó. Ahogy végleges lesz a rendszer, megnézzük élesben is, és igyekszünk választ adni az itt felvetett kérdésekre is, mindenesetre jól látható, hogy a Facebook valójában nem a mobilos felhasználók idején igyekszik spórolni (bár jó szöveg), hanem épp a felhasználókat igyekszik saját szolgáltatásán belül tartani. Csak ne mászkáljanak sehová - de ezzel megint csak olajat öntenek a Nagy Testvért emlegető, behálózástól félő internetezők által táplált tűzre.