Tudomány Charles Lindbergh 90 éve repülte át az Atlanti-óceánt

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' macseklany hozta létre. Ekkor: 2017. május 20..

  1. macseklany / Tulajdonos Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2014. október 31.
    Hozzászólások:
    78,957
    Kapott lájkok:
    4,637
    Beküldött adatlapok:
    0
    Hangjelzés a Chaten:
    nem
    Alig negyedszázaddal az után, hogy az első motoros gép a levegőbe emelkedett,az Atlanti-óceán leszállás nélküli átrepülése hihetetlen teljesítménynek számított. Kilencven éve, 1927. május 20-án szállt fel Amerikából Charles Lindbergh, aki másnap Franciaországban landolt, így ő lett az első ember, aki egyedül, leszállás nélkül repülte át az Atlanti-óceánt.

    Abbahagyta a tanulmányait szenvedélye, a repülés miatt


    Lindbergh 1902. február 4-én született, egy évvel azelőtt, hogy a Wright fivérek először emelkedtek levegőbe gépükkel. A kalandvágyó ifjú húszévesen abbahagyta mérnöki tanulmányait, hogy szenvedélyének, a repülésnek élhessen.

    [​IMG]

    A történelem első motoros repülése, 1903 decemberében, a Wright fivérek által konstruált géppel. A csupa vászon és huzal első gépekkel vakmerő, sőt életveszélyes vállalkozás volt a repülés

    Forrás: Wikimedia Commons

    Műrepülő bemutatókkal járta Amerikát, ejtőernyős ugrásokkal szórakoztatta a közönséget,

    sétarepülésre vitte az elszánt érdeklődőket. 1923-ban vásárolt egy leselejtezett világháborús repülőgépet, és beiratkozott a légierő texasi pilótaképző iskolájába, ahol egy évet tanult, és a tartalékos őrnagyi rangig vitte. Ezután rövid ideig postajáratot vezetett St. Louis és Chicago között, de ekkor már nagy álma, az Atlanti-óceán átrepülése foglalkoztatta.

    [​IMG]

    Lindbergh fiatalkori álma volt az Atlanti-óceán átrepülése

    Forrás: History Unfolded: US Newspapers and the Holocaust

    Egy amerikai szállodatulajdonos 1919-ben 25 ezer dolláros, akkoriban

    csillagászatinak számító jutalmat tűzött ki annak, aki először repül New Yorkból Párizsba.

    Az Atlanti-óceánt abban az évben repülték át először, de a gép Új-Fundlandon, az Azori-szigeteken és Lisszabonban is leszállt. Nem sokkal később két brit pilóta leszállás nélkül repült Új-Fundlanból Írországba, de a New York-Párizs távolság ennek csaknem a kétszerese.

    Kortársai őrültnek tartották a vakmerő terv miatt


    Az összeg sokak figyelmét felkeltette, de a próbálkozás inkább lutrinak számított: nyolc év alatt a vállalkozók közül négy meghalt, kettő nyomtalanul eltűnt, négy súlyos sérülésekkel került kórházba.

    [​IMG]

    Életét kockáztatta a nagy álom megvalósításáért

    Forrás: Biography.com

    Nem csoda, hogy Lindbergh még az ő kétezer órás repülési tapasztalatával sem talált könnyen szponzorokat,

    s csak 1927-re sikerült kilenc St. Louis-i üzletembertől 15 ezer dolláros támogatást összekalapoznia. Saját tapasztalatait is felhasználva építtette meg egymotoros, együléses monoplánját, amely támogatóinak tiszteletére a Spirit of St. Louis nevet kapta.

    [​IMG]

    Lindbergh és híres gépe, a Spirit of St. Louis

    Forrás: Wikimedia Commons

    Sokan kételkedtek abban, hogy a masina alkalmas lesz a célra,

    hiszen korábban nagyobb repülőgépekkel és legalább ketten vágtak neki az útnak. Lindbergh azonban, akit a lapok csak "repülő bolondként" emlegettek, hajthatatlan maradt. A gépet ő vitte San Diegóból New Yorkba, felállítva a leggyorsabb transzkontinentális átkelés rekordját.

    [​IMG]

    Lindbergh világhíres gépe előtt

    Forrás: WWNO

    A rossz idő miatt csak a tervezettnél egy héttel később indulhatott, de 1927. május 20-án, reggel 7 óra 52 perckor beindította a Spirit of St. Louis motorjait. A pilóta mindent a célszerűségnek rendelt alá:

    csak négy szendvicset és két üveg vizet vitt magával,

    még a rádió és az ejtőernyő helyét is üzemanyag foglalta el, a túlterhelt gép csak a kifutópálya legvégén tudott a levegőbe emelkedni.

    Sűrű köd és ólmos fáradtság nehezítette a veszélyes kalandot


    Vállalkozása egyáltalán nem volt kockázatmentes, több alkalommal is azt mérlegelte, hogy visszafordul. A sűrű ködben csak periszkóp segítségével tudott navigálni, mert a kilátást eltorlaszolták a gép elejére szerelt üzemanyagtartályok.

    Az út közepén már álmossággal küszködött, a gép többször is csak néhány méterrel a hullámok fölött bukdácsolt.

    [​IMG]

    A Spirit of St. Louis Franciaország felett, a történelmi ócánrepülés utolsó szakaszán

    Forrás: NY Daily News

    A műszerfalon azonban ott volt az egyik legelső útirány-ellenőrző műszer és egy korszerű, földi indukciójú iránytű, ezek segítségével tudta tartani az irányt.

    [​IMG]

    Lindbergh gépének metszetrajza. A pilóta csak egy periszkóp segítségével látott ki előre, mivel a gépnek nem voltak elülső ablakai

    Forrás: Picasa

    Másnap egy kis halászhajót vett észre, s megbizonyosodott arról, hogy közel jár Európához. Írország és Anglia fölött elrepülve Franciaország felé vette az irányt,

    és nem sokkal később már a kivilágított Eiffel-torony fölött körözött.

    Az 5776 kilométeres utat végül 33 óra és 27 perc alatt tette meg.

    [​IMG]

    Lindberghet hősként ünnepelték odahaz, és szerte a világon

    Forrás: Wikimedia Commons

    A francia fővárosban százezren várták a repülőtéren, s leszállás után azonnal le kellett állítania a motort, mert attól tartott, hogy a propellerek kárt tesznek a kordont átszakító, gépét megrohamozó tömegben. A holtfáradt Lindberghet az emberek a vállukra emelték, és diadalmenetben hordozták körül. Végül két francia pilóta "mentette meg", autójukba tuszkolták.

    Titokzatos bűncselekmény miatt került ismét a lapok címoldalára


    A huszonöt éves fiatalember egyik napról a másikra nemzeti hős lett. Másnap reggel az amerikai követség erkélyéről üdvözölte a tömeget, amely még órákig éltette. A következő három napban hatvanötezer üdvözlő táviratot kapott, és egyszerre kilenc légitársaság hívta meg igazgatósági tagjai közé.

    [​IMG]

    Lindbergh gépe Párizsban, a földet érés után

    Forrás: Google Sites

    A hadseregben ezredessé léptették elő,

    Doumergue francia köztársasági elnök a Becsületrend keresztjét tűzte gallérjára,

    s egy Calvin Coolidge elnök által küldött hadihajón tért haza. Rögvest előadókörútra indult, 49 állam 92 városában beszélt a repülés előnyeiről.

    [​IMG]

    Calvin Coolidge amerikai elnök

    Forrás: Library of Congress

    "Lucky Lindy", Amerika kedvence, 1929-ben feleségül vette Anne Morrow írónőt, s a következő évben kisfiuk született. A pilóta 1932 elején került még egyszer a hazai és nemzetközi érdeklődés középpontjába, mikor nyaralójukból - máig tisztázatlan módon - elrabolták húszhónapos gyermekét.

    Az 50 ezer dolláros váltságdíjat kifizették ugyan, de a Lindbergh bébinek csak a holttestét találták meg.

    [​IMG]

    Charles Lindbergh és felesége

    Forrás: Biography.com

    A nyomozás két évig tartott, s végül egy német származású ácsot tartóztattak le, aki ugyan tagadott, de a bíróság bűnösnek találta, és 1935-ben kivégezték. Felesége a tragédia ellenére vele maradt, és további öt gyermeket szült neki.

    Szimpatizált a Harmadik Birodalommal


    Lindbergh a harmincas évek végén antiszemita kijelentésekkel keltett feltűnést, sőt nyíltan vállalta a náci rezsim iránti rokonszenvét is.

    [​IMG]

    Hermann Göring birodalmi marsall, a náci párt második embere és a Luftwaffe főnöke emlékkardot ad át Charles Lindberghnek. Lindbergh nem titkolta a Harmadik Birodalom iránti rokonszenvét

    Forrás: Pinterest

    Emiatt odahaza támadások érték, ő pedig lemondott ezredesi rangjáról. Amerika 1941-es hadba lépése után szolgálatra jelentkezett, rendfokozat nélküli közlegényként több mint ötven bevetésben vett részt a Csendes-óceánon, majd tanácsadó lett a légierőnél.

    [​IMG]

    Lindbergh idős korában

    Forrás: Royal Books

    Rehabilitálására 1954-ben került sor,

    amikor Eisenhower elnök tartalékos dandártábornokká nevezte ki, egy évvel korábban az óceán átrepüléséről írt könyvéért Pulitzer-díjat kapott.A modern repülés úttörője 1974. augusztus 26-án halt meg rákbetegségben, a Hawaii-szigetekhez tartozó Mauin.

    KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

    Let's block ads! (Why?)

    Forrás...