Hmm ez Érdekes Csak Most Hozták Nyilvánosságra A Világrekord Kincsmentést

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' nonoka hozta létre. Ekkor: 2015. április 16..

  1. nonoka /

    Csatlakozott:
    2011. január 02.
    Hozzászólások:
    27,115
    Kapott lájkok:
    2,448
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    A Deep Ocean Search (DOS) angol mélytengeri roncskutató szervezet már 2013 szeptemberében befejezte az 1942-ben elsüllyedt brit gőzös, az SS City of Cairo 5 150 méteres mélységben nyugvó roncsán végrehajtott sikeres leletmentést, de a páratlan vállalkozást csak ma hozták nyilvánosságra.

    15 milliárd forint értékű kincs az atlanti fenéksíkságról
    Az indiai Bombayből Angliába tartó utasszállító gőzös roncsát 2011-ben fedezete fel a John Kingsford vezette nemzetközi mélytengeri kutatóexpedíció.

    [​IMG]
    A City of Cairo gőzös egykorú felvételen

    Forrás:Wikimedia Commons
    A DOS képviselői a roncs felfedezése után tárgyalásokba kezdetek az elsüllyedt gőzös fedélzetén 2000 ládában szállított 7,442 tonna ezüstpénz rakomány jog szerinti tulajdonosával, a brit kormánnyal.

    [​IMG]
    A hatalmas gőzös roncsát 5 150 méteres mélységben fedezték fel 2011-ben

    Forrás: Deep Ocean Search Ltd.
    A Deep Ocean Search az angol kormányt képviselő közlekedési minisztériummal megkötött koncessziós szerződés után, 2013 szeptemberére be is fejezte a technikai bravúrnak számító mélytengeri leletmentést, a rakomány legnagyobb részét, mintegy 34 millió font (hozzávetőleg 15 milliárd forint) értékű ezüstrakomány felszínre hozatalával.

    [​IMG]
    A rakományból származó ezüstpénzek

    Forrás: Deep Ocean Search Ltd
    A társaság csak most kapott engedélyt a minisztériumtól, a sikeres leletmentés bejelentésére. Arról nincs pontos információ, hogy a DOS mekkora részesedést kapott a kincsből, de összehasonlításként a híres, 1982-es HMS Edinburgh cirkáló leletmentő akciójában – igaz, hogy a „csak” 200 méteres mélységből – felhozott több mint 4 tonna színarany értékének 60 %-át kapta meg a Jessop Marine Ltd.

    [​IMG]
    Az egyik német torpedó leszakad farokrésze a propellerrel az Atlanti-óceán 5 kilométer mélyen fekvő abisszikus síkságán

    Forrás: Deep Ocean Search Ltd.
    A City of Cairo rakományának felszínre emelése volt eddig a legnagyobb mélységben végrehajtott leletmentő vállalkozás.

    [​IMG]
    A Deep Ocean Search Ltd. kutatóhajójának terme, a roncs keresési művelete közben

    Forrás: Deep Ocean Search Ltd.
    Néhány hazai hírforrás pontatlanul arra hivatkozott, hogy a cég búvárai emelték felszínre a kincseket; ekkora mélységbe hagyományos búvártechnikával nem lehet lemerülni, a rakományt távirányítású víz alatti robotokkal emelték ki.

    A „szürke farkas” támadása
    A City of Cairo-t 1915-ben állították szolgálatba, a 137 méter hosszú, több mint 8000 tonnás utasszállító gőzös a londoni Ellerman Line hajózási társaság tulajdonában állt.Utolsó útján William A. Rogerson kapitány parancsnoksága alatt, 1942 október 1-én futott ki Bombayből, a dél-afrikai Durban valamint Fokváros, továbbá a brazíliai Pernambuco kikötőjének érintésével hajózott volna Angliába.

    [​IMG]
    A megtalált mesés ezüstrakomány egy része

    Forrás: Origo
    Az indiai brit gyarmati kormányzat a londoni háborús kabinet részére majd 7 és fél tonna ezüstrúpiát küldött a gőzössel. A fokvárosi technikai megálló után a City of Cairo 101 utassal ( köztük 28 nővel és 19 gyermekkel) valamint jelentős kereskedelmi rakománnyal a fedélzetén vágott neki a dél-atlanti vizeknek, Brazília irányába. Ebben az időben több német tengeralattjáró is a térségben portyázott, ezért a kapitány elrendelte, hogy a 12 csomós sebességgel haladó gőzös cikk-cakk vonalban hajózzon.

    [​IMG]
    Karl-Friedrich Merten, a gőzöst elsüllyesztő U-68 kapitánya

    Forrás: Wikimedia Commons
    1942 november 6-án az U-68 német tengeralattjáró személyzete észrevette a Szent Helén-szigettől 700 kilométerrel északra haladó City of Cairo-t.

    [​IMG]
    A City of Cairo túlélőire több hetes megpróbáltatásokkal terhes út várt a mentőcsónakokban

    Forrás: Wikimedia Commons
    A búvárnaszád parancsnoka, a lovagkereszttel kitüntetett tengeralattjárós ász, Karl-Friedrich Merten kapitány a támadás mellett döntött. 20 perces időközzel két torpedótalálat érte a gőzöst. A torpedórobbanástól hatan vesztették életüket.

    [​IMG]
    Korabeli fotó két szerencsés túlélőről

    Forrás: Wikimedia Commons
    A túlélőknek a német parancsnok biztosította a mentőcsónakba szállást, és a helyszín elhagyását. A gőzöst az értékes rakománnyal együtt nyelte el a feneketlen mélység, amelyet 71 év elteltével emeltek ki a DOS kutatói.
    http://www.origo.hu/tudomany/felfed...yilvanossagra-a-vilagrekord-kincsmentest.html