Release Date: 2014. május 29. Genre: krimi, thriller, vígjáték Director: Aharon Keshales, Navot Papushado Screenwriter: Aharon Keshales, Navot Papushado Studio: PARLUX Entertainment Starring: Doval'e Glickman, Dvir Benedek, Lior Ashkenazi, Rotem Keinan, Tzahi Grad 2014.05.29. (Big Bad Wolves) Egy kislány eltűnik, néhány nappal később megtalálják egy erdőben: megerőszakolták és meggyilkolták. A durva modorú rendőr meg van győződve arról, hogy a gyilkos egy magányos tanár. Amikor a tanárt felfüggesztik, az áldozat apja megpróbál személyesen elégtételt venni rajta. A Quentin Tarantino által nemes egyszerűséggel “az év legjobb filmjének” nevezett alkotás igazi fesztiválkedvenc. KRITIKA Tarantino szerint a tavalyi év legjobb filmje, szerintünk csak egy piszok jó groteszk thriller. Villányi Dániel A bosszú asszonya, Cukorfalat, Fogságban és most a Csúnya, gonosz bácsik: lassan új szubzsánert lehetne nyitni a gyerekbántalmazós-önbíráskodós-kínzós filmeknek. Közös jellemzőjük, hogy hőseiket éles morális dilemma elé állítják: ha a törvények adta lehetőségek elégtelensége miatt saját kezükbe veszik az irányítást, ezt helyesen teszik-e, meddig mehetnek el, és nem válnak-e szörnyeteggé a végén ők maguk is? A szereplők (és a nézők) előtt tornyosuló kérdések pedig azáltal válnak még szélsőséges érzelmekkel is telítetté, hogy a rosszfiúk mellé ezen filmek az egyetlen olyan bűnt rendelik, amire semmilyen körülmények között sem kapható felmentés: a gyerekek ellen elkövetett rémtetteket. Így fordulhat elő az is, hogy az irányítás alól egyre inkább kicsúszó események a jófiúk részéről kínzásba torkollhatnak, felszabadítva a nézőkben a borzongás érzéki élményét és a slasher-kaszabolások hatásmechanizmusát idéző bűnös élvezeteket. Quentin Tarantino kedvenc 2013-as filmjében az események szinte véletlenszerűen sodornak egymás mellé három embert egy elhagyatott ház pincéjébe: egy pedofilgyanúba keveredett tanár, egy öntörvényű rendőrnyomozó és egy meggyilkolt lányát gyászoló, mindenre elszánt apa között kezdődik hatalmi és pszichológiai játszma, sokkoló részletekkel és fordulatokkal. A Csúnya, gonosz bácsik abban különbözik elődeitől, hogy egészen speciálishangnemkeverést alkalmaz a bevált „gyerekbántalmazós-önbíráskodós-kínzós” recept mellett. Az életre-halálra menő dráma és a határidős dramaturgiájú thriller éjszínű tónusai mellé ugyanis folyamatosan humort vegyít — igaz, a fekete fajtából, így a sötét árnyalatok kiválóan harmonizálnak egymással. Viszont ugyanezért végig pengeélen táncol a történet: a kemény téteket és a fajsúlyos témát ugyanis könnyen komolyan vehetetlenné tudná varázsolni a poénkodás — a vicceken meg ugye kevésbé nevetünk felszabadultan, ha épp egy pedofilvadászat közepén járunk. A bravúr azonban sikerül, végig működik az egyedi módon kevert hangnem, amely a kiváló ritmusérzékkel és kreatív ötletekkel megvalósított jelenetépítés mellett a film fő erényét adja. Nem szoktuk szeretni a hangzatos, egymondatos filmértékeléseket, legtöbbször félrevisznek és csupán marketingcélokat szolgálnak. De, ha a világ jelenlegi tán leghíresebb rendezője nem pöttyent el egy ilyesmit erről a(z eddig nemzetközileg ismeretlen alkotók készítette) izraeli thrillerről, vélhetően sosem látjuk a magyar mozikban. Kösz, Quentin! 110 perc, izraeli Csúnya, gonosz bácsik « VOX.hu