Gazdaság D.A.S. JogSzerviz: a javító-karbantartó munkálatokra vonatkozó jótállásról

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' Mézga hozta létre. Ekkor: 2017. július 31..

  1. Mézga / nem lopott :D

    Csatlakozott:
    2016. május 10.
    Hozzászólások:
    16,667
    Kapott lájkok:
    5
    Beküldött adatlapok:
    0
    Mint minden igényérvényesítés esetén, nagyon fontos, hogy a hibát mihamarabb, dokumentáltan jelezzük a vállalkozás felé. A jótállási igényről a vállalkozás jegyzőkönyvet köteles felvenni, a jótállási jegyen pedig a kijavítás iránti igény bejelentésének és a kijavításra történő átvételnek az időpontján túl kötelező feltüntetni a hiba okát, a kijavítás módját, továbbá a visszaadás időpontját is – mondta el az Origónak a D.A.S. JogSzerviz szakértője.


    Manapság nem ritka, hogy az elromlott telefon, óra vagy háztartási gép javítása helyett inkább az új termék vásárolása mellett döntünk. A javítás költségtakarékosabb és környezetkímélőbb eljárás, azonban sok bosszúságot okozhat, ha hiábavalónak mutatkozik – fejtette ki dr. Gombolai Éva.

    Akik ugyanis emellett döntenek, nem ritkán bosszankodhatnak, hogy hiába fizették meg a javítás nem ritkán magas összegét, a hiba rövid időn belül újra felbukkan. A gépjárművek karbantartása sem kíméli a tulajdonosok pénztárcáját, így hasznos tudni, hogy a számla végösszege nem feltétlenül ablakon kidobott pénz, ha a hiba újra jelentkezik.

    A vállalkozások jótállási kötelezettsége

    Fontos tehát, hogy ilyen esetben is tisztában legyünk jogainkkal. A 249/2004 sz. Kormányrendelet kimondja, hogy a rendelet mellékletében felsorolt javító-karbantartó szolgáltatások esetén a szolgáltatást nyújtó vállalkozást jótállási kötelezettség terheli.

    Ilyenek például a lakás-karbantartási és - javítási szolgáltatások, a háztartási gépek és készülékek, barkács - és kerti szerszámok javítása, személygépkocsik, motorkerékpárok karbantartása és javítása.

    A jótállási kötelezettség kiterjed a gyógyászati segédeszközök javítására, telefonokra, hangszerekre és órákra is.

    A jótállási igényt a tulajdonos érvényesítheti, még pedig abban az esetben, ha fogyasztónak minősül – emelte ki a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

    Míg a régi Ptk. szerint a gazdasági vagy szakmai tevékenység körén kívül eső célból szerződést kötő személy - vagyis nem csak természetes személy, hanem akár cégek, alapítványok, egyesületek is fogyasztónak számítottak, addig a jelenlegi szabályozás csak a természetes személyek számára biztosítja a fogyasztói szerződésekből eredő többletvédelmet.

    Húszezer forintos értékhatár

    Egy másik fontos kritérium a jótállási igény érvényesítéséhez, hogy a szolgáltatásnak az általános forgalmi adót és az anyagköltséget is magában foglaló díja meg kell haladnia a húszezer forintos értéket.

    A jótállás időtartama ilyen esetekben 6 hónap. Természetesen a jótállási kötelezettség nem azt jelenti, hogy 6 hónapon belül jelentkező minden hiba megjavítása automatikusan a vállalkozás költségére történik.

    [​IMG]
    Forrás: MTI/Sóki Tamás

    A jótállás esetén a bizonyítási teher fordul meg. Amennyiben a vállalkozás nem tudja bizonyítani, hogy nem az általa teljesített javítási, karbantartási munkálatokra vezethető vissza a hiba oka, akkor a fogyasztó kérheti az ismételt javítást, vagy ha ez nem vezet eredményre, avagy a vállalkozás elzárkózik ettől, úgy mással javíttathatja ki a dolgot a jótállásra kötelezett költségén.

    Mint minden igényérvényesítés esetén, nagyon fontos, hogy a hibát mihamarabb, dokumentáltan jelezzük a vállalkozás felé.

    A jótállási igényről a vállalkozás jegyzőkönyvet köteles felvenni, a jótállási jegyen pedig a kijavítás iránti igény bejelentésének és a kijavításra történő átvételnek az időpontján túl kötelező feltüntetni a hiba okát, a kijavítás módját, továbbá a visszaadás időpontját is. Gépjárművek esetén speciális előírás, hogy a km óra állását is kötelező rögzíteni – mondta végezetül dr. Gombolai Éva.

    Let's block ads! (Why?)

    Forrás...