Az első olajválság óta aggódik az emberiség: mi lesz velünk, ha elfogy a kőolaj? Mi lenne: majd megtermeljük az üzemanyagunkat máshogyan! Az elektromos autózás látványosan terjed az utóbbi években világszerte. Azonban a hagyományos belsőégésű motorok még sokáig velünk élnek. A már legyártott és most készülő benzines és dízel személyautókat kár lenne nem elhasználni, a munkagépeket, távolsági buszokat, repülőket pedig még sokáig nem lesz gazdaságos elektromos árammal működtetni. Sebaj: van megoldás arra, hogy kőolaj nélkül, akár CO2-semlegesen állítsuk elő az üzemanyagot ezekhez a masinákhoz. Biodízel, bioetanol Aki ma benzint tankol Magyarországon, üzemanyag-típustól függően 5-10% arányban bioetanolt, vagyis mezőgazdasági eredetű etil-alkoholt is tankol, ez a biokomponens-arány kötelezően előírt EU-s norma. A ma megtermelt bioetanolt ennek ellenére az emberiség egészének szemszögéből nézve nem lehet egyértelműen hasznos dolgok tekinteni. A javarészt kukoricából készült alkohol, illetve a repcéből, napraforgóból készülő biodízel termesztése ugyanis értékes termőterületet vesz el az élelmiszeripartól. Napenergia és a légkör szén-dioxidja: ebből lesz a bioüzemanyag a Joule-nálFenntarthatóbbnak és hasznosabbnak ígérkezik néhány olyan projekt, amelyben más módszerrel készül a bioüzemanyag. A Joule vállalat Massachusetts államban óriási medencékben olyan mikroorganizmusokat nevel, melyek a légkör CO2-tartalmából közvetlenül alkoholt állítanak elő. A keletkezett alkoholt folyamatosan lefejtik az egysejtűeket is tartalmazó folyadékról – elméletileg az idők végezetéig termelhetik a szorgos kis mikrobák az üzemanyagot. Bár biodízel-alapanyag gyártására is léteznek biotechnológiai vagy vegyipari megoldások, egyelőre az elhasznált sütőolajok, zsiradékok észterezésével készült biodízel tekinthető a leginkább környezetbarát technológiának. A használt sütőolajat nálunk is gyűjtik, 2002 óta állítanak elő hazai üzemekben is biodízelt. Biogáz A biogáz gyártása nem igényel termőterületeket. A szerves hulladékok, szennyvíz természetes bomlása során keletkező anyagot csak be kell gyűjteni, komprimálni, és ugyanazt a gázt, sűrített metánt kapjuk, amit CNG néven már rég használnak világszerte a közlekedésben. Magyarországon is több helyen működik energetikai célú biogáz-üzem, de a legkomplexebb projekt Zalaegerszegen valósult meg, ahol számos közmű-szolgáltató üzemeltet flottájában a szennyvíz-kezelés során keletkezett biogázzal hajtott kisteherautókat, buszokat. A Zalavíz Zrt. saját termelésű biogáza hajtja a céges járműflottát Biokerozin A Total olajvállalat 2010-ben vásárolta meg a kaliforniai Amyrist, egy biotechnológiai céget, mely olyan baktériumokat állít elő, amelyek üzemanyagként és vegyipari alapanyagként hasznosítható anyagot termelnek. 2014 júniusa óta engedélyezett a légiforgalomban a 10% biokomponenssel készült keverék, egyebek mellett az Air France rendszeresen ilyet tankol repülőibe.