Délibáb

A témát ebben részben 'Filmek Bemutatói' klarensz hozta létre. Ekkor: 2015. február 21..

  1. klarensz / Moderator Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2012. június 27.
    Hozzászólások:
    16,928
    Kapott lájkok:
    2,488
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    2014.11.13. A magyar pusztán játszódó film egy afrikai futballista történetét meséli el, aki menekülni kényszerül a hatóságok elől egy eladott mérkőzést követően. Francis egy világtól elzárt tanyán talál menedéket mélyen a puszta szívében, ám hamarosan rádöbben, hogy a tanya valójában egy modern kori rabszolgatelep. Megjelenésével felkavarja a helyiek életét, az apátiába süllyedt foglyok a megmentőt, a kiskirályként uralkodó Cisco a riválist látja benne. Francis azonban nem vágyik a hős szerepére, az első adandó alkalommal menekülni próbál, de a puszta csalóka tájain lehetetlen eligazodni. Szökési kísérlete miatt a rabszolgák közé kerül, és akaratán kívül mégis lázadó válik belőle.



    KRITIKA

    Hajdu Szabolcs pusztai westernjében a forma végül maga alá gyűri a tartalmat.

    Hungler Tímea

    [​IMG]Persze a Délibáb esetében a „tartalom” meglehetősen viszonylagos fogalom, hiszen a történet pár mondatban összefoglalható. Hajdut nem is annyira a sztori érdekelte, mint inkább az, hogy újragondolja a western műfaját (az ismert motívumoktól kezdve a hangsávig). Egyszóval aDélibáb, ha westernnek látszik is, sokkal inkább szerzői film.
    Az „idegen a városban”, Francis (Isaac De Bankolé) most egy focista, aki egy bundabotrány elől menekül a magyar pusztába. A farmon, ahol már várják, valójában bűnbanda irányította rabszolgatartás folyik – hősünk idővel szökni próbál, majd egy véres lázadás élére áll. A cselekmény nagyjából ennyi, grafikákkal nagyobb fejezetekre tagolt, ami már eleve arra utal, hogy szimbólumok mentén kéne, hogy értelmezzük, amit látunk. Az egyik ilyen lehetséges értelmezés, hogy Kelet-Európában a helyzet változatlan: elnyomókra és elnyomottakra épül a társadalom, ami ellen csak lázadni lehet, vagy magát a rendezőt idézve: Döbrögik és Lúdas Matyik mindenütt.
    Nagy András operatőr, Hajdu régi alkotótársa ismét gyönyörű, szuggesztív képeket készített, amelyeknek könnyű a hatása alá kerülni. És a Délibáb tényleg a spagetti westernes beállításaiban a legjobb, a műfaj hangulatának megragadásában. De épp emiatt kelt végül olyan összbenyomást, mintha a forma maga alágyűrte volna a tartalmat.

    [​IMG]

    110 perc, magyar-szlovák
    Délibáb « VOX.hu