Döbbenet! Nem fogod elhinni, mit lépett meg Mark Zuckerberg!

A témát ebben részben 'Hírek!' david9696 hozta létre. Ekkor: 2016. augusztus 14..

  1. david9696 / Moderator Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2014. július 12.
    Hozzászólások:
    14,621
    Kapott lájkok:
    284
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    Férfi
    A Facebook lassan úgy kezd kinézni, mint egy túldíszített karácsonyfa. Funkciók, opciók, szolgáltatások hemzsegnek rajta, de bármilyen új lehetőséget is vezet be Zuckerberg csapata, a News Feed, azaz a Hírfolyam mindig kiemelt figyelmet kap. A fejlesztők évek óta reszelgetik, csiszolgatják, és próbálják elérni, hogy a facebookos közönség mindig a legjobb, legérdekesebb, a legértékesebb tartalommal fusson össze a böngészése közben.

    Ja, hogy ez egyáltalán nem látszik rajta?

    Ez azért is lehet, mert sokkal többen állítanak elő silány, szenzációhajhász cikkeket a neten, mint szórakoztató, releváns, valódi információval ellátott anyagokat. Az előbbiek zavaró tulajdonsága, hogy félrevezető, megtévesztő címekkel látják el őket, amivel általában sikerül rávenni az olvasókat arra, hogy lekattintsák. És akkor meg is érkeztünk a clickbait, azaz a klikkvadászat fogalmához, amit a Facebook szisztematikusan gyomlál, és mostantól még inkább ráfekszik erre.

    Zuckerbergék az új módszer bejelentésével együtt pár példával be is mutatták, hogy mely típusú címeket szeretnék távol tartani a Hírfolyamtól:

    „Amikor benézett a kanapé párnája alá és meglátta AZT…Teljesen ledöbbentem!!!”

    „Fokhagymát tett a cipőjébe lefekvés előtt – nem fogod elhinni, mi történt utána!”

    „A kutya megugatta a postást, aki erre hihetetlen módon reagált!”

    “Leesik az állad, ha meglátod, mit villantott a szexi sztár!”

    Nyilván sokatoknak ismerősek ezek a felütések, amiket arról is könnyű megismerni, hogy az ember csak nagyon nehezen állja meg, hogy ne kattintson rá. Ez a fajta címadási gyakorlat a kíváncsiságra épül, ami sok kattintást, látogatót hoz, a Facebook pedig kiváló terep a hatékony terjesztésére.

    Az ilyen típusú címek felismerése, kiszűrése automatikusan csak akkor megy, ha létezik egy algoritmus, ami ezeket képes azonosítani. A Facebook szorgos munkatársai több ezer ilyen cikket elemeztek, adatot gyűjtöttek róluk, majd felállítottak két fő kategóriát, ahova be lehet őket sorolni:

    • Amikor a cím nem tartalmazza a cikk megértéséhez szükséges információt.
    • Amikor a túlzó cím egyszerűen átveri az olvasót, aki a cím láttán valami egészen másra számít.
    Ez a klikkvadász címadás két alaptípusa, jöjjön is rögtön két példa illusztrációként:

    „Nem fogod elhinni, hogy ki botlott meg és esett el a vörös szőnyegen!”

    „Az alma valójában káros az egészégre?!”

    Az elsőt nagyon nem kell magyarázni, a másodikban pedig az a trükk, hogy igen, káros, ha megeszel belőle egyszerre 10 kilót, ahogy nagy mennyiségben egyik élelmiszer sem különösebben egészséges. A lényeg tehát, hogy a Facebook innentől a tipikusan használt kifejezéseket figyelve igyekszik minél lentebb rangsorolni az ilyen cikkeket a Hírfolyamon, amiből mi azt fogjuk észrevenni, hogy ritkábban találkozunk velük, az ilyen oldalt üzemeltetők pedig kevesebb kattintást kapnak.

    A klikkvadászatból egyébként van visszaút: ha egy oldal változtat a címadási gyakorlatán, akkor simán visszakerülhet az élbolyba, ami azt is jelenti, hogy teljesen nem is tűnik el soha onnan. Mindez egyelőre az angol nyelvre érvényes, így nekünk, magyaroknak marad a józan ész gyakorlata: lehetőleg ne kattintsatok olyan cikkre, aminek úgy kezdődik a címe, hogy „Döbbenet!” Ja, hogy épp most sikerült? Na, ez legyen az utolsó!