A roamingdíj nyár eleji felszámolása után a következő nagy lépés az egységes digitális piac megteremtése lehet az Európai Unió számára. Sajnos az ehhez szükséges szabályozási javaslat elfogadása európai polgárok milliói számára hozhatna jelentős árnövekedést. A Bizottság jelenleg azon dolgozik, hogy a 28 tagállam bármelyikében elérhető internetes szolgáltatások az összes uniós tagállamból elérhetőek legyenek. A lépéssel megakadályoznák, hogy a cégek földrajzi alapon blokkolják az értékesítést, azaz például egy német webshop nem tehetné meg, hogy ne értékesítsen a magyar vásárlóknak. Fotó: Symantec Egészen a legutóbbi szavazásig akadt egy fontos kivétel a javaslatban: a digitális termékeket – például e-könyveket, zenéket, mozgóképeket, szoftvereket, videojátékokat – árusító szolgáltatások továbbra is használhattak volna geoblockingot. A javaslat legújabb verziójából ez most kikerült. Első blikkre remekül hangzik, hogy például a magyarok is előfizethetnének egy jelenleg csak Németországban elérhető online videotékára, azonban akad egy árnyoldala a javaslatnak: rákényszeríthetné a jogtulajdonosokat, hogy befejezzék a piaconként eltérő árazás praktikáját. Konkrét példával élve: a Spotify Premium előfizetés Németországban havi 9,99 euróba kerül, Magyarországon viszont csak 4,99 euróba. Ennek oka, hogy a magyar ügyfelek általánosságban véve kevésbé fizetőképesek a németeknél. Végső soron mindenki jobban jár az országonként eltérő árazással: az adott ország lakói a pénztárcájukhoz mérten fair áron vehetik igénybe a szolgáltatásokat, a szolgáltatók pedig maximalizálhatják az országból származó bevételüket. Forrás: 2011 Getty Images A már felhozott példánál maradva a javaslat elfogadása esetén a német ügyfelek képesek lennének a Spotify magyarországi weblapján keresztül 4,99 euróért beszerezni a Premium előfizetést. Amennyiben az ilyen típusú „visszaélések" komoly problémát jelentenének a Spotify számára, akkor kénytelen volna az összes EU-s országban egy szintre hozni az árazását, ez pedig nagyon fájhatna a kevésbé fizetőképes országok lakóinak. A kedden megszavazott javaslatot a törvényalkotóknak még végig kell vinniük az Európai Parlamenten, ám az EU tagországok a fentebb taglalt okokból már eddig sem támogatták a digitális termékek geoblockingjának betiltását. Könnyen elképzelhető, hogy ki kell majd szedni a javaslatból ezt a rész, különben a tagországok képviselői nem lesznek hajlandóak rábólintani a tervekre. Let's block ads! (Why?) Forrás...