Eddig Tartott A Youtube-zene Aranykora

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' klarensz hozta létre. Ekkor: 2014. december 24..

  1. klarensz / Moderator Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2012. június 27.
    Hozzászólások:
    16,928
    Kapott lájkok:
    2,488
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    Több milliárd dollárra perelheti Irving Azoff a Youtube-ot 20 ezer dal előadóművészi jogdíja miatt, írja a Hollywood Reporter. Az ügyvéd Pharrelltől John Lennonig kezeli 20 ezer szerzemény előadói jogait, de egészen novemberig egy átmeneti egyezmény miatt nem indult eljárás az ügyben. Most viszont, hogy a Youtube elindítja a fizetős szolgáltatását, Azoff arra figyelmeztet, hogy a videómegosztó nem rendelkezik a megfelelő engedélyekkel a dalokhoz, és ezeknek az azonnali eltávolítására szólít fel.

    [​IMG]
    Fotó: Ozan Kose

    A probléma abból adódik, hogy az egyik fél azt mondja, hogy a Youtube-nak minden alkalommal engedélyt kellene kérnie egy zeneszám feltöltésekor, szerintük éppen ellenkezőleg, a jogkezelőnek kellene jeleznie mindig, hogy pontosan melyik feltöltéseket kívánja eltávolíttatni az oldalról. Utóbbi esetében ráadásul a jogkezelőnek nem csak a konkrét dalt kell megneveznie, hanem a pontos URL-t is, vagyis egy szám esetében elképzelhető, hogy

    több száz linket kell összegyűjteni mindössze egyetlen dalhoz, hogy az tényleg eltűnjön az oldalról.
    És ez csak egy dal, amiből Azoff esetében 20 ezerről beszélünk. Az azonnali visszatöltésekről és a különböző saját videós felhasználásokról nem is beszélve.

    A viszonylag frissen alakult Global Music Rights jogásza azt is kifogásolja, hogy az egy ideje már bevezetett ContentID rendszerrel a Google-nek egyáltalán nem jelent problémát, hogy egy konkrét számot megtaláljanak a több millió feltöltés között. Ezt a ContentID rendszert eredetileg azért fejlesztette ki a Google, hogy egy videó után ne feltétlenül a feltöltőnek, hanem a jogtulajdonosnak járjon a jogdíj, vagyis hiába töltöm fel Ákostól az Indiántáncot, és nézi meg a teljes Fidelitas egy hónap alatt közel 300 ezerszer, az ezért járó jogdíjpénz az előadóhoz vagy a kiadójához megy, nem az én Youtube-csatornámnak. Ebből kifolyólag logikus a GMR jogászának felvetése, hogy a ContentID rendszer ilyen módú használata elvárható lenne a videómegosztótól.

    [​IMG]
    Fotó: Thanasak Wanichpan
    Per pillanat a Youtube még lépéselőnyben van, de az amerikai kongresszus a jövőben több olyan intézkedés bevezetését is tervezi, aminek köszönhetően kénytelen lesz változtatni az eddigi szisztémán. Mivel tisztában vannak vele, hogy az oldalon megosztó tartalmak találhatóak, ezért kötelesek ezeknek a kivizsgálására és/vagy eltüntetésere.

    Már korábban is óriási botrány volt abból, hogy egyes jogkezelők megjelöltek bizonyos tartalmakat, és a videó feltöltőinek maguknak kellett bizonyítani, hogy az adott tartalom az övék, vagy legalábbis jogosan használják fel. Ebből iszonyatos felháborodás lett, mert ez a jelölés azt is eredményezte, hogy a kivizsgálásig adott maximális 30 napig a feltöltő nem kaphat a reklámbevételekből, nem generál pénzt a videója még akkor sem, ha utólag kiderül, hogy teljesen alaptalan volt a jogkövetelés.

    Az GMR jogásza arra is figyelmeztetett, hogy a fizetős Youtube beindítása az utolsó csepp volt a pohárban, hiszen a portál olyan tartalmakat is szolgáltathat egy bizonyos előfizetői díjért, amiknek a jogával egyáltalán nem rendelkezik. Ebben az esetben pedig – az ügyvéd meglátása szerint – elfogyhat a jogkövetelők türelme, és több milliárd dolláros szerzői jogi per indulhat a Google ellen, ami egy egész lavinát indíthat el a jövőben.
    Index - Kultúr - Eddig tartott a Youtube-zene aranykora