Pascal Cotte több mint tíz éve vizsgálja a festményt a különleges technológiával. Elmondása szerint Leonardo képe alatt nem is egy, hanem két korábbi portré rejtőzik. A Cotte által megtalált portrékon állítólag nyoma sincs annak a mosolynak, ami több mint 500 éve ejti rabul csodálóit. A remekművet őrző párizsi Louvre egyelőre nem kommentálta a bejelentést – írja a BBC News. Cotte állításai megosztják a Leonardo-szakértőket. A kutató, aki a fénytechnikával foglalkozó, Lumiere Technology nevű párizsi laboratórium egyik társalapítója, 2004-ben kapott engedélyt a kép vizsgálatára. A Cotte által kifejlesztett, fényvisszaverődésre épülő új technikával (Layer Amplification Method, LAM) elemezni és rekonstruálni lehet, hogy mi minden rejlik egy festmény rétegeiben. A tudósok szerint Leonardo da Vinci 1503 és 1517 között készíthette a képet, amikor Firenzében és később Franciaországban dolgozott. Mona Lisa kilétéről hosszú ideje folyik a vita, ám évszázadok óta közkeletű az a nézet, hogy Lisa Gherardinit, egy firenzei selyemkereskedő feleségét ábrázolja a világhírű portré. Cotte állítása szerint felfedezése megváltoztathatja ezt az elméletet. Úgy véli, a festmény alatt felismert kép Leonardo eredeti Lisája. A portré pedig, melyet több mint 500 éve Mona Lisaként ismer a világ, egy másik nőt ábrázol. Az eredmények több mítoszt döntenek meg és örökre megváltoztatják a Leonardo mesterművéről alkotott elképzeléseinket. Amikor befejeztem Lisa Gherardini rekonstrukcióját, egy portrét láttam, ami teljesen más, mint a ma ismert Mona Lisa. Ez nem ugyanaz a nő – fejtette ki a tudós. Cotte szerint nem is egy, hanem két kép is rejtőzik a festmény felszíne alatt: egy nagyobb fejű, orrú és kezű, de kisebb ajkú portré homályos körvonalai, illetve egy másik, gyöngyös hajdíszes, madonnaszerű alak. Martin Kempet, az Oxford Egyetem professzorát nem győzték meg Cotte eredményei. Véleménye szerint Cotte felfedezése révén remekül megismerhető az, hogyan gondolkodott Leonardo da Vinci, tehát ezek nem különböző portrék, inkább az alkotási folyamat állomásai. Teljesen meg vagyok győződve arról, hogy Mona Lisa az igazi Lisa – hangsúlyozza Kemp. Andrew Graham-Dixon művészettörténész, aki a festményhez köthető történelmi dokumentumokat tanulmányozta, más véleményen van. Nincs kétségem afelől, hogy ez az évszázad egyik nagy felfedezése lehet. A Louvre valószínűleg nem szívesen változtatja meg a festmény címét, de valójában erről van szó: búcsút kell mondani Mona Lisának, ez a nő valaki más – fejtette ki Graham-Nixon.