A lítium nélkül nem készülhetnek el sem a Tesla autói, sem a Xiaomi, vagy az Apple mobiltelefonjai. De ahogy az Origo is megírta, az autógyártóknak és a techcégeknek egyáltalán nem mindegy az sem, mit találnak ki a szegény és konfliktusoktól terhes afrikai országban, Kongóban, amely a világ legnagyobb kobalttartalékát birtokolja. A tavalyi évben mégsem ezek a nyersanyagok drágultak a legnagyobb mértékben. A vanádium mindegyikre rávert. Az ezüstfehér, ritkábban kékes árnyalatú vanádium a periódusos rendszerben a 23-as rendszámú elemként található meg. Nevét Freya germán istennő beceneve, a Vanadis után kapta. Ahogy pedig most a Bloomberg beszámolójából kiderül, tavaly még a kobaltnál is jobban drágult a piaci ára ennek az értékes fémnek. Vanádiumkristályok egy kanadai cég brazíliai bányájában, feldolgozás soránForrás: AFP/Yasuyoshi Chiba Új Teslák jöhetnek Jelenleg a lítium-ion technológiára épülő energiatároló megoldások a legelterjedtebbek a világon. Ugyanakkor a vanádium használatának számos előnye van a lítiummal szemben. Hosszabb ideig képesek a használatukkal épített rendszerek megőrizni az energiát. Ötvözőként a fémfeldolgozásban is használják, általában az autó- és repülőgép-gyártásban a fémalkatrészek erősítésére.Többször tölthetők újra, mint a lítiumos akkumulátorok, anélkül, hogy teljesítményükben jelentős romlás jelentkezne. Újrahasznosításuk egyszerűbben megoldható, mint a lítiumos telepeké. Vanádiumásványt szállító teherautó egy maracasi bányában, BrazíliábanForrás: AFP/Yasuyoshi Chiba De bármikor jöhet egy olyan vállalat, mint a Tesla, amely megváltoztatja az emberek gondolkodásmódját az egész kérdésről – véli a svájci Pala Investmenst ügyvezetője, Anthony Milewski, aki azon kevés cégek egyikét irányítja, amelyek egyáltalán specializálódhattak az elemgyártásban használt fémekbe való befektetésekre. S bár a cégvezető azt állítja, senki nem vitatná el, hogy az olyan nagy kapacitású ellátó egységeknél, mint amilyet a Tesla húzott fel Ausztráliában, jobb a lítium-ion technológia, Kínában épp azt szeretnék igazolni, hogy a vanádium legalább olyan jó erre a célra. A kormányzat is támogatja azt a fejlesztést, amelynek keretében Dalian kínai városban a Teslaénál kétszer nagyobb kapacitású energiatárolót szeretnének megépíteni – vanádiummal. A radar alatt drágulhat A nyersfémek piaci forgalmát figyelő elemzők, a Benchmark Mineral Intelligence és a Metal Bulletin szerint, tavaly a vanádium ára közel 130 százalékot drágult. Január második felében a nyersanyag fontonkénti ára 12 dollár fölé kúszott, bár még így is messze elmarad a kobalt 36 dollár körüli árától. A vanádium drágulása tehát – bár látványos volt –, de jóval alacsonyabb kiindulási szintről ment végbe. A kobalt drágulása tavaly meghaladta a 116 százalékot, a lítium 26, a nikkel több mint 25 százalékkal került többe. Az elemzők szerint mégsem várható az, hogy a vanádium hirtelen felborítja a nyersfémek piacát. Az említett Milewski szerint még egy gyorsan bekövetkező árnövekedés sem rendezné át alapjaiban a fémpiacot. Zajlik a kitermelés, az elemzők szerint egyelőre nem várható, hogy a vanádium drágulása megbolygatná a nyersfémek piacátForrás: AFP/Yasuyoshi Chiba Ennek pedig egyszerűen az az oka, hogy napjaink techcégei a vanádiumot még alig használják.A kereslet alacsony szintje miatt viszont a kitermelés megugró növekedése sem várható, a beszállítási bizonytalanság okán viszont egyelőre a gyártók és fejlesztők sem tervezik növelni felhasználási arányát. Ezért a vanádium fejlesztésekben elfoglalt helye, vélhetően egyelőre nem változik nagyobb mértékben. A vanádium így egyelőre radar alatt erősödhet – véli Simon Moores a Benchmark Minerals-tól. Várhatóan addig nem fog sok vizet zavarni – teszi hozzá –, amíg nem jelentkezik be egy újabb, a Teslához hasonló vállalat, egy olyan vízióval rendelkező vezetővel, aki a vanádiummal csinálna technológiai forradalmat. Let's block ads! (Why?) Forrás...