Egylapátos helikopter a természet inspirációjával [center:1s2s4xl7]Egylapátos helikopter a természet inspirációjával Amerikai kutatók a természethez, egészen pontosan a juharfa terméséhez fordultak inspirációért legújabb helikopter modelljük megépítése érdekében. A helikopterek komplex szerkezete lekicsinyítve már koránt sem m?ködik olyan hatékonyan, mint valós méretein, energiájuk nagy részét arra kénytelenek fordítani, hogy stabilak maradjanak a leveg?ben. A Maryland Egyetem kutatói Evan Ulrich vezetésével felismerték, hogy egy egyszer?bb légi járm?, amit úgy terveztek, hogy passzívan is stabil maradjon, kevesebb energiát használna és még az el?állítási költségeket is csökkentené. A helikopterek komplex szerkezete lekicsinyítve már koránt sem m?ködik olyan hatékonyan, mint valós méretein, energiájuk nagy részét arra kénytelenek fordítani, hogy stabilak maradjanak a leveg?ben. A Maryland Egyetem kutatói Evan Ulrich vezetésével felismerték, hogy egy egyszer?bb légi járm?, amit úgy terveztek, hogy passzívan is stabil maradjon, kevesebb energiát használna és még az el?állítási költségeket is csökkentené. Mint kiderült a természet ebben is el?ttünk jár, a juharfa termése például egylapátos szerkezetével is lehet?vé teszi a termés számára a viszonylag nagy távolság megtételét és a biztonságos földet érést. Ezeknek a magoknak, a lependékeknek az úgynevezett autorotációs folyamatnak köszönhet?en nincs szükségük hajtóm?re, hogy forogjanak a leveg?ben. A lependék viselkedésének elemzésével Ulrich és kollégái képesek voltak lemásolni a szerkezetet. A lependék-kopter koránt sem úttör? az egylapátos helikopterek sorában, az els? ilyen megoldás 1952-ben repült és azóta is több kísérlet volt már, azonban a lependék autorotációját még senki sem próbálta lemásolni, pedig több érdekes trükkre is lehet?séget nyújt, melyek közül a hajtóm? nélküli biztonságos landolás, vagy a leveg? függ?leges oszlopainak használata a gyakorlatilag korlátlan idej? magasban maradáshoz kifejezetten hasznosnak t?nik. "Kikapcsolhatjuk a motort és autorotálhatunk, amihez egyáltalán nincs szükség energiára" - tette hozzá Ulrich. A csapat hamar ráeszmélt, hogy egy egylapátos helikoptert nehezebb irányítani, mint hagyományos társaikat, folyamatos forgása ugyanis a hagyományos szenzorokkal lehetetlenné teszi a gép repülési irányhoz viszonyított orientációjának kiszámítását. A kutatók azonban felfedezték, hogy mind a természetes, mind a mesterséges lependék egy fix körön belül mozog, aminek sugarát a lapát d?lésszöge határozza meg. "A haladási kör megváltoztatásával képesek vagyunk bármilyen kívánt célponthoz eljuttatni a gépet" - magyarázta Ulrich. [mediaplayer]http://bcove.me/q1fv38ep[/mediaplayer] Miután a kutatók közel száz prototípust építettek, készen állnak arra, hogy kereskedelmi alkalmazásokat keressenek mesterséges lependékeik számára. A játékként való eladás viszonylag jó üzletnek t?nne, a csapatnak azonban ennél jóval nagyobb tervei vannak. "Versenyre kelhetne a m?holdakkal" - fejtegette Ulrich. "Egy nagyobb robot-lependék egy légáramlatban sokáig a magasban maradhatna" A robotra szerelt kamerával három dimenzióban feltérképezhetnék a különböz? területeket, háborús helyzetben pedig felderítési célokat szolgálhatna, taglalta Ulrich, bár ezzel nem mindenki ért egyet. Stephen Prior, a brit Middlesex Egyetem robot rendszer szakért?je szerint a gép állandó forgása nagy kihívást jelent a stabil képek készítésére [/center:1s2s4xl7]