Egylapátos Helikopter A Természet Inspirációjával

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' fezsoo hozta létre. Ekkor: 2011. január 29..

  1. fezsoo /

    Csatlakozott:
    2010. július 25.
    Hozzászólások:
    517
    Kapott lájkok:
    10
    Beküldött adatlapok:
    0
    Egylapátos helikopter a természet inspirációjával

    [center:1s2s4xl7]Egylapátos helikopter a természet inspirációjával

    Amerikai kutatók a természethez, egészen pontosan a juharfa terméséhez fordultak inspirációért legújabb helikopter modelljük megépítése érdekében.

    A helikopterek komplex szerkezete lekicsinyítve már koránt sem m?ködik olyan hatékonyan, mint valós méretein, energiájuk nagy részét arra kénytelenek fordítani, hogy stabilak maradjanak a leveg?ben. A Maryland Egyetem kutatói Evan Ulrich vezetésével felismerték, hogy egy egyszer?bb légi járm?, amit úgy terveztek, hogy passzívan is stabil maradjon, kevesebb energiát használna és még az el?állítási költségeket is csökkentené.

    A helikopterek komplex szerkezete lekicsinyítve már koránt sem m?ködik olyan hatékonyan, mint valós méretein, energiájuk nagy részét arra kénytelenek fordítani, hogy stabilak maradjanak a leveg?ben. A Maryland Egyetem kutatói Evan Ulrich vezetésével felismerték, hogy egy egyszer?bb légi járm?, amit úgy terveztek, hogy passzívan is stabil maradjon, kevesebb energiát használna és még az el?állítási költségeket is csökkentené.
    [​IMG]
    Mint kiderült a természet ebben is el?ttünk jár, a juharfa termése például egylapátos szerkezetével is lehet?vé teszi a termés számára a viszonylag nagy távolság megtételét és a biztonságos földet érést. Ezeknek a magoknak, a lependékeknek az úgynevezett autorotációs folyamatnak köszönhet?en nincs szükségük hajtóm?re, hogy forogjanak a leveg?ben. A lependék viselkedésének elemzésével Ulrich és kollégái képesek voltak lemásolni a szerkezetet.

    A lependék-kopter koránt sem úttör? az egylapátos helikopterek sorában, az els? ilyen megoldás 1952-ben repült és azóta is több kísérlet volt már, azonban a lependék autorotációját még senki sem próbálta lemásolni, pedig több érdekes trükkre is lehet?séget nyújt, melyek közül a hajtóm? nélküli biztonságos landolás, vagy a leveg? függ?leges oszlopainak használata a gyakorlatilag korlátlan idej? magasban maradáshoz kifejezetten hasznosnak t?nik. "Kikapcsolhatjuk a motort és autorotálhatunk, amihez egyáltalán nincs szükség energiára" - tette hozzá Ulrich.

    A csapat hamar ráeszmélt, hogy egy egylapátos helikoptert nehezebb irányítani, mint hagyományos társaikat, folyamatos forgása ugyanis a hagyományos szenzorokkal lehetetlenné teszi a gép repülési irányhoz viszonyított orientációjának kiszámítását. A kutatók azonban felfedezték, hogy mind a természetes, mind a mesterséges lependék egy fix körön belül mozog, aminek sugarát a lapát d?lésszöge határozza meg. "A haladási kör megváltoztatásával képesek vagyunk bármilyen kívánt célponthoz eljuttatni a gépet" - magyarázta Ulrich.

    [mediaplayer]http://bcove.me/q1fv38ep[/mediaplayer]

    Miután a kutatók közel száz prototípust építettek, készen állnak arra, hogy kereskedelmi alkalmazásokat keressenek mesterséges lependékeik számára. A játékként való eladás viszonylag jó üzletnek t?nne, a csapatnak azonban ennél jóval nagyobb tervei vannak. "Versenyre kelhetne a m?holdakkal" - fejtegette Ulrich. "Egy nagyobb robot-lependék egy légáramlatban sokáig a magasban maradhatna"

    A robotra szerelt kamerával három dimenzióban feltérképezhetnék a különböz? területeket, háborús helyzetben pedig felderítési célokat szolgálhatna, taglalta Ulrich, bár ezzel nem mindenki ért egyet. Stephen Prior, a brit Middlesex Egyetem robot rendszer szakért?je szerint a gép állandó forgása nagy kihívást jelent a stabil képek készítésére [/center:1s2s4xl7]