2024 November Együtt nevet az egész mozi – Futni mentem

A témát ebben részben 'Filmek Bemutatói' Péter28 hozta létre. Ekkor: 2025. október 01. 11:12 -kor.

  1. Péter28 /

    Csatlakozott:
    Kedd
    Hozzászólások:
    144
    Kapott lájkok:
    2
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    Férfi
    Hangjelzés a Chaten:
    nem
    Együtt nevet az egész mozi – Futni mentem

    [​IMG]

    Herendi Gábor a sorozattal, sőt rövidfilmmel is kibővített Valami Amerika franchise után nem a jég hátán is megélő magyar férfiakkal szórakoztatja a közönséget, hanem négy olyan nő történetével, akik belső gátjaikat a maraton lefutásával szakítanák át. A szupertrendi Futni mentem sikerének pedig éppúgy szívből lehet szurkolni, mint a főszereplőknek.

    A nyugdíjas korba lépett Vera (Udvaros Dorottya) vágyról vágyra igyekszik teljesíteni egy férje (Csuja Imre) által megálmodott bakancslistát, amikor a férfi váratlanul meghal. Mély és önmarcangoló gyász helyett azonban a nő húz egy váratlant: az utolsó megmaradt álmot, a maraton lefutását is beteljesítené – ebben azonban három lánya segítségét kéri. Mondanom sem kell, hogy a fiatal nők szintúgy messziről sem láttak még futócipőt, de a karrierista Dorina (Tenki Réka), a romantikára vágyó Kata (Lovas Rozi) és az őskáoszban élő Emma (Trill Beatrix) anyjuk oldalára áll, hogy együtt teljesítsék a lehetetlen küldetést.

    [​IMG]
    A hazai kultúrharc keltette sirámok közepette hajlamosak vagyunk megfeledkezni egy igencsak pozitív trendről:

    a kortárs magyar film egyszerűen ontja magából a színvonalas női filmeket – ráadásul a legtöbb esetben női rendezők és alkotótársak tolmácsolásában.

    Hogy csak a legerősebb példákat említsem… Szilágyi Zsófia bemutatta egy harmincas éveiben járó, háromgyermekes nő thrillerszerű hétköznapját a gyereknevelés, a tanári meló és a csalfa férj mentén (Egy nap), majd két szakítással/válással birkózó nő költöztetésben összefonódó szövetségét (Január 2.). Szilágyi Fanni egy ikerpár kapcsán mesélt a női szabadság-, és útkeresésről a hivatás, a biztos egzisztencia és egy önelégült férj béklyójában (Veszélyes lehet a fagyi). Szakonyi Noémi Veronika egy leányanya középpontba állításával foglalkozott az anyaság és az abortusz fajsúlyos kérdésével (Hat hét). A dokumentumfilmes Tuza-Ritter Bernadett pedig nemcsak a modern kori rabszolgaság működési mechanizmusaival szembesített, hanem egy nő fokozatos talpra állását is megragadta (Egy nő fogságban).


    A Futni mentem tulajdonképpen beáll a sorba, de alakít is a sormintán. És most nem arról beszélek, hogy a filmet Herendi Gábor rendezte, hanem hogy a kis-, illetve mágikus realista női filmek hálás és szimpatikus vállalásait a legszélesebb közönségre szabott vígjátéki formula irányából támogatja meg.

    Divinyi Réka és Miklya Anna forgatókönyvéből kikerekedhetett volna a Lefkovicsék gyászolnak női párdarabja is, azonban a szkript a gyászfeldolgozás helyett sokkal inkább négy női dilemmára, egyben négy női sikertörténetre fókuszál.
    Mert Vera, Dorina, Kata és Emma a klasszikus hollywoodi dramaturgia mesébe illő hagyományai szerint természetesen nemcsak a maratont futja le a komédia végére, hanem saját elakadásait is legyőzi.

    [​IMG]
    Ismerős lehet a soha semmit be nem fejező, folyton rossz férfit választó, tulajdonképpen a helyét kereső legfiatalabb testvér és a magára hagyatottságát ügyvédi karrierépítésbe fojtó legidősebb nővér is. Rokonszenves a teljes biztonságra vágyó, fiatalon gyermeket vállaló, de kissé elkényelmesedett élettársi kapcsolatban élő középső húg, illetve a nyugdíjas és özvégylétben új életre vállalkozó édesanya is.

    A Futni mentem leghálásabb megoldása az, hogy a típusfigurák sportkalandjának adnak egy háttérbe bújtatott transzgenerációs lélektani hitelt:
    egy folyton utazó, saját vágyaira koncentráló apafigura mellett milyen lehetett feleségként élni és leánygyermekként felnőni? Így aztán a különbözőség forgatókönyvírói szabályát tükröző főszereplőnők életszerűvé válnak, és bár kezdettől borítékolható számukra a happyend, Herendi Gábor hősnői a maraton lefutásával is tulajdonképpen csak egyetlen lépést tesznek meg a boldogság felé: a belső gátjaikat kiiktatva kilépnek egy új életbe, de nagy kérdés, hogy ott mihez is kezdenek majd magukkal.

    A Futni mentem nem eredeti forgatókönyvön alapszik, hanem a Nők, ha futnak című cseh sikerfilm remake-je. De a líraibb, harsányságot finoman kerülő, barátságosan életigenlő sportfilm a magyar alkotók kezében egy olyan profi, családközpontú komédiává alakult, ami egyszerre képes ötvözni a klasszikus hollywoodi mintákat és azokat a kissé színpadias magyar vígjátéki hagyományokat, amelyek a felszínen jómódú és szép kisemberek szerelmi ügyeire összpontosítanak.

    [​IMG]
    A nemek harca természetesen komoly szerepet kap, és bohózatokat idéző dinamikát ad a cselekménynek. Dorina életét egy talpraesett kislányát egyedül nevelő rendőrtiszt (Csányi Sándor) kavarja fel, Kata ex-testnevelő tanár élettársával (Bányai Kelemen Barna) és két kamaszodó fiával vív életvezetési csatákat, míg Emma szerelmi életében a saját főnöke (Schmied Zoltán) és a világjáró futóedző (Ember Márk) között lavírozik.

    A férfi-női konfliktusok azonban inkább csak kiegészítik, ízlésesen építik a női önérvényesítést, az önmagunknak való bizonyítást ünneplő mondanivalót.
    Beszédes tény az is, hogy a női nézőkkel való összekacsintás a külsőségekben olyan módon is felvillan, hogy tulajdonképpen csak a férfiakat látjuk vetkőzni, de az erősebbik nem villantgató tagjai – még a mozgóképes bonviváni szerepkörbe visszatérő Csányi Sándor is – egytől-egyig nevetség tárgyává válnak a vonatkozó jelenetekben.

    A Futni mentem humora egyébként szerteágazó tárgykörű, de a dialógusok – a Divinyi Rékára oly jellemző – fékevesztetten pörgő ritmust diktálnak. Hol screwball jellegű sziporkákon, hol slapstick szerencsétlenkedéseken nevetünk – ki hitte volna, hogy a villanyoszlopoknak, szemetesládáknak nekiütköző, figyelmetlen férfiak még 2024-ben is viccesek tudnak lenni. A szekrénybe bújt szerető késleltetésre és szereplőhalmozásra építő oldschoolságát tévedések vígjátékát idéző megoldások is megtámogatják.

    Lovas Rozi – akinek karakterét azonnal feleségül venném, ha szólna – olyan átéléssel osztja ki a família férfitagjait, hogy minden családanya példaképnek fogja tekinteni,
    de az ügyvéd/rendőr szakmaiság is remek poénforrás. Arról nem is beszélve, mikor a női bajtársiasság keretein belül egymás életén kezdenek élcelődni a lánytestvérek. Hihetetlen, de Herendi Gábor úgy képes igazi moziélményt kínálni, hogy a nézők együtt nevetnek szabadon és önfeledten a moziban. Jómagam is azon kaptam magam, hogy hol a riposztokkal szemtől szemben adós maradó Csányi Sándor jellemkomikumán röhögök, hol pedig a közönség adta pozitív energiákon mosolygok. A Futni mentem humorával képes együtt élni a közönség, egy mögöttem ülő férfi például – nem túl etikus módon – hangosan reagálta le Trill Beatrix poénját a lebukás veszélyét kerülő, ezért felesége parfümjét ajándékozó szeretőről: „Hogy ez eddig nem jutott eszembe.”

    [​IMG]
    Szokás megemlíteni a Futni mentem esetében, hogy Herendi Gábor állami támogatás nélkül forgatta le filmjét, és ha akarunk, tudunk ennek politikai élt teremteni, de ez a tény maximum most annyiban érdekes, hogy a nagyvállalati szponzorok miatt visszakerültek a product placementek a magyar vígjátékba, viszont a forgatókönyv ezt vagy leleményesen bújtatott, vagy önironikusan nyílt poénokkal üti el.

    A Futni mentem egy olyan, a valóságtól elemelt, apolitikus, szerethető és nagyon élhető, a szexet is éltető erőnek tekintő Budapesten játszódik,
    amelynek világába maximum olyan aktualitások férkőznek be egy-egy geg formájában, mint a kihívásvideókkal foglalkozó kamaszok, a hamis profilokkal találkozó idősek vagy az ivós játékba torkolló ex-emlegetés. A nők helyzetén kívül égető társadalmi problémáknak nyoma sincs, ahogy a film egyébként a gyász kérdésével is alig foglalkozik. A férj felütésben lezajló halála például kevésbé drámai fordulat, mint a megcsalás miatt összeomló Lovas Rozi megható epizódja.

    Herendi Gábor filmje egy olyan andalító, mégis harsányan szórakoztató budapesti mesét kínál, ami sablonossága, kiszámíthatósága és időnként fel-felsejlő giccse ellenére képes a család, a házasság vagy a női akarat értékét őszintén képviselni és népszerűsíteni egy olyan korban, amikor a propaganda és az adok-kapok kultúrharc már ezeket rég megmérgezte, pusztán azáltal, hogy szíve van. A négy maratonfutó nő története képes egy pesszimista nemzet számára felszabadító sikerélményt kínálni. Megosztás helyett összekovácsolni. És ez a tény, ez az alkotói lelkesedés – minden színész nagyszerűen komédiázik! – a hazai filmkultúrában többet ér most, mint egy falat kenyér. A Futni mentem szövetében lüktet annyi energia, hogy a hazai közönségfilmek Életrevalókja váljon belőle. Én szurkolok neki!

    A Futni mentem november 21-től látható a mozikban.

    2024. november 22.

    https://www.filmtekercs.hu/kritikak/futni-mentem-kritika