Tudomány Elátkozott sorsú hajó volt a Balaton Titanicja

A témát ebben részben 'Hírek a Nagyvilágból' macseklany hozta létre. Ekkor: 2017. május 30..

  1. macseklany / Tulajdonos Vezetőségi tag

    Csatlakozott:
    2014. október 31.
    Hozzászólások:
    78,957
    Kapott lájkok:
    4,637
    Beküldött adatlapok:
    0
    Hangjelzés a Chaten:
    nem
    A balatoni hajózástörténet máig legnagyobb katasztrófája, a Pajtás csavargőzös hullámsírba merülésének napján, 1954. május 30-án ragyogó napsütés köszöntött a gyermeknap alkalmából a magyar tengerhez kiránduló családokra és turistákra. A balatonfüredi mólón a Siófok felől érkező kirándulóhajóra várakozó emberek nem sejthették, hogy sokan közülük ekkor már az utolsó perceiket élik.


    A vizeket járó tengerészek és hajósok többnyire babonás emberek. Az egyik ősi tengerészbabona szerint nagyon rossz ómen, ha egy hajót átkeresztelnek. Hogy van-e bármi valós alapja ennek a régi hiedelemnek nem tudni, mindenesetre tény, hogy a Balaton legtöbb áldozatot követelő katasztrófáját elszenvedett gőzöst, a Pajtást többször is átnevezték.

    Először a második világháború végén merült hullámsírba az elátkozott hajó


    A hányatott sorsú hajót az első világháború utolsó évében,

    1918-ban bocsátották vízre az újpesti Schilk-Nicholson Hajógyárban.

    Ebből az egycsavaros, három expanziós gőzgéppel felszerelt dunai átkelőhajó-osztályból összesen kilenc egységet építettek, és valamennyit római számmal jelölték. A későbbi Pajtás, szolgálatba állításakor a II. számot kapta meg.

    [​IMG]

    A Pajtás tragikus baleset volt a balatoni hajózástörténet legtöbb áldozatot követelő katasztrófája

    Forrás: MTI/Bojár Sándor

    A második világháború vérzivataros éveiben, a Magyarország felett 1944 áprilisától kibontakozó szövetséges bombázó-offenzíva során,

    a Brit Királyi Légierő éjszakai bombvetői elaknásították a stratégiai fontosságú vízi utat, a Dunát,

    a hajóforgalom megakadályozása céljából. A háború után a zavaros víz mélyén lapuló, halálos fenyegetést jelentő aknák eltávolítása volt az egyik legfontosabb előfeltétele a folyami hajózás újraindításának.

    [​IMG]

    1944 áprilisától bontakozott ki a szövetségesek bombázóhadjárata Magyarország felett

    Forrás: U.S. Air Force Archive Photo

    A megfeszített munka ellenére is történtek azonban tragédiák; így például hat évvel a második világháború befejeződése után,

    1951-ben a Dömös személyszállító gőzös Fajsz térségében aknára futott és felrobbant,

    34 embert ragadva magával a hullámsírba.

    [​IMG]

    Az 1951-ben aknára futott Dömös személyszállító gőzös

    Forrás: Hajóregiszter.hu

    A másik problémát a világháborús események miatt megcsappant hajóállomány jelentette. Az ínséges időkben a harci cselekményektől megsérült, ám még helyreállíthatónak ítélt hajókat kijavították, és ismét forgalomba állították.

    Balatoni kirándulóhajóként kelt új életre a Duna medréből kiemelt gőzös


    Az ex- II. átkelőhajó Budapest ostroma idején, 1945 januárjában süllyedt a Duna mélyére, a pesti oldalon, nagyjából a Markó utca vonalában.

    A gőzöst 1946-ban kiemelték a hullámsírból,

    kijavították, és ismét átkelőhajóként helyezték szolgálatba. Erre igen nagy szükség volt akkoriban, hiszen az ostrom alatt visszavonuló német csapatok az összes Duna-hidat felrobbantották.

    [​IMG]

    Budapest ostroma alatt a visszavonuló német csapatok az összes Duna-hidat felrobbantották

    Forrás:Fortepan

    1945. március 6.-án a Balaton és a Velencei-tó térségéből indult el a második világháború utolsó nagyobb német ellenoffenzívája, a „Tavaszi ébredés" fedőnevű hadművelet, a 3. ukrán front csapatai ellen.

    A Dunántúlon kibontakozó elkeseredett harcokban a teljes balatoni hajóállomány megsemmisült.

    [​IMG]

    1945 márciusában a Dunántúlon elindított Tavaszi ébredés hadművelet harcaiban az összes balatoni hajót felrobbantották

    Forrás: Bundesarchiv

    Az 1940-es évek végén ismét kezdett feléledni a balatoni turizmus, ezért rendkívül nagy igény mutatkozott kirándulóhajókra. A budapesti hidak helyreállításával kevesebb átkelőhajóra volt már szükség, ezért 1950-ben a II. számú átkelőhajót a balatoni flotta helyreállításához való hozzájárulásként, átadták a Balatoni Hajózási Vállalatnak. A gőzöst az újra megnyitott Sió-csatornán hajózták át a magyar tengerre.

    [​IMG]

    Egy a világháború után újjáépített balatoni gőzös. A Pajtás átépítése alkalmával jelentősen megemelték a fedélzetet, ami a súlypontváltozás miatt instabillá tette a hajót

    Forrás: Hajóregizter.hu

    A balatonfüredi hajógyárban alaposan átalakították, az eredeti hajócsavart nagyobbra cserélték, az oldalfalakat megmagasították,

    és 150 főről 200 főre növelték a gőzös befogadóképességét.

    A sietve elvégzett átalakítások, különösen a felépítmény megmagasítása, menet közben instabillá tették a hajót.

    [​IMG]

    A Pajtás - itt még II. számú átkelőhajóként - a Dunán, a második világháború előtti évekből

    Forrás: Origo

    A személyzet jelezte is a próbautak alkalmával tapasztalt problémát, ám az ezt rögzítő jegyzőkönyv ellenére,

    az „illetékes elvtárs" utasítására, a jármű megkapta a forgalomba helyezéshez szükséges engedélyt.

    A hajót az 1951-ben történt szolgálatba állításakor átkeresztelték, ekkor kapta meg a Pajtás nevet.

    Derűs gyermeknapi programként kezdődött a sétahajózás


    A Pajtás gőzös 1954. május 30-án vasárnap, a menetrendéthajózás szerint, 10 óra 15 perckor futott ki a siófoki kikötőből. Aznap igazi verőfényes, későtavaszi délelőtt köszöntött a Balatonra. A jó idő, no meg a Gyermeknap a fővárosból és a környékről rengeteg kirándulót, iskolásokat, családokat, és turisták tömegét vonzotta ki a tópartra. A szélcsendes, napsütéses idő sokakat csábított sétahajózásra.

    [​IMG]

    A Pajtás a Balatonon

    Forrás: Hajóregiszter.hu

    Nem csoda, hogy a Pajtás csaknem telt fedélzettel vágott neki a Balaton túlpartjának. Az első célkikötő az északi part „fővárosa", Balatonfüred volt.

    A hajón ekkor Heisz János kapitány parancsnoksága alatt hat fős személyzet teljesített szolgálatot.

    A gőzös Balatonfüreden újabb utasokat vett a fedélzetére, még mielőtt tovább folytatta volna útját a tihanyi kikötőbe. A hivatalosan 200 utas befogadására alkalmas hajó fedélzetén 178 fő tartózkodott a korabeli dokumentumok szerint, de még így is óriásinak tűnt a zsúfoltság.

    [​IMG]

    A fedélzeten nagy volt a zsúfoltság

    Forrás: Origo

    Az utasok között rengeteg volt a gyerek, akik többnyire gyermeknapi meglepetésként kapták szüleiktől a sétahajókázást. A Pajtás köteleit 11 óra 30 perckor oldották el a mólóról, majd a hajó lassú fordulóba kezdett, hogy felvegye a Tihany felé tartó irányt.

    Az életét feláldozó hős fűtő akadályozta meg a nagyobb tragédiát


    Azokban a pillanatokban, amikor a Pajtás orra a Tihanyi-félsziget felé fordult, eldördült a startpisztoly, a Füredi-öbölben felsorakozott vitorlásoknak jelezve a verseny kezdetét. Az öbölből kifutó vitorláshajók látványára mindenki kíváncsi volt, ezért az utasok,- hogy jobban lássanak –igyekeztek átjutni a fedélzet bal oldalára.

    A hajó ekkor azonban imbolyogni kezdett, és erősen balra dőlt.

    A hirtelen dőléstől megrémült emberek egymást taposva visszafutottak a jobb oldalra, ám a vészes ingás ettől nem szűnt meg; a gőzös most jobbra dőlt.

    [​IMG]

    A hajó átépítése során túlméretezték a gőzös befogadóképességét

    Forrás: Origo

    A félelmetes imbolygástól kitört a pánik, sokan ismét átnyomakodtak a fedélzet túlsó oldalára. A hídon Heisz János kapitány érzékelve a hajótest borulásveszélyes kilengését, kétségbeesett ellenkormányzással igyekezet álló helyzetben tartani a hajót, ám a Pajtás ekkor ismét átfordult, és megállíthatatlanul dőlni kezdett a víztükör felé. Noha a part viszonylag közel volt, és itt a Balaton sem volt túl mély, az oldalára dőlt hajó jobb oldalát teljesen elnyelte a víz.

    Hatalmas pánik tört ki, a hajótestben rekedt emberek kétségbeesetten küzdöttek az életükért.

    Voltak, akik dőlés közben leestek a fedélzetről, és a vízbe csapódó hajótest szabályosan az iszapba préselte őket.

    [​IMG]

    Az oldalára borult hajó nem süllyedt el teljesen, ám a belső terek jelentős része így is víz alá került

    Forrás: Origo

    Nekik szikrányi esélyük sem volt az életben maradásra.

    A gépházban rekedt fűtő, Vámos Gyula reménytelen helyzete ellenére sem vesztette el a fejét,

    és igazi hősként cselekedett: ahelyett, hogy az életét mentette volna, a félelmetes erővel betörő, villámgyorsan emelkedő vízzel dacolva, elforgatta a kazán vészszelepét, majd utolsó, visszatartott lélegzetével kiengedte a gőzt a kazánból. A katasztrófának sokkal több áldozata lett volna, ha a saját életét feláldozó hős fűtő nem engedi ki a gőzt, és bekövetkezik a kazánrobbanás.

    Infernális jelenetek az oldalára borult gőzösön


    Az elsüllyedt hajó mellett tumultuózus jelenetek játszódtak le. A versenyre kifutó vitorlások kivétel nélkül a szerencsétlenül járt gőzös felé vették az irányt, hogy megkezdjék az emberek kimentését. „Egy pólyás baba is úszott a víz felszínén. A pólya fenntartotta"- emlékezett vissza az egyik túlélő, Simonné dr. Zákonyi Tünde a szürreális látványra. (Forrás: Amiről a történelemkönyvek nem írnak,hozzáférés:http://amirolatortenelem.blog.hu/2015/05/20/a_pajtas_gozhajo_tragediaja#more7444210 )

    [​IMG]

    A visszaemlékezések szerint a hajón utazott egy szakasz szovjet katona is, akiket a tragédia után nehéz csizmájuk és vastag egyenruhájuk a a partraúszás közben a mélybe húzott (a kép illusztráció)

    Forrás: Origo

    Az akkor hatéves Szoboszlay Mária, egy másik túlélő így idézte fel az eseményeket: „Amikor el kezdett billegni a hajó, édesapám engem kidobott a vízből a móló felé, hogy rám ne dőljön a hajó. Ő is kiugrott, próbált utánam úszni, de a fuldoklók lehúzták, még a ruháját is letépték. Én annyira tudtam már úszni, hogy kalimpálva lebegtem a vízen. Mikor végre utolért, már annyira kimerült, hogy mindketten elmerültünk. Egy vitorlás mentett ki bennünket."

    [​IMG]

    A túlélők közül néhányan az oldalára fordult hajótestre kapaszkodtak fel

    Forrás: Origo

    A vitorlásversenyen induló 21 éves Halmosi Lajos számára is életre szóló, szomorú emlék maradt a szörnyű tragédia. „... a Tihany felőli vízfelületen cirkáltunk, hogy a rajtlövéskor a lehető legjobb pozícióból tudjunk indulni a két lehorgonyzott bója közötti feltételezett rajtvonalon át. Egyszer csak hatalmas zajra lettünk figyelmesek, és a versenybíró, Dolesch Iván a réztölcsérén át az kiáltotta, hogy felborult egy hajó, menjünk menteni az embereket. Szél igazán nem volt, leeresztettük a vásznat, és inkább lapáttal, meg a víz kimerésére szolgáló mericskével eveztünk, hogy mielőbb odaérjünk"- idézte fel a tragikus esemény első pillanatait. (Forrás: id. mű, Ami a történelemkönyvekből kimaradt)

    A túlélők majdnem feborították a mentésükre érkezett vitorlást


    Visszaemlékezése szerint talán öt percet vett igénybe, amíg a vitorlások odaértek a felborult gőzöshöz. Amikor megközelítették a félig elsüllyedt hajót,

    a sokkos állapotban lévő, és a vizet taposó túlélők valamennyien megrohanták az apró vitorlást.

    Borzalmas kiabálás, jajgatás, sikoltozás fogadott bennünket. Aki a közelünkben volt, mindenki be akart mászni a vitorlásba. Attól lehetett tartani, hogy mi is elsüllyedünk" –idézte fel a nehéz pillanatokat.

    [​IMG]

    Vitorlások mentik a Pajtás túlélőit

    Forrás: Origo

    A pániktól tudatbeszűkült állapotban lévő emberek egyszerre akartak felmászni a kis vitorlásra, elsüllyedéssel fenyegetve a mentésükre érkezett hajót. „Köteleket dobtunk ki, hogy abba kapaszkodjanak, meg azt kértünk, hogy maradjanak a vízben, úgy fogják csak a hajó oldalát. Nagyon nehezen tudtuk megértetni magunkat, mert pánikban voltak. Talán 4-5 embert tudtunk egyszerre kivinni" - idézte fel a szörnyű nap emlékét Halmosi Lajos. (Forrás: id. mű, Ami a történelemkönyvekből kimaradt, Hajner Gyula összeállítása)

    A párt öklének a tragédia pillanataiban is a zaklatás volt a legfontosabb


    Mások azonban nem voltak ilyen segítőkészek.

    A füredi mólót fél órán belül több szakasznyi ávós szállta meg,

    és a kikötőt hermetikusan elzárta a külvilágtól. (Amikor a baleset híre befutott az Akadémiai utcai pártközpontba, Rákosi Mátyás, az MDP első titkára teljes hírzárlatot rendelt el, és azonnal intézkedett az ávósok kivezényléséről is.)

    [​IMG]

    Rákosi Mátyás, az MDP (Magyar Dolgozók Pártja) első titkára a balesetről értesülve teljes hírzárlatot rendelt el

    Forrás: Rádió És Televízió Újság - Fortepan

    Nem csak a kikötőt zárták le, hanem a füredi telefonközpontot is az ellenőrzésük alá vonták,

    nehogy valaki esetleg „illetéktelenül", távbeszélőn adjon tájékoztatást a balesetről. Az ávósokat természetesen nem a vízben vergődő emberek kimentése, illetve az átéltek hatására magánkívül lévő túlélők megnyugtatása érdekelte. A hajótörötteket csak egyesével engedték a mólóra lépni, a kikötőben tartózkodó turistáknál pedig ha fényképezőgépet láttak, azt vagy azonnal elkobozták, vagy pedig kiszedték belőle a filmet.(Ezért is maradt fenn olyan kevés felvétel a Pajtás katasztrófájáról.)

    [​IMG]

    Az Államvédelmi Hatóság (ÁVH) egyik alegysége, felvonulás közben

    Forrás: Fortepan

    Az ávós lelketlenségből még arra is futotta, hogy a sokkos állapotban lévő, illetve a szeretteik elvesztése miatti fájdalomtól félőrült túlélőket megfenyegessék, mondván, hogy a történtekről - súlyos következmények terhe mellett -, senkinek sem beszélhetnek.

    Az ÁVH emberei a helyi rendőrkapitányt sem engedték be a baleset helyszínére.

    A hatóság olyan jól teljesítette a „pártunk és népünk bölcs vezére" által rábízott feladatot, hogy még a helyszínre kiérkező közlekedési - és postaügyi minisztert, Bebrics Lajost is csak néhány percig tartó lekáderezés után engedték be a füredi mólóra.

    [​IMG]

    Az ávósok még a helyszínre érkező Bebrits Lajos közlekedési - és postaügyi minsztert is csak a lekáderezése után engedeték fel a mólóra

    Forrás: Fortepan

    A baleset igyekeztek agyonhallgatni.

    A párt szócsöve, a Szabad Nép alig néhány soros semmitmondó közleményben tudósított a balatoni hajózástörténet legnagyobb katasztrófájáról.

    A hivatalos közleményben 12 halálos áldozatról számoltak be, ám a Pajtás katasztrófájában ténylegesen 23 (más források szerint 27) ember vesztette életét, és ötvenen szenvedtek különböző súlyosságú sérüléseket. Az áldozatok közül hét éves volt a legfiatalabb, és 68 éves a legidősebb.

    A hajónapló tisztázta a kapitányt


    Heisz János kapitányt és öt társát az ÁVH emberei még a helyszínen letartóztatták. A kapitány nyolc és fél hónapig volt vizsgálati fogságban. A nyomozóhatóság minden áron a bűnös hanyagságot igyekezett rábizonyítani a kapitányra, mivel azt feltételezték, hogy a megengedettnél több utast engedett fel a hajójára, és emiatt következett be a baleset.

    [​IMG]

    A Pajtás kapitánya és személyzete egy archív fotón

    Forrás: Hajóregiszter.hu

    A kapitány szerencséjére azonban előkerült a hajónapló,

    és ez tisztázta, hogy a Pajtáson a megengedett maximális létszámkorláton belül volt az utasok száma. Első fokon harminchárom évnyi szabadságvesztést szabtak ki az öt vádlottra, ám a Legfelsőbb Bíróság a fellebbezési eljárásban jelentősen enyhítette az elsőfokú ítéletet.

    [​IMG]

    A balesetet a hanyagul végzett átépítés okozta, amitől a hajó menet közben labilissá vált

    Forrás: MTI/Bojár Sándor

    A legfőbb bírói fórum négy embert felmentett,

    a kapitány szabadságvesztés büntetését pedig nyolc hónapra csökkentette,

    így az előzetes letartóztatás idejének beszámításával, a büntetés kitöltöttnek minősült. A kapitány és társai tehát szabad emberekként hagyhatták el a Legfelsőbb Bíróság épületét.

    A pilismaróti hajótemetőben fejzete be csaknem évszázados pályafutását


    A baleset hátterében a hajó nem körültekintően elvégzett átépítése állhat. A befogadóképesség megnövelésével, és a fedélzet megmagasításával

    megváltozott a hajó súlypontja,

    instabilabbá, borulékonyabbá vált a jármű. Erről már az átépítés utáni első próbautakon is beszámolt a személyzet, sőt jelentést is írtak a felettes hatóságnak. A Rákosi-diktatúra legsötétebb éveiben azonban mint tudjuk, "a csillagos ég volt a határ".

    [​IMG]

    "A határ, a csillagos ég" - nyilatkozta Rákosi egyik beszédében

    Forrás: Bundesarchiv

    Mivel a párt elhatározta, hogy a dolgozók számára 1951 nyarán lesz elegendő kirándulóhajó a Balatonon, szó sem lehetett a Pajtás üzembe helyezésének elhalasztásáról.

    A felsőbb elvtársi akarat szülte felelőtlenség így vezetett el kéttucatnyi ember halálához.

    A Pajtást miután kiemelték hullámsírjából,helyreállították, és Siófok néven újra balatoni szolgálatba állították.1957-ben ismét átépítették, és negyedjére is átnevezték.

    [​IMG]

    A hatvahárom éve történt balatoni hajóbaleset emlékére állított emlékmű Balatonfüreden

    Forrás: MTI/Nagy Lajos

    A kazánt és a gőzgépet eltávolították, a magas felépítményt elbontották és a 60-as 70-es évekből ismert vízibusz formára építették át a Dömsöd névre átkeresztelt hajót,

    amely ezután 1987-ig állt szolgálatban a Duna budapesti szakaszán.

    Miután leselejtezték, magántulajdonba került. Az új külföldi tulajdonos jachttá akarta átépíttetni, de a szépreményű tervből nem lett semmi. A balvégzetű egykori gőzös 2002-ben a pilismaróti hajótemetőben fejezete be hosszú pályafutását. A legnagyobb balatoni hajókatasztrófa áldozataira a füredi Tagore-sétányon álló emlékmű emlékezteti az utókort.

    KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

    Let's block ads! (Why?)

    Forrás...