Nincs robosztus bizonyíték arra, hogy a kalózkodás csökkenti az eladásokat. A szerzői jogvédelem alatt álló termékek tömeges illegális másolása most már több évtizedes múltra tekint vissza, ám ehhez képest még mindig nem sikerült tisztázni, hogy a kalózkodás ténylegesen mekkora anyagi kárt okoz a jogtulajdonosoknak. A jogtulajok természetesen szeretnek a saját narratíváikkal előállni, például az USA zene- filmiparának jogvédő híresek arról, hogy nehezen védhető adatok és matematika alapján gigantikus kártérítéseket próbálnak bevasalni a fülön csípett kalózokon. Forrás: RIA Novosti/Alexandr Kryazhev A tisztánlátás érdekében számos független szervezet próbált már utánajárni a warezolás által ténylegesen okozott anyagi károknak, az Európai Bizottság például 2014-ben 360 ezer euróért rendelt egy tanulmányt a holland Ecorys gazdaságkutató vállalattól a témában. A 304 oldalas jelentés rendben el is készült, azonban a Bizottság soha nem hozta nyilvánosságra. Egyvalaki nem feledkezett meg a kutatásról: Julia Reda európai parlamenti képviselő, a Német Kalózpárt tagja. Reda most megszerezte és elérhetővé tette a teljes dokumentumot, a tartalmát áttekintve pedig megvádolta a Bizottság illetékeseit, hogy befolyásos jogvédők nyomására szándékosan eltemették az anyagot. Általánosságban véve az eredmények statisztikailag nem támasztják alá, hogy az online szerzői jogsértések negatívan befolyásolnák a termékek eladásait. Ez nem azt jelenti, hogy nincs negatív hatásuk, mindenesetre a statisztikai elemzés ezt nem képes robusztus és megbízható bizonyítékokkal alátámasztani – olvasható a tanulmány végszavában. Ami ennél is érdekesebb, hogy az elemzés során kizárólag a gigantikus költségvetésű mozifilmek esetében jött ki, hogy a kalózkodás valamiképp ténylegesen negatív hatással van a filmipar pénzügyi teljesítményére. Ez a tanulmány egyetlen olyan része, amit eddig valaha bárki is idézett. A videojátékok esetében viszont az jött ki, hogy a warezolás valójában segít az iparnak, növeli a legális eladásokat. TOVÁBBI CIKKEK A ROVATBÓL Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide! Let's block ads! (Why?) Forrás...