2025 Szeptember Farkas a bárányok között – Hamis hangok

A témát ebben részben 'Filmek Bemutatói' Péter28 hozta létre. Ekkor: 2025. október 02. 06:40 -kor.

  1. Péter28 /

    Csatlakozott:
    Kedd
    Hozzászólások:
    144
    Kapott lájkok:
    2
    Beküldött adatlapok:
    0
    Nem:
    Férfi
    Hangjelzés a Chaten:
    nem
    Farkas a bárányok között – Hamis hangok

    [​IMG]

    A Hamis hangok kíméletlen pontossággal mutatja be, hogyan élhet vissza egy kórusvezető a rábízott lányok rajongásával.


    Csehország legsikeresebb lánykórusa, élén egy szigorú, de eredményes, nem mellesleg pedig ördögien jóképű karvezetővel, Vítězslav Máchával (Juraj Loj). A tagok rajonganak vezetőjükért, a kívülállók pedig mindent megtennének, hogy bekerüljenek a csapatba. Köztük a 13 éves Karolína (Katerina Falbrová) is, aki nővérét követi a kórusba – ám minél közelebb kerül a tűzhöz, tudta nélkül annál nagyobb veszélyben is lesz.

    Ondřej Provazník első önálló nagyjátékfilmje valós eseményeken alapul: a tekintélyes Bambini di Praga kórus vezetőjét, Bohumil Kulínskýt a kétezres évek elején szexuális visszaélések miatt börtönbüntetésre ítélték, miután a karvezető éveken át több tucatnyi lányt bántalmazott. A férfi a szabadulása után, 2018-ban elhunyt, bűnei azonban olyan mély nyomot hagytak, hogy még a Hamis hangokat is érték bírálatok az egykori áldozatok és hozzátartozóik részéről az események etikátlan feldolgozása miatt. Miközben az érzékenység érthető, kívülállóként a Hamis hangok erénye éppen az, hogy nem exploitatív:

    a hatásvadászatot elkerülve, a szörnyeteget a maga hétköznapiságában bemutatva lesz felkavaró és nyugtalanító.


    Csehország Oscar-nevezettje mer kis film lenni, politikai agenda és általánosítás nélkül egy egyedi esetet mutat be, amely ugyanakkor részleteiben vagy egészében a legtöbb néző élményeivel mutathat párhuzamokat.

    A film nagy részében azt a kamaszos rajongást látjuk, amely a tinilányok csoportjaiban törvényszerűen felüti a fejét a legközelebbi elérhető férfi iránt, akire rá lehet vetíteni az ábrándokat – a 90-es évekbeli szetting pedig automatikusan nosztalgikus, békebeli mázzal vonja be a lányok mindennapjait. A kórustagok versengenek Mácha figyelméért, aki azonban visszaél a rajongással. S bár eleinte akár tarthatjuk pusztán felelőtlennek is, a film folyamán lassan kiderül, hogy ennél többről van szó: Mácha tudatos manipulátor, aki behálózza, felemeli és levadássza áldozatait, és nincs, aki megállítsa. A helyzet kényelmetlenségét fokozza, hogy a lányok álmai voltaképpen valóra válnak, csakhogy ezeknek az álmoknak nem lenne szabad valóra válnia.

    [​IMG]
    A hagyományos kiállítású, korhű és időnként látványos képekben fogalmazó Hamis hangok sokáig csak nagyon apró jeleket ad arra nézvést, hogy Mácha nem az a jófej, figyelmes tanár, akinek mutatja magát – éppen ezért hat nagyon hitelesnek és hétköznapinak a cselekmény. A jelek azonban egyre egyértelműbbek lesznek és egymásra épülnek, mégsem lép közbe senki, ami jól modellezi a hasonló esetekben tapasztalható általános hozzáállást: nem figyelünk eléggé, és már visszafordíthatatlan traumákat szenvednek a védtelenek.

    Eleinte csak az egyértelmű, hogy Mácha néha indokolatlanul kemény a lányokkal, hibáikért nyilvánosan megalázza őket – cserébe viszont felismeri és bátorítja a tehetségeket. Aztán kiderül, hogy a tökéletes hang mellett valószínűleg más szempontokat sem nélkülöző „tehetséggondozása” is kivételezésen, bonyolult játszmákon alapul, amellyel a lányokat, akik ki-be kerülnek a pixisből, szándékosan egymás ellen is fordítja. Az elárvult bárányka pedig már szabad préda a „jóságos és megértő” tanár számára.

    Ezek alapján a Hamis hangok nagyon egyenesvonalú és kiszámítható filmnek tűnhet, s részben az is,

    Provazník azonban azzal, hogy a fiatal és tündöklően tehetséges Karolínát állítja a középpontba, más szempontokat is játékba hoz. A cseh-szlovák film testvérfilm is, hiszen a kislány a 15 éves nővérének, Lucie-nak egyszerre szövetségese és riválisa a kórusban, egyben Máchával szemben – kettejük kapcsolata fontos színeket visz a filmbe.

    Emellett pedig a háttérben ott a 90-es évek átmenetisége, az a pre-metoo világ, amely egyszerre hozta el a szabadságot Kelet-Európa számára (a kórus a film csúcspontján New Yorkba utazhat), miközben megtartotta a szocializmusból örökölt tekintélyelvűséget – bár erre a film nem reflektál, Mácha valószínűleg ezért is ragadozhat szabadon. A szelíd és ártatlan Karolína a maga eszközeivel küzd Mácha és egyben önmaga ellen is, hiszen ő is vonzódik a férfihoz, ugyanakkor a vele szembeni igazságtalanságait nem tűri el, ártatlansága pedig gátat szabna a férfi közeledésének is. Ebben a játszmában mégsem nyerhet – és ezzel a film utalásai szerint nincs egyedül.

    A tanárok szexuális visszaélései több magyar filmben is megjelentek (Szép csendben, Remélem legközelebb sikerül meghalnod – persze utóbbiban volt egy csavar), ezekhez képest viszont a Hamis hangok a megbocsáthatatlanul súlyos határátlépést csak a film végére teszi. Egészen odáig a lassú behálózás, manipuláció folyamatát látjuk a mefisztóira maszkírozott Mácha részéről, Karolína keserűen felgyorsított felnövéstörténetével összefonódva. Provazník többször hoz hamis megnyugvást, amikor úgy tűnhet, különböző szerencsés véletlenek révén a lány megmenekül a tanára karmaiból, ez azonban nem az a történet. A Hamis hangok kíméletlenül végigvisz az úton, és attól lesz még nyugtalanítóbb, hogy megoldást sem kínál – ahogy Karolínát, úgy a nézőt is magára hagyja a bajban.

    A filmet a 21. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon láttuk. További cikkeink az eseményről itt.

    2025. szeptember 23.

    https://www.filmtekercs.hu/kritikak/hamis-hangok-kritika