Release Date: 2014. június 12. Genre: dráma, thriller Director: Mundruczó Kornél Screenwriter: Mundruczó Kornél, Petrányi Viktória, Wéber Kata Studio: InterCom Starring: Horváth Lili, Monori Lili, Psotta Zsófia, Thuróczy Szabolcs, Zsótér Sándor 2014.06.12. A legrégebbi szövetségek is felbomolhatnak. A hosszú békét is követheti háború. Az ember legjobb barátja a kutya: de ha rosszul bánik vele, a hű társ a gazdája ellen fordulhat. És mert erősebb, gyorsabb, vadabb nála, nagyon veszélyes ellenfél válhat belőle. Egy új rendelet szerint a korcsokat be kell jelenteni, minden példányt összeírnak, amelyik nem fajtiszta. Dániel viszont nem akar súlyos ebadót fizetni átmenetileg nála lakó lánya kedvencéért, Hágenért. A kislány hiába tiltakozik, kidobja a kutyát. Míg Lili egyre kétségbeesettebben keresi az állatot, az egyre borzasztóbb helyekre sodródik. Egy kóbor falka tagja lesz, harci kutyává képezik ki, viadalokon fogadnak rá, majd a sintérek fogják el. Amikor az egyre dühösebb négylábúnak sikerül kiszabadulnia a rács mögül, társai követik, és elözönlik Budapest utcáit. Aki valaha ártott nekik, meglakol. De a régi gazdi nem adja fel. Ő szembe akar nézni egykori barátjával, még akkor is, ha az addigra félelmetes, pusztító fenevad lett. KRITIKA A Fehér Isten többszörösen korszakváltó film. Csákvári Géza Elsősorban persze Mundruczó Kornél esetében, aki eddig is készítette sötét és baljós drámáit, az erőszakkal, vérrel és gyilkossággal átitatott, kompromisszumot nem ismerő művészfilmjeit. Most azonban a filmes egy új korszakot kezdett: a kérdésfelvetései nem változtak, a mozgóképes stílus és eszköztár viszont gyökeresen. Méghozzá azzal, hogy Mundruczó nyitott a zsánerek felé – és a hangsúly itt most a többes számon van, mivel a Disney-állatmesétől a családi kalandfilmen, valamint a thrilleren át egészen a horrorig minden belepakoltak a produkcióba. Ez az eklektika pedig bőven elég ahhoz, hogy a Fehér isten szerzői filmként is működjön, tehát versenyezhessen Cannes-ban, ahonnan az Un Certain Regard fődíját el is hozta. Mundruczó Kornél társadalompolitikailag érzékeny filmes. Mindig a peremen lévő emberek, csoportok élete és azon belül főleg a traumáik érdekli, a problémák művészi felnagyításával igyekszik megfogalmazni egyfajta egyetemes kritikát, amelyet természetesen egyfajta pofonnak szán a mindenkori nézőnek. A Fehér Isten kiindulópontja is valós eseményeken alapul. A mese szerint Magyarországon elfogadnak egy új eb törvényt, melynek értelmében a nem magyar fajtiszta kutyák után különadót kell fizetni, a keverékfajták után pedig kifejezetten magas összeget. A rendőrállam pedig működik, mindenhol van egy szomszéd, amelyik feljelenti az embert, ha egy „gusztustalan korccsal” látja együtt, és a szürke egyenruhás sintérek érkeznek is azonnal – az orwelli hangulat tehát adott. Ebben a világban kell felnőnie a tizenéves Lilinek, akinek ráadásul a szülei is elváltak: anyja külföldi útja miatt apjához kényszerül, aki mindenek felett, ki nem állhatja a kutyákat. Pedig Lili elválaszthatatlan társa Hagen. Persze a konfliktust nem lehet feloldani, Lili apja kiteszi a kutyát az utcára, itt pedig szembesül mindazzal a gyűlölettel, amely egy kóbor kutyát érhet. Ezen a ponton fontos kiemelni, hogy a Fehér Isten, csakúgy, mint a korábbi Mundruczó-művek, allegorikus film. Hagen és a kutyák a mindenkori kisebbségeket szimbolizálják, miközben a kutya már önmagában is alárendelt státusszal rendelkezik: ahol lehet, ott beléjük is rúgunk. A cselekmény szerint Hagen meg is tapasztalja ezt: egy hentes meg akarja ölni, aztán egy csöves eladja egy neppernek (tiszta önirónia: a rendező alakítja a szerepet), majd egy olyan férfihez kerül, aki harci kutyát nevel belőle. Az ártatlanságot nem lehet itt sokáig megőrizni, lassan Hagen is bűnössé válik és vér fog tapadni a „mancsaihoz”. Innentől kezdve nem kérdés, hogy Hagen és Lili egymásra találása nem végződhet felhőtlen happy enddel, de Mundruczóéknak sikerült egy nyitott lezárással megoldaniuk a dramaturgiai tényállást. A Fehér Isten sok szempontból „életveszélyes” vállalkozás. Nem kevés szellemi nyitottság kell ahhoz, hogy a zsánerekkel való játékosságot, az allegorikus szimbolizmust és a nyers társadalomkritikát mindenki képes legyen dekódolni – pedig ez szükséges a tökéletes mozi élményhez. Ha valaki csak a kalandfilmet, vagy csak auteurséget keresi, csalódott lesz. Ami nagy baj, mert mindezzel együtt a Fehér Isten a rendszerváltás óta az egyik legizgalmasabb és legfontosabb magyar film. A végső százalék a VOX írói által adott százalékok átlaga. 119 perc, magyar-német-svéd Fehér Isten « VOX.hu