Kismértékű KRESZ-módosításra kerül sor, amely megtiltja az álló gyermekszállító buszok melletti elhaladást, pontosítja a gyerekülések első ülésre szerelésének szabályait, viszont megengedi az autósoknak, hogy az oktatási intézmények előtt bizonyos időszakokban ne kelljen csökkentett sebességgel hajtaniuk. Hamarosan módosítják a KRESZ-t, közölte a fejlesztési minisztérium. Az új szabályok szerint a Gyermekszállítás jelzéssel ellátott buszok mellett a párhuzamos közlekedésre nem alkalmas utakon (tehát például a sima, kétszer egysávos utakon) teljes mértékben tilos lesz elhaladni, még a szemből jövő sávban haladóknak is. Tavaly május előtt ugyanis csak óvatosságot és alacsonyabb sebességet írt elő a KRESZ a buszok megelőzése esetén, tavaly május óta pedig azt tiltják, hogy a gyermekek ki- és beszállása közben hátulról megelőzzék a jelzéssel ellátott, és az ezalatt elakadásjelzős villogtató buszt. Az új szabály értelmében a busszal szemben haladóknak sem szabad elmenniük a busz mellett. A buszokon elől és hátul is jelezni kell, hogy gyermekeket szállít, és a sofőrnek a ki- és beszállás alatt elakadásjelzővel kell figyelmeztnie a többi közlekedőt. Fotó: MTI / Varga György Egy másik módosítás némi enyhítés az autósoknak, ez arról szól, hogy az oktatási intézmények környékén megszokott sebességkorlátozás ezután adott esetben csak bizonyos napszakra szól. Ez esetben a Gyermekek tábla alatt kiegészítő tábla jelzi majd, hogy a 30 km/h-s korlátozás mely időszakban lesz érvényben. A táblák így a tanítás kezdetének és végének reggeli és kora délutáni óráiban védhetik fokozottan a gyermekeket. A nap egyéb időszakaiban az autósok a megszokott tempóban közlekedhetnek az érintett útszakaszokon. Abban is módosul a KRESZ, hogy egyértelművé teszi, hogy a gyermekbiztonsági rendszer az első utasülésbe is szerelhető, háttal azonban csak akkor, ha az üléshez nincs légzsák vagy ki van kapcsolva. Fotó: NFM Arról is szót ejt a minisztérium, hogy az uniós szabályozás új elemként bevezeti az ún. i-Size (integrált univerzális ISOFIX) gyermekbiztonsági rendszerek használatának lehetőségét. A korszerű ülések előnye, hogy fokozott védelmet nyújtanak az oldalirányú ütközésekkel szemben, rögzítési módjuk miatt beépítésük is könnyebb, kevésbé hibázható el. Egyszerűsödik az osztályba sorolás, a megfelelő terméket a gyermek magassága szerint választhatják ki a vásárlók. Az üléseken kötelezően fel kell tüntetni a magasságtartományt és maximális testsúlyt (ld. a fentebbi példát a jóváhagyási jelre). Ezt a szabályt szeptember közepére kell átültetni a hazai szabályozásba. Az új, pontosított szabályok a módosítás közeljövőben várható kihirdetését követő napon lépnek hatályba – közölte a minsztérium. http://hvg.hu/cegauto.kozlekedes/20140829_Figyelem_modositjak_a_KRESZt