Hivatalosan is megnyitotta nevadai sivatagban épülő gigagyárát a Tesla Motors. Két év alatt eddig közel 14 százaléka készült el, de Elon Musknak nagy tervei vannak vele. Az üzem kulcsfontosságú szerepet játszik majd a cég saját akkumulátorainak gyártásában, és az elektromos autóik tömeggyártásában. Mint Elon Musk legtöbb ötletét, azt is sokan szkeptikusan fogadták, hogy a Tesla-vezérnek sikerülhet egy olyan gigagyárat építeni 5 milliárd dollárból, ami képes lesz évi 35 gigawattórányi akkumulátort gyártani. Még Josi Jamada, az autógyártó partnereként résztvevő Panasonic vezérigazgatójának is voltak fenntartásai eleinte az ötlettel kapcsolatban - mára már az ő cége szállítja a lítiumion-cellákat a Tesla Model S és Model X autóihoz, és a gyár építésébe is beszállt 1,6 milliárd dollárral. A Gigafactory névre keresztelt komplexumot két éve kezdték el építeni a nevadai sivatagban, és még csak 14 százaléka áll készen. A Gigafactory látványterve Forrás: Tesla 2017-re sikerülhet elérni a 31 százalékos kiépítettséget, kész állapotban összesen 930 ezer négyzetmétert foglal majd el. A terv az, hogy egyedül ebben az üzemben több lítiumion-akkumulátor készüljön el egy év alatt, mint amit összesen gyártottak 2013-ban a világon. Ugyan még közel sincs kész az óriásgyár, nemsokára megindulhat a termelés. Elon Musk az elkövetkező kilenc hónapban szeretné legyártatni az első akkumulátorokat. 2018-tól skapcsolnak gyorsabb fokozatba: innentől kezdve évi 35 gigawattórányi akkumulátor legyártása a cél, ami később akár 150 gigawattórás termelésre növelhető. A Tesla szerint a saját gyárnak köszönhetően 30 százalékkal sikerülhet csökkenteniük az akkumulátorok költségét. Gigantikus akkugyár Az üzemnek kulcsszerepe lesz Elon Musk terveiben, elsősorban abban, hogy megfizethetőbbé tegyék drága elektromos autóikat, és elindulhasson a tömegtermelés. Ennek feltétele, hogy olcsó, de nagy kapacitású akkumulátorokat állítsanak elő, így egyre sürgetőbb a gyár épülése. Még 2020 előtt évi 500 ezer autót szeretnének legyártani. A globális kereslet a korlátozott mennyiségben elérhető lítiumion-akkumulátorokra továbbra is nő, azáltal hogy az autógyártók egyre több hibrid és elektromos autót gyártanak. A Tesla pedig nem szeretne függeni senkitől. A munkálatok kezdetén, 2014 novembere Forrás: Tesla A cég következő járművére, a 35 ezer dolláros Model 3-ra már 400 ezer darab előrendelés érkezett. Az autó akár évi 20 milliárd dollár körüli bevételt is hozhat, közölte Elon Musk nemrégiben egy sajtókonferencián. A másik fontos termékvonal, a Powerwall egységekbe szánt akkumulátorok gyártása is a Gigafactory-ban zajlik majd, ezek otthoni áramtároláshoz készülnek háztartásokba, irodákba. Eleinte csak a kapacitás harmadát szánják rá, később már felét. Nemcsak az elektromos autók alkatrészeit fogják gyáron belül készíteni, de a gyár tetejére szerelt napelemeket is, amelyek áramot biztosítanak adnak a gyártáshoz. A Panasonic pedig az olyan nyersanyagokat szállítja, mint a lítium. Robotokkal a jövőbe A gyárban robotok fogják elvégezni a munka jelentős részét, de a mérnökök asztalai közel lesznek a gyártósorhoz, így mindig szemmel tudják tartani a munkavégzésüket. Ugyan a gyár nagy mértékben automatizált lesz, 6500 emberi alkalmazott is dolgozni fog a kész épületben. Musk elmondta a BBC-nek, hogy még több olyan országban épülhet majd hasonló üzem ahol nagy a kereslet a végtermékre, például több európai országban, Indiában, vagy Kínában. KAPCSOLÓDÓ CIKKEK Let's block ads! (Why?) Forrás...